„Jeho cena šla dolů a mohl si ho dovolit koupit i zaměstnanec Fordu. Vyrobených jich bylo hodně, ale dnes už se moc sehnat nedají,“ řekl majitel vystaveného auta, který si přál zůstat v anonymitě.
Na vůz narazil před deseti lety, farmář jej používal na občasné pojížďky. Rozhodnutí převézt ho do Česka padlo hned. Ford absolvoval dlouhou cestu a u nového majitele generální opravu. Po roce byl hotový a od té doby jezdí na soutěže a akce po celé zemi.
„Je to spolehlivé auto, v Tatrách jsme s ním najeli 500 kilometrů naprosto bez problémů,“ doplnil sběratel.
Je jedním z devadesáti členů Slováckého Veteran Car Clubu, který sdružuje obdivovatele vozů všech věkových kategorií. Právě členové spolku zapůjčili staroměstskému Kovozoo 50 automobilů a motocyklů vysoké historické hodnoty.
Kromě Fordu je ve stálé expozici k vidění značka Packard, Cord, Bentley, Aero, čerstvě zrenovovaný autobus, ale také vozidla z dob socialistické éry jako Moskvič, Volha a další. V expozici je umístěna i široká řada motocyklů značky Jawa a ČZ Strakonice.
„Auta jsou většinou zavřená v tmavé garáži. Chtěli jsme, ať se tou krásou potěší i jiní,“ vysvětlil Roman Mitáček z klubu veteránů.
Sám má na výstavě na první pohled obyčejného žigulíka. Jde ale o jeden z prvních automobilů této značky, které se začaly vyrábět na podzim roku 1970. Automobil vystavený v Kovozoo je o rok mladší, v původním stavu a pochází z dědictví po prvním majiteli.
„Byl by vyloženě hřích se o to auto nepostarat a nechat ho zchátrat,“ konstatoval Mitáček.
Muzeum veteránů ukazuje veterány různých typů, stáří a modelů od začátku 20. století až po 70. léta. Expozice bude v Kovozoo umístěna dlouhodobě a exponáty se budou obměňovat tak, aby lidé pokaždé viděli něco nového.