Zlínský kraj vybírá železniční dopravce, soukromník nemá jistou podporu

  9:42
Krajští zastupitelé budou odpoledne vybírat vlakové dopravce na další roky. Hraje se o zakázku za více než 600 milionů korun. A také o to, jestli po regionálních tratích začne jezdit soukromý dopravce. A nejvíce jde o cestující, kterým se může výrazně zvýšit komfort, protože vlaky budou modernější a mají jezdit častěji.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Arriva

„Chceme dostat lidi zpátky do veřejné dopravy a zavést integrovaný dopravní systém. Věřím, že to zastupitelé pochopí a nakonec i schválí,“ sdělil náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek (KDU-ČSL).

Navrhuje, aby skončil monopol Českých drah (ČD), které by další čtyři roky jezdily mezi Zlínem a Otrokovicemi a po koridoru Přerov–Břeclav. Nově by je doplnila soukromá společnost Arriva, jež by na dalších deset let získala východní část kraje. Celkově by vlaky najezdily o 1,3 milionu kilometrů ročně více, což by kraj stálo zhruba 300 milionů korun navíc.

Posílit by měly spoje v přepravních špičkách ve směrech ze Zlína do Přerova či Uherského Hradiště a Veselí nad Moravou nebo také mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.

Sociální demokracii se ale nelíbí, že by měl skončit monopol státního dopravce.

„Nevidíme důvod k tomu, aby se krajské tratě lobbisticky rozdělily na několik částí a tu nejlukrativnější dostala soukromá firma. Měl by zůstat jeden dopravce a jedna smlouva, jako je to teď,“ tvrdí zastupitelka za ČSSD Milena Kovaříková.

Sociální demokrat má přímé vazby na České dráhy

Lidovecký hejtman Jiří Čunek tuto argumentaci odmítá s tím, že na vybraných tratích podala Arriva výhodnější nabídku než ČD.

„Každý může říkat, co chce, ale musí to něčím podložit. Soukromý dopravce nabídl lepší vlaky a nižší ceny,“ reagoval Čunek. „Sociální demokracie lobbuje za České dráhy, protože má přímé vazby na jejich lidi,“ míní.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

Faktem je, že sociální demokrat Ludvík Urban, který byl v letech 2012 až 2016 krajským zastupitelem, byl do loňského září také v představenstvu Českých drah. A je členem dozorčí rady jejich dceřiné společnosti ČD travel.

„Jsem zaměstnanec Českých drah 28 let, hájím jejich zájmy. Stejný názor na tento problém mají ale i některé politické subjekty z koalice či opozice. Měl by být jen jeden dopravce,“ reagoval Urban, který je aktuálně ředitelem Zařízení služeb ČD.

Minulý týden byl na krajském výboru pro dopravu, kde prezentoval své názory. „Byl jsem tam jako odborník, ne jako politik,“ tvrdí Urban.

Sociální demokracie odmítá, že by lobbovala za České dráhy. Podle jejich zastupitelů státní dopravce dokáže lépe řešit opravy vlaků, autobusy pro výluky nebo návaznost spojů.

„Stát navíc vlastní koleje, nádraží. Věřím, že zvítězí zdravý rozum,“ vzkázala Kovaříková s tím, že ČSSD bude hlasovat proti návrhu.

Změna nemá jistou podporu

Čunek s Botkem nemají podporu ani ve vlastní koalici. Ekonomický náměstek za ANO Jiří Sukop bude hlasovat proti, protože podle něho takové navýšení kilometrů finančně příliš zatíží kraj, který má během pár let začít stavět novou nemocnici.

„Trvám na tom, že takto zvyšovat mandatorní výdaje, když plánujeme velkou investici do zdravotnictví, je nerozumné. Kraj sice nezbankrotuje, ale bude muset omezit další investice. Peníze budou chybět jinde,“ obává se Sukop.

„Jsem přesvědčený, že to pan náměstek vidí příliš černě. Nemá až takovou zkušenost z veřejné sféry. Nemocnice kraj tolik nezatíží, bude to investice rozložená do několika let,“ míní Čunek.

Kraj bude ale vybírat i autobusové dopravce, po nichž bude také chtít, aby jezdili delší trasy (více čtěte v článku Kraj hledá dopravce, kteří nabídnou moderní autobusy a více spojů). S vlaky to může stát kraj o půl miliardy korun více než teď.

„Kraj to finančně nemusí zvládnout, navýšení kilometrů je příliš velké. Budeme hlasovat proti,“ přidal se opoziční zastupitel za Svobodné Tomáš Pajonk.

Zastupitelé měli návrh probírat před koncem roku, ale Čunek ho z jednání stáhl, protože nebyl dobře připravený a dostatečně předjednaný s koaličními ani opozičními politiky.

Rozhodovat budou dnes odpoledne. Jak hlasování dopadne, se dá těžko předpovídat. Výbor pro dopravu se neshodl ani na tom, jestli ho doporučí ke schválení, nebo ne. „Zatím nevím, jak budu hlasovat,“ řekl radní za STAN Petr Gazdík.

Podle krajských radních nebude mít názorová neshoda dopad na fungování koalice. „To, že máme jiné názory, neberu fatálně. Řeším to čistě profesně,“ řekl Sukop.

„I v rodině se stává, že lidé mají odlišné pohledy na věc,“ dodal Čunek.

Pokud by zastupitelé návrh neschválili, podle Botka by to znamenalo, že Arriva odejde do jiného kraje a zřejmě by všechny zdejší regionální tratě zůstaly Českým drahám.

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlínští hokejisté rozdrtili Litoměřice, semifinálovou sérii srovnala i Jihlava

20. března 2024  22:04

Zlínští hokejisté vyhráli ve druhém semifinálovém utkání první ligy v Litoměřicích drtivě 8:1 a...

Otrokovice si pořídí první radar, bude krotit rychlé řidiče v Kvítkovicích

28. března 2024  8:54

Mnoho řidičů, kteří jezdí přes otrokovickou část Kvítkovice, si nedělá hlavu s dodržováním...

Zlín odvrací semifinálový krach. Musí zlepšit zakončení, těší se na podporu fanoušků

28. března 2024  8:29

Repríza loňského finále se Zlínem, nebo překvapivá série s Litoměřicemi. Jedna věc je jistá. V...

S jednou kartou a pohodlněji. V Kroměříži představili nové hybridní autobusy

27. března 2024

Cestující v Kroměříži budou moci jezdit na jednu kartu linkovými autobusy, regionálními vlaky i...

Pochyby o účasti obžalovaných trvají, únos dcery podnikatele zůstal bez trestu

27. března 2024  12:37

Vrchní soud v Olomouci zamítl odvolání státního zástupce proti verdiktu zlínského soudu, který...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...