„Smlouvy s dopravci jsme uzavřeli do konce roku 2021,“ přiblížil náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.
Kraj vybíral především podle cen, které dopravci nabídli. Na Zlínsku, Vsetínsku a Valašskomeziříčsku bude jezdit společnost ČSAD Vsetín, která v původním výběrovém řízení vůbec neuspěla, ačkoliv dnes zajišťuje zhruba polovinu autobusové dopravy v kraji. Kroměřížsko obslouží Krodos Bus, Uherskohradišťsko ČSAD Uherské Hradiště.
K jediné změně dojde na Valašskokloboucku, kde místo vsetínského ČSAD uspěla společnost Arriva Morava.
Novinkou je, že jízdné bude určovat Zlínský kraj, jemuž také půjdou tržby. Počítá se zavedením jednotného tarifu pro vlakovou i autobusovou dopravu.
„Lidé zaplatí stejné kilometrické jízdné ve vlaku i v autobusu. Počítáme, že v tarifu budou časové slevy,“ nastínil Botek.
Zrušení autobusové soutěže pro Zlínský kraj neplatí, rozhodl šéf úřadu |
Cestující zatím nebudou moci na jednu jízdenku přestupovat mezi spoji. Tarif by měl kraj určit v září.
„Kdyby bylo jízdné příliš nízké, museli bychom ho dotovat ze svého rozpočtu. Když bude neúměrně vysoké, lidé přestanou jezdit veřejnou dopravou. Musíme najít kompromis,“ podotkl Botek.
Autobusy najezdí stejné množství kilometrů jako letos. Kvůli zrušení soutěže kraj nezavedl plánovaný integrovaný dopravní systém, v němž počítá s výrazným navýšením najetých kilometrů u vlaků i autobusů. Lidé by pak také měli na jednu jízdenku jezdit různými druhy veřejné dopravy.
Pokud antimonopolní úřad nakonec dá původní soutěži zelenou, mohly by její výsledky vejít do praxe od roku 2021. Tedy ještě před vypršením smlouvy s již nasmlouvanými dopravci.
Jestli bude přece jen zrušená, bude muset kraj vypsat novou. Soutěž napadla společnost BusLine, podle níž jsou podmínky výběrového řízení diskriminační.