Poslední smrtelná nehoda na přejezdu u lázní v Ostrožské Nové Vsi se stala na konci září.

Poslední smrtelná nehoda na přejezdu u lázní v Ostrožské Nové Vsi se stala na konci září. | foto: Drážní inspekce

Rizikový přejezd v Ostrožské Nové Vsi po smrtelné nehodě zmizí

  • 1
Nejpozději do roku 2017 zruší v Ostrožské Nové Vsi železniční přejezd u místních sirnatých lázní, který je pro řidiče velmi nebezpečný. Správce železnice raději vybuduje k lázním, kam denně přijíždí spousta lidí, novou cestu.

Poslední smrtelná nehoda, která se tady stala, je jen dva týdny stará. Pětačtyřicetiletý cizinec kolem sedmé hodiny večer přijel autem ke kolejím v Ostrožské Nové Vsi, zastavil se - a pak se znovu rozjel.

„Vjel na přejezd, i když blikala červená výstražná světla,“ popsala mluvčí uherskohradišťské policie Milena Šabatová. Srážka s vlakem skončila smrtí (více o nehodě zde).

A nebyla v této slovácké obci zdaleka ojedinělá. Železniční trať tady totiž kříží hned čtyři cesty. Na dvou z nich se během posledního roku staly tři nehody, při kterých zemřeli čtyři lidé včetně jednoho dítěte (o další nehodě čtěte zde).

Nepříjemná bilance nezůstane bez odezvy. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se spolu s obcí rozhodla, že přejezd na okraji Ostrožské Nové Vsi u sirnatých lázní do dvou let úplně zruší.

„Jeho umístění v bezprostřední blízkosti automobilové křižovatky není ideální,“ vysvětlil Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC.

Do lázní ročně přijíždí pět tisíc pacientů

Drážní inspekce navíc dlouhodobě žádá, aby většina přejezdů měla kromě světel i závory. U lázní řidiče před vlakem varuje jen světelná signalizace. Rozhodování o zrušení přejezdu trvalo dlouhé dva roky.

„Mluvilo se i o tom, že by se jen opravil nebo silničáři místo křižovatky postavili kruhový objezd. To by ale nebezpečnou situaci nevyřešilo,“ poznamenal ředitel ostrožských lázní Antonín Plachý.

Na procedury sem míří kolem pěti tisíc pacientů ročně, a to nejen z regionu, ale i celé republiky, Ruska, Rakouska nebo USA.

Všichni, kteří dorazí autem, přitom musejí přejíždět přes koleje. Jiná příjezdová cesta totiž do areálu nevede.

Správci železnice proto současně se zrušením přejezdu byli nuceni vyřešit i novou silnici. Povede od cesty ke štěrkovým jezerům podél současné cyklostezky na Kunovice.

Silnici postaví SŽDC na vlastní náklady, které by neměly překročit třicet milionů korun.

Ostrožskou Novou Vsí prochází trať ze Starého Města do Veselí nad Moravou a dál do Brna, kterou chce SŽDC elektrifikovat.

Rušení přejezdů není výjimečné

Ostatní přejezdy v obci zůstanou ve stejné podobě jako dnes. Všechny totiž splňují předpisy a žádný není nechráněný.

„Přejezd u lázní je problematický a technicky špatně řešený. Ale na druhou stranu ani sebelepší ochrana některé řidiče nezastaví,“ dodal starosta Ostrožské Nové Vsi Pavel Botek.

Rušení přejezdů není v Česku nijak výjimečné. Například před třemi lety jich zmizelo 29, loni už o dvacet více.

Jde hlavně o málo využívané přejezdy, ty, které jsou blízko sebe, nebo takové, které se dají nahradit mimoúrovňovým křížením.

Takto například železničáři plánují úpravu zastávek mezi Otrokovicemi a Zlínem. Hned tři přejezdy by tady po roce 2018 měly být mimoúrovňové. I to by mělo být součástí elektrifikace tratě, kterou navíc čeká zdvoukolejnění (více zde).