Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Otrokovic bude od ledna zdarma, zásluhy si přičítá více politiků

  12:13aktualizováno  12:13
Nedokončený dálniční obchvat Otrokovic bude od příštího roku pro řidiče zdarma. Z centra města tak konečně zmizí tisíce aut. Podle ministra dopravy Dana Ťoka mohl být obchvat bez poplatku už loni.
Dálniční obchvat Otrokovic.

Dálniční obchvat Otrokovic. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Během parných letních dnů se pravidelně stávalo, že výskyt polétavého prachu v Otrokovicích překročil povolené normy. Navíc jde o průmyslové město, vzduch tady už tak není moc čistý.

„Abychom z Otrokovic udělali dobré místo k bydlení, musíme zlepšit místní životní prostředí. K tomu přispěje to, že dálniční obchvat města už nebude zpoplatněný, takže ho začne využívat více řidičů, kteří nepojedou přes město,“ těší starostu Jaroslava Budka (ČSSD).

Z centra města má denně zmizet přes dva tisíce projíždějících aut. Jejich šoféři bez dálniční známky dosud nevyužívají asi kilometr dlouhý úsek obchvatu, který ústí na hlavním tahu do Zlína. Jezdili zdarma přes město, kde je pak v dopravních špičkách ucpaná kvítkovická křižovatka.

„Silniční provoz se zrychlí a bude bezpečnější,“ uvedl Budek.

Konec placení za zdejší dálniční obchvat v pondělí v Otrokovicích oznámil ministr dopravy Dan Ťok (ANO). Naplnila se tak šest let trvající snaha města. Návrh vyhlášky obsahující seznam úseků, jež budou ze sítě zpoplatněných dálnic vyjmuty, je nyní v meziresortním připomínkovém řízení. Pak půjde na legislativní radu vlády a nakonec ji podepíše ministr.

„To jsou v podstatě formality, do dvou měsíců by mělo být jasno. Silničáři pak jen musejí dát k obchvatu správné dopravní značky,“ řekl Ťok. „Jen je trochu škoda, že to nebylo už v minulém roce jako v Kroměříži,“ dodal.

Ťok: Žádost loni nepřišla

Naráží tím na fakt, že ministerstvo dopravy zhruba před rokem udělilo výjimku ze zpoplatnění kroměřížskému dálničnímu obchvatu. Zdejší lidé měli logicky radost, jenže Otrokovice se cítily poškozené (více zde).

Za Kroměříž lobovali tamější vlivný poslanec Radek Vondráček a starosta Jaroslav Němec, oba z hnutí ANO.

„Primárně jsem se snažil o to, aby byl od poplatku osvobozen obchvat Kroměříže. Podařilo se nám to loni prosadit, což bylo trochu nefér vůči Otrokovicím, které byly v podobné situaci,“ uznal Vondráček.

Ministerští úředníci tehdy argumentovali mimo jiné tím, že obchvat Kroměříže je dokončený, zatímco Otrokovic ještě ne. Podle Ťoka navíc loni o vyjmutí otrokovické části – na rozdíl od kroměřížské – nikdo nepožádal. Mělo to udělat minulé vedení krajského úřad, který to má v kompetenci.

Podle exradního pro dopravu Jaroslava Kučery (KSČM) se hejtmanství ministerstvu ozvalo v letech 2014 a 2015. „Stanovisko v obou případech bylo negativní, proto jsme v tom nepokračovali a už se ani nevyjadřovali,“ řekl dříve Kučera.

Nové vedení kraje letos návrh podalo a ministr dopravy tak opět oznámil dobrou zprávu. A zase několik týdnů před volbami – loni krajskými, letos parlamentními.

„Souvislost s volbami v tom nevidím. Jde mi o to, pomáhat lidem. Navíc vyhláška se vždy řeší v polovině roku,“ reagoval Ťok.

Starosta Budek byl diplomatický. „Jestliže budou volby přispívat k takovým rozhodnutím, tak bych byl pro, aby byly každý rok, nebo každého půl roku,“ usmál se.

Politici se předhánějí

Z obchvatu se ale viditelně stalo politické téma. Pondělní tisková konference na otrokovické radnici byla v režii ministerstva dopravy, které předem nechtělo, aby se o tématu mluvilo.

Opoziční zastupitel Otrokovic Milan Plesar z hnutí Nový Impuls přesto už v sobotu rozeslal médiím tiskovou zprávu s informací, že obchvat města bude osvobozený od poplatků.

„O tiskové konferenci jsem nevěděl, žádná informace o ní zastupitelům nepřišla,“ brání se Plesar s tím, že se ve věci angažoval i z titulu svých dalších funkcí, jež souvisejí s dopravou.

Vedení města tím ale pořádně naštval. „Považuji to za neetické,“ prohlásil Budek.

Před tiskovou konferencí byl zase velmi aktivní Vondráček, který média informoval o tom, že společně s otrokovickým místostarostou Jiřím Veselým (ANO) inicioval jednání na toto téma s ministrem dopravy.

Další poslanci z regionu se zase Ťokovi ozvali v interpelacích a situaci v Otrokovicích mu připomínali.

Vedení města ke spokojenosti schází ještě dokončení celého obchvatu. Aktuálně se vykupují poslední pozemky (psali jsme zde), podle Ťoka by se mohlo začít stavět na konci letošního, nebo na začátku příštího roku.

Bez poplatku by měl být zhruba kilometrový úsek dálnice D55 kolem Otrokovic.

Bez poplatku by měl být zhruba kilometrový úsek dálnice D55 kolem Otrokovic.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Vsetínské Muzeum regionu Valašsko nabízí výstavu o roubenkách typických pro...
Valašské roubenky: jejich základy ukrývaly poklady a dřevo natírali krví

Typický prvek valašské architektury, dřevěné roubenky, představuje výstava ve Vsetíně. Návštěvníci se díky ní dozvědí i to, že když hospodář dokončil stavbu...  celý článek

(ilustrační foto)
Automaty zmizí ze zlínských hospod. Podle kritiků je to pořád málo

Zlínští zastupitelé schválili vyhlášku, která by měla ve městě snížit počet hracích automatů, jichž začalo přibývat. Přístroje budou muset zmizet ze všech...  celý článek

Rozbitou plastiku od Josefa Kaplického v centru Zlína kryje reklamní plachta.
Poničený reliéf od Josefa Kaplického je zakrytý, nikdo neví, co s ním dál

Poničený reliéf na budově u třídy Tomáše Bati v centru Zlína je zakonzervovaný a zakrytý reklamní plachtou. A stále se neví, co s ním. Pozornost si vysloužil...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.