Jedna škola může získat od 50 do 150 tisíc. Pro tento kalendářní rok je připraveno z rozpočtu kraje pět milionů korun. Při čerpání maximální výše dotace by tak částka vystačila pro 33 škol.
„Oslovili jsme zřizovatele základních škol v kraji a nabídli jim možnost dotace. Administrativně to bude velmi jednoduché,“ potvrdil krajský radní odpovědný za školství Petr Gazdík. „Pokud bude zájem, a podle předběžných informací se zdá, že bude velký, chceme v podpoře pokračovat i další roky,“ přislíbil.
Základní školy zřizují ve Zlínském kraji města a obce, v menší míře pak soukromé subjekty a církev. Nabídka tedy mířila především ke starostům. „Považuji to ze velmi rozumný nápad. Zvlášť v našem regionu, který je typický strojírenstvím, je nezbytné, aby děti měly k technice vztah,“ reagoval starosta Slavičína Tomáš Chmela.
Ve městě jsou dvě základní školy. Krajskou dotaci plánuje využít Základní škola Vlára. „Prostory pro dílny jsme zrekonstruovali, chybí nám ale vybavení,“ upozornil Chmela.
Právě na to je možné krajskou dotaci využít. Žádost o ni mohou školy posílat od 21. srpna, jejich přijímání bude otevřené zhruba měsíc. Podmínky jsou postavené tak, aby měly školy volnou ruku v rozhodnutí, zda potřebují nakoupit základní nářadí, nebo sofistikovanější systém. Zjednodušeně se dá říct, že je na všechno, od kladívka po 3D tiskárnu.
V rámci republiky je takový systém krajské podpory technického vzdělávání ojedinělý. „Školy jsme podporovali i dříve, ale žádaly si o peníze individuálně a každou žádost muselo projednat zastupitelstvo. Chtěli jsme to zjednodušit a nabídnout všem,“ vysvětlil Gazdík.
Podpoře technického vzdělávání chybí pravidla
Ačkoliv se o nutnosti vrátit dílny do škol mluví řadu let, jednotné řešení neexistuje. Zřizovatelé školy podporují z vlastních rozpočtů a žádají o dotace, kde se dá. Využít mohou i peníze od státu či evropské fondy, na ty ale zdaleka nedosáhne každý a nabídka je poměrně nepřehledná.
Před koncem školního roku ji rozšířilo třeba také ministerstvo průmyslu, které chce dílny vrátit do zhruba 50 škol napříč republikou. Vytvořilo zcela nový předmět, který navazuje na dílny, jak je znají předchozí generace, a doplňuje je moderními technologiemi. V ideálním případě by se měl začít plošně učit od roku 2022. Myšlenka ale naráží na nestejné vybavení ve školách, naplněné rozvrhy a nedostatek vyučujících.
Čerstvé zkušenosti se získáváním dotací na vybudování dílen mají například ve Vsetíně. V září otevřou nové dílny a přírodovědné učebny na čtyřech základních školách. Vyšly na 60 milionů, z toho 55 milionů tvořila evropská dotace.
Kvůli náročné administraci, jež se zdržela na ministerstvu školství, a nutnosti vypisovat veřejné zakázky, se práce zpozdily. Místo prázdninových měsíců se proto budovalo během školního roku.
Školáky je nutné vést k manuální zručnosti, říká Gazdík
„I tak jsme to zvládli, ale pravda je, že možnosti financování by se měly centralizovat, aby se k tomu dalo přistupovat koncepčně,“ míní místostarosta Vsetína Tomáš Pifka.
Podle Gazdíka, který je zároveň poslancem, k tomu ministerstvo školství směřuje. Nejprve ale musí dořešit připravovaný zákon o duálním vzdělávání. Ten počítá s mnohem větším podílem odborné praxe, včetně přípravy ve školních dílnách. Jenomže zatím je v nedohlednu.
„Nemůžeme na něj čekat, zdejší firmy potřebují technicky vzdělané absolventy, a proto je nutné vést děti k manuální zručnosti už na základních školách,“ naznačil Gazdík.
Dílny ze základních škol postupně mizely od 90. let. I když počet žáků klesal, nároky na prostor ve školách se zvýšily. Třeba proto, že se povinně vyučují dva cizí jazyky. Mnoho škol tedy dílny přeměnilo právě na jazykové učebny.