Vlakové nádraží ve Vsetíně.

Vlakové nádraží ve Vsetíně. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zchátralé vlakové nádraží ve Vsetíně vyhlíží nákladnou rekonstrukci

  • 7
Vlakové nádraží ve Vsetíně je ve velmi špatném stavu. Přípravy na rekonstrukci už začaly, od zahájení stavby však cestující dělí ještě několik let, odstartuje zřejmě až v roce 2019.

Je součástí transevropské železniční sítě a nutně potřebuje opravu. Na tom se shodnou všichni, lidmi ve městě počínaje a Správou železniční dopravní cesty konče. Přestože termín zahájení prací je zatím v nedohlednu, věci kolem vlakového nádraží ve Vsetíně se daly do pohybu.

„Vsetínské nádraží je evergreenem. Koleje jsou v pořádku, potíže jsou s nástupišti a budovou,“ potvrdil mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Pavel Tesař.

Budova zchátrala a nástupiště jsou příliš nízko, zatímco schody do vagonu vysoko. Zvlášť pro seniory nebo třeba maminky s kočárky je nastupování velmi obtížné.

Původně měla oprava nádražní budovy začít už v roce 2011 (více zde), podle aktuálních odhadů by se mohly velké stavební úpravy odstartovat v roce 2019, už letos však s největší pravděpodobností padne jedna ze dvou hlavních překážek.

Nádraží má totiž nyní dva majitele, kolejiště patří SŽDC a nádražní budova Českým drahám. Organizace si mezi sebou převádějí majetek a vsetínské nádraží má majitele změnit v příštích měsících.

Jakmile bude budova patřit SŽDC, může ji zahrnout do plánu kompletních oprav tratě číslo 280, která vede z Hranic na Moravě až do Střelné a dál na Slovensko. Na ní jsou dvě nádraží, jež potřebují rekonstrukci, kromě vsetínského ještě v Horní Lidči.

Železničáři počítají s evropskými penězi

Bude to obří zakázka, na kterou právě začíná vznikat studie. K žádosti o stavební povolení ale ještě povede dlouhá cesta. Pokud by skončila do dvou let, naplnil by se ideální scénář. Pak totiž přijde okamžik, kdy SŽDC může požádat o evropskou dotaci.

V roce 2016 se otevřou dva fondy, z nichž by železničáři mohli na tyto účely čerpat peníze.

„Když ale vezmu v potaz všechny schvalovací procesy, tak začátek prací odhaduji na rok 2019. A to jsem optimista,“ uvedl vsetínský zastupitel a poslanec Petr Kořenek.

Vsetínskému nádraží se věnuje už třetím rokem, nyní také jako člen dopravního výboru Sněmovny.

„Nikdo nezpochybňuje, že oprava nádraží je nutná, to je podstatné. Navíc význam Vsetína jako železničního uzlu by mohl v budoucnu narůstat, ne se snižovat,“ dodal Kořenek.

Momentálně z něj vedou koleje do několika směrů - do Hranic na Moravě, do Střelné plus dál na Slovensko a také do Velkých Karlovic. Výhledově by mohl přibýt ještě jeden směr: na Vizovice, kde nyní končí trať z Otrokovic přes Zlín. To je ale zatím v rovině hodně teoretických úvah.

Chtějí propojit vlakové a autobusové nádraží

Jisté je, že rekonstrukce samotného nádraží se dělat nebude. Cena by se totiž šplhala až k miliardě korun. Ve hře ale zůstane oprava budovy, která je ve velmi neutěšeném stavu.

Právě to se město snažilo prosadit už v minulosti. Marně. Aby se ale mohla opravit nádražní budova, musí být nejprve jasné, jak bude vypadat rekonstrukce celé trasy.

„Takovou variantu bych jasně preferoval. Naplánujme celou trasu, ale s pracemi začněme ve Vsetíně,“ zhodnotil starosta města Jiří Čunek.

Rekonstrukce nádraží je totiž pro Vsetín strategický krok. Na ni naváže i řešení dopravní situace na ulici Nádražní a také napojení autobusové dopravy.

„Navíc musíme postavit parkoviště, aby lidé mohli přijet k nádraží autem, přesednout na vlak a pokračovat dál. Takový způsob cestování nabývá na významu, a proto potřebujeme znát plány na rekonstrukci co nejdříve,“ dodal Čunek.

Kvůli průtahům ve městě vznikla i občanská iniciativa Opravte nádraží!, jež během podzimu sesbírala víc než tisícovku podpisů pod petici. Organizátoři odeslali archy na Ministerstvo dopravy, SŽDC i vedení Českých drah.

„Už jsme zaznamenali dílčí úspěchy, třeba v tom, že České dráhy více dbají na úklid, nejbližší okolí nádraží je mnohem čistější než dřív,“ reagoval člen petičního výboru a vsetínský zastupitel Michal Berg.

Zároveň začala výměna dřevěných přechodů mezi nástupišti za nové, s protiskluzovou úpravou. Tu zase dělá SŽDC a skončí nejpozději do konce února.