Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Obchvat Otrokovic v ohrožení. Stavbu brzdí mravenci a spor o pozemky

  12:26aktualizováno  12:26
Dostavba druhé části dálničního obchvatu Otrokovic se komplikuje. Silničáři pro pokračování D55 potřebují od kraje získat výjimky z ochrany chráněných živočichů a také se přou o cenu s majiteli pozemku na trase obchvatu. Věří sice, že podzimní termín zahájení stihnou, hrozí ale i odklad o několik let.

Obchvat Otrokovic. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Když společnost Arvita P před časem dělala biologický průzkum v trase, kudy má vést druhá část obchvatu Otrokovic směrem na Napajedla, zjistila zásadní věc. V jejím bezprostředním okolí žije šestnáct druhů živočichů, kteří patří do skupiny zvláště chráněných druhů živočichů a je na ně potřeba udělit výjimku z ochranných podmínek.

„Jedná se o tyto druhy: mravenec trávníkový, kudlanka nábožná, čmelák skalní, čmelák zemní, otakárek fenyklový, střevlík Scheidlerův, svižník německý, svižník polní, kuňka žlutobřichá, rosnička zelená, skokan skřehotavý, skokan štíhlý, skokan zelený, ještěrka obecná, užovka obojková, čejka chocholatá,“ vyjmenovala mluvčí krajského úřadu Renata Janečková.

D55 Otrokovice, obchvat JV

D55 Otrokovice, obchvat JV

Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD), které je investorem stavby, proto před týdnem poslalo na krajský odbor životního prostředí žádost o udělení výjimky. Se stavbou jihovýchodní části obchvatu, který je hotový zatím jen z poloviny, chtělo začít už letos na podzim. Jenže teď hrozí další zpoždění.

„Krajský úřad rozhodne, zda tyto živočichy musíme přestěhovat, nebo je trasa obchvatu obejde. Vyřešené to snad bude do léta, pokud se někdo nebude účelově odvolávat,“ řekl šéf zlínské pobočky ŘSD Karel Chudárek.

Není těžké rozklíčovat, na koho naráží. Silničáři měli podobné problémy i v souvislosti s chystanou silnicí D49 z Hulína do Fryštáku. Z její trasy museli vystěhovat chráněného křečka polního (o předražené studii k výskytu křečka jsme psali zde), loni při průzkumu území pro dálnici narazili na více než deset druhů chráněných tvorů (více zde). I na ně potřebovali výjimku od hejtmanství. Když ji získali, odvolaly se proti ní ekologické organizace Egeria a Děti Země. Silničáři teď čekají na verdikt ministerstva životního prostředí. Padnout by měl v nejbližších dnech.

Spor o cenu za pozemky: rozhodne až nový znalec

Pro zahájení stavby obchvatu Otrokovic je však kromě výjimky od kraje potřeba i další a rovněž důležitá věc - pozemky. ŘSD se nemůže dohodnout s rodinou Gregůrkových, která vlastní pozemek v trase obchvatu. Obě strany si nechaly zhotovit posudek na cenu, vzájemně se však liší.

„Vyvlastňovací úřad teď určil znalce, který udělá nový posudek. Uvidíme, na jakou to bude částku,“ prohlásil Chudárek, podle něhož i v tomto případě má být jasněji do léta. „Samozřejmě ale existuje možnost odvolání a v nejhorším případě se spor může táhnout několik let,“ dodal.

Spor mezi Gregůrkovými a ŘSD trvá dlouhá léta. Za jiné vyvlastněné pozemky dostala rodina v roce 2003 „jen“ 3,5 milionu korun. Ústavní soud před dvěma roky rozhodl, že tím stát porušil základní právo majitele na ochranu majetku. Tržní hodnota totiž činila více než desetinásobek (více zde). Silničáři podali dovolání k Nejvyššímu soudu, ten jej ale před několika týdny odmítl.

„Současný spor se však týká jiných pozemků,“ sdělil Chudárek, který zmíněnou kauzu zdědil po svém předchůdci.

Zdržení stavby by bylo problém i pro města a obce na trase D55

Dokončení obchvatu Otrokovic je důležité z více důvodů. Má zásadně uklidnit dopravu ve městě a odvést auta z kvítkovické křižovatky, kudy jich denně projede přes 30 tisíc. Kromě toho je na ni navázané pokračování cesty D55 směrem na jih, které by se mohlo začít stavět v roce 2020.

MAPA: Kde vyrostou nové dálnice? V příštím roce stát prostaví 80 miliard

Otrokovice navíc chtějí, aby se obchvat dostavěl před začátkem velké opravy železniční trati do Zlína, jež se má zelektrifikovat a rozšířit o jedny koleje. Správa železniční dopravní cesty s tím hodlá začít nejdříve v roce 2019.

„Zpráva o problémech při dokončení obchvatu je pro nás jobovka, stejně jako pro obce na pokračování trasy D55,“ povzdychl si otrokovický starosta Jaroslav Budek. „Mám pocit marnosti, co všechno může zhatit důležitou dopravní stavbu, na niž lidé čekají velmi dlouho,“ dodal.

Silničáři však stále věří, že dělníci se do práce pustí už letos, jak bylo naplánováno. Stát má navíc peníze na obchvat připravené, jde o zhruba o 800 milionů korun bez DPH.

„Pořád věřím, že vysoutěžíme stavební firmu, získáme stavební povolení a začneme. Chytřejší ale budu přibližně za dva měsíce, kdy snad bude jasno o výjimce od kraje i znaleckém posudku,“ naznačil Chudárek.

Stavba druhé části od Otrokovic po Napajedla měla přitom začít už před koncem roku 2015, jenže zastavila ji změna pravidel pro EIA, tedy posuzování vlivů na životní prostředí, které vyžadovala Evropská unie. Plány se tak musely znovu schvalovat. Souhlasné stanovisko vydalo loni ministerstvo životního prostředí, které za splnění několika podmínek na výstavbu obchvatu kývlo.

Autor:




Hlavní zprávy

LAKOVNA HAJDÍK s.r.o. - Pavlína Pobořilová
Inženýr/ka kvality

LAKOVNA HAJDÍK s.r.o. - Pavlína Pobořilová
Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.