Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Plaťte víc za dopravu a nemocnice, nebo nebude dotace, hrozí kraj obcím

  16:41aktualizováno  16:41
Zlínský kraj zavádí podivný styl finanční politiky. Za dotace na hasiče či divadlo požaduje od obcí a měst příspěvky na krajské nemocnice i dopravu.

Krajský radní Jaroslav Kučera chce od obcí příspěvek na dopravu, výměnou nabízí dotace. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zásahový vůz hasičů v příhraniční obci Strání je starší a málo výkonný. Proto obec požádala Zlínský kraj o dotaci 400 tisíc korun na nový. Místo peněz však dostala dopis, v němž krajský radní Jaroslav Kučera z KSČM napsal, že když obec neschválí vyšší příspěvek na dopravní obslužnost kraje, hasiči peníze neuvidí.

„...pokud na straně kterékoliv obce nebude dobrá vůle schválit, v rámci solidárního systému, příspěvek na dopravní obslužnost..., pak nemůže očekávat vstřícný postoj k jejím žádostem o spolufinancování ze strany Zlínského kraje (v případě obce Strání se např. jedná o požadovaný příspěvek na nákup zásahového automobilu SDH),“ uvedl v dopise Kučera.

Kraj chce, aby obce a města zvedly poplatek o 15 korun za každého obyvatele. Jde o příspěvek na autobusovou a vlakovou dopravu, kterou objednává právě kraj. Ve Strání zastupitelé nejprve souhlasili s deseti korunami, protože netušili, proč mají platit víc. A vzápětí přišel trest v podobě téměř výhružného dopisu.

„Pochopil bych, kdyby nám kraj odmítl dát peníze na fašank, ale ne na záchranu lidských životů,“ reagoval starosta Strání Ondřej Benešík z KDU-ČSL. „Vyřizuje si účty velmi nevhodným způsobem. Netrestá obec, ale hasiče,“ doplnil.

Benešík uznává, že zřizovatelem hasičského sboru je obec, podle něho má ale zásahová jednotka většinu výjezdů po širokém okolí.

Dopis mohl být chápán jako výhružka, připustil Kučera

Paradoxní je, že Strání nebylo jako některé jiné obce striktně proti zvyšování poplatku na dopravu, a také jeho navýšení o patnáct korun nakonec schválilo. Podle Benešíka však bez ohledu na tlaky z kraje. Krajské zastupitelstvo, kde má většinu vládnoucí levicová koalice, tak ve středu mohlo přiklepnout hasičům 400 tisíc korun na nové auto.

„Dopis mohl být chápan jako výhrůžka, proto jsem navštívil zastupitelstvo ve Strání,“ vysvětloval Kučera. „Ale když jeden dává, druhý nemůže mít zavřené ruce,“ dodal.

A zdá se, že kraj tento princip začíná uplatňovat i jinde. Aktuálně na něj může doplatit Slovácké divadlo v Uherském Hradišti, jemuž kraj loni v prosinci schválil třímilionovou dotaci, ale ve středu přišel hejtman Stanislav Mišák z ČSSD s tím, že ji sníží na milion.

Jako argument uvedl, že Uherské Hradiště kraji nezaplatilo sedm milionů korun jako spoluúčast na dopravním napojení nového centrálního pavilonu tamní nemocnice.

Opoziční zastupitelé toto „kupčení“ s krajskými dotacemi kritizovali. „Měl by v tom být nějaký systém,“ je přesvědčený Michal Špendlík zvolený za TOP 09 a STAN. „Kraj nemůže říct, že když nám nedáte peníze na to a na to, tak my vám nedáme na divadlo. Tak to nejde dělat,“ myslí si.

Dopravní obslužnost v obcích je založená na solidaritě

Špendlík je také starostou Želechovic, které patří mezi obce, jež odmítají vyšší příspěvek na dopravní obslužnost kraje. Neschválil ho dosud ani Zlín, Vsetín či Uherské Hradiště. Dohromady asi třetina měst a obcí.

„Nelíbí se mi, že bychom tím zavázali příští zastupitelstvo,“ naznačil náměstek zlínského primátora Jiří Kadeřábek. „Navíc by mě zajímaly náklady dopravců.“

Krajský radní Kučera říká, že zvýšení poplatku je vyvoláno tím, že je třeba ctít princip solidarity s obcemi, kam jezdí málo lidí a doprava se tam prodraží. Navíc podle něho neustále rostou náklady a kraji se snižují příjmy z daní.

„Děláme kontroly, zda dopravci vykazují ztráty správně,“ ujistil Kučera.

„Náklady jdou nahoru a tržby dolů. Máme meziroční pokles cestujících o pět procent,“ doplnil Oldřich Holubář z ČSAD Vsetín.

Někteří starostové ale upozorňují na to, že kraj nevypsal veřejnou soutěž na dopravce, kteří tedy nemají důvod snižovat náklady. A tato situace je zakonzervovaná na několik let dopředu.

„Kdyby kraj lépe hospodařil, určitě by se příspěvky nemusely zvyšovat,“ podotkl starosta Suché Lozi Václav Bujáček. Jde o jednu z obcí, jež zatím také platit nechce.

Diskuse na zastupitelstvu se ve středu v této souvislosti stočila i k problematické zakázce na vydavatele krajského magazínu Okno do kraje. Bude se jí zabývat antimonopolní úřad, protože existuje podezření, že byla šitá na míru agentuře Hexxa, která ji vyhrála.

Přepokládaná cena byla skoro 30 milionů korun, vysoutěžená poloviční. Přitom Zlín vydává městský časopis u stejné firmy zdarma. Agentura Hexxa má příjem z inzerce.

„Kraj láme obce, aby z nich dostal miliony na dopravu, přitom tady zbytečně utrácí za magazín. Je otázka, zda jde o nedbalost, hloupost nebo korupční jednání,“ prohlásil poslanec a zastupitel za TOP 09 STAN Petr Gazdík.

„Chtěl bych se ohradit proti tomu, že jsme měli zakázku někomu přihrát,“ reagoval hejtman Mišák. „Nechceme inzertní časopis, ale takový, aby měl informační úroveň hodnou Zlínského kraje,“ dodal.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.