Silnice I/57 prochází také vsetínskou průmyslovou zónou Bobrky.

Silnice I/57 prochází také vsetínskou průmyslovou zónou Bobrky. | foto: Jan Salač

Stát chce zvýšit rychlost na dvoukilometrové silnici, policie je proti

  • 69
Na dvoukilometrové části silnice mezi Vsetínem a Valašským Meziříčím schválili poslanci zvýšení rychlosti na 110 kilometrů v hodině. Změnu musí ještě posvětit Zlínský kraj po konzultaci s policií. Ta je ale proti.

Měří dva a půl kilometru a na spojnici Vsetína s Valašským Meziříčím je jediným úsekem, kde se vedle sebe nachází více jízdních pruhů a řidiči zde mohou bez obav předjíždět.

Teď budou moci na úseku silnice první třídy mezi valašskými obcemi Semetín a Jablůnka ještě více sešlápnout plyn. Zvýšení dosavadní povolené rychlosti z 90 na 110 kilometrů v hodině jim umožní novela zákona, kterou před několika dny schválili poslanci.

Pokud ji podepíše prezident Miloš Zeman, začne platit od ledna příštího roku.

Úseky silnic prvních tříd po celé zemi, na nichž budou řidiči moci přidat plyn, vybrali odborníci z ministerstva dopravy.

„Jde většinou o cesty se dvěma pruhy v každém směru, které jsou oddělené svodidly a jejichž součástí nejsou úrovňové křižovatky,“ popsal mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold (více o výběru cest čtěte zde).

Ve Zlínském kraji se to týká pouze zmiňované silnice u Vsetína.

Konečné slovo bude mít kraj

Zvýšení povolené rychlosti mezi Semetínem a Jablůnkou ale ještě není automatické.

„Musí ho schválit kraj a vyšší rychlost nesmí ohrožovat bezpečnost řidičů,“ připomněl ministr dopravy Dan Ťok.

Silnici na Valašsku nyní čeká bezpečnostní audit, který má definitivně potvrdit či vyvrátit, zda je vhodné po ní jezdit rychleji. Kromě krajských úředníků se ho zúčastní také policisté. Ti přitom zvýšení rychlosti nepovažují za vhodné.

„Úsek je na takové opatření příliš krátký, navíc leží v zatáčce a jeho součástí jsou i odbočovací pruhy. Silnice se také ze dvou pruhů rychle zužuje do jednoho. Jen co se řidiči rozjedou, hned musejí brzdit,“ uvedl vsetínský policejní mluvčí Vladislav Malcharczik.

Stanovisko policie je ale pouze doporučující. Konečné slovo, zda se tady příští rok objeví dopravní značky umožňující jezdit rychlostí 110 kilometrů v hodině, bude mít kraj.

„Tímto úsekem projíždím každý den a nevidím nic špatného na tom, aby se rychlost zvýšila. Budeme o tom ale ještě jednat,“ naznačil krajský radní Jaroslav Kučera, který má oblast dopravy na starosti.

Proti je Besip i starosta Jablůnky

Na straně policistů stojí i dopravní odborníci. Už nyní mají šoféři při výjezdu ze Vsetína směrem na Valašské Meziříčí tendenci jezdit hodně rychle.

„Úsek k rychlé jízdě přímo svádí. Pokud se na něm povolí 110 kilometrů v hodině, téměř všichni pojedou 130,“ podotkl krajský koordinátor společnosti Besip Zdeněk Patík.

Prakticky shodný názor má také starosta Jablůnky Čeněk Hajný.

„Mnoho řidičů povolenou rychlost překračuje. Před obcí je částečně zpomalí až zúžení do jednoho pruhu a železniční přejezd. Rozhodně bych na místě nechal devadesátku, je to bezpečnější,“ uvedl starosta.

I proto lze na krajnici často spatřit policejní hlídku, která sleduje dodržování povolené rychlosti a rozdává pokuty.

Reálněji vidí policisté variantu, že kývnou na nárůst rychlosti až v momentě, kdy vznikne další 4,5 kilometru dlouhý navazující úsek silnice se čtyřmi pruhy mezi Jablůnkou a Bystřičkou.

Zahájení stavby mají silničáři v plánu na jaře roku 2017. První řidiči by se mohli po moderní autostrádě projet na přelomu let 2019 a 2020.