Dnes již neexistující přechod v Dlouhé ulici v centru Zlína.

Dnes již neexistující přechod v Dlouhé ulici v centru Zlína. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zlínská radnice přechod v Dlouhé ulici neobnoví, otevře ale odbočku

  • 6
Obyvatelé Zlína chtěli na čtyřproudé Dlouhé ulici v centru města obnovit nedávno zrušený přechod pro chodce. Sepsali i petici. Na radnici s ní ale nepochodili, vedení města se totiž přiklonilo k názoru odborníků, že je to špatné řešení. Experti místo toho navrhují, aby se zprůjezdnila odbočka z Dlouhé na Zarámí.

"Doporučili jsme radě, aby v Dlouhé ulici nezřizovala další přechod," potvrdil radní a člen dopravní komise města Josef Novák. Zebra z jedné z nejvytíženějších ulic Zlína, u křižovatky s ulicemi Kvítková a Zarámí, zmizela loni v prosinci. A to na popud policie. Podle ní byl totiž příliš nebezpečný. Jenom loni tam auta při desíti nehodách zranila pět chodců.

"Navíc nedaleko je podchod a další dva přechody," upřesnila mluvčí zlínské policie Jana Bartíková. "Poroto jsme byli pro zrušení přechodu," dodala.

Téměř osm set obyvatel ale vzápětí podepsalo petici za zachování přechodu. Shodli se, že potíže se zdejšími dopravními nehodami se dají odstranit jinak. Například značkami, zpomalovacím červeným povrchem silnice vedle přechodu nebo semafory.

Majitelé okolních obchodů a restaurací zároveň upozornili, že jim ubude zákazníků, a tím pádem jim klesnou tržby. "Jsem jednoznačně pro přechod, protože tudy často chodím a je to kratší. Myslím si, že když je člověk obezřetný, tak mu skoro žádné nebezpečí od aut nehrozí," myslí si Petr Panáček ze Zlína.

Další semafory v Dlouhé ulici být nemůžou

Se svými námitkami ale lidé neuspěli. Odborníci sice zvažovali, že by se u přechodu zřídily semafory, takže by byl pak provoz pro chodce bezpečnější, ale nakonec tuto myšlenku zavrhli. Vycházeli přitom ze zpracované studie.

Podle náměstka zlínského primátora Jiřího Kadeřábka by se totiž nedal provoz semaforů zkoordinovat s dalšími v Dlouhé ulici. "Takže by světelné signalizační zařízení k větší plynulosti dopravy nepřispělo," vysvětlil Kadeřábek. Dodal, že by navíc instalace semaforů vyšla na téměř pět milionů korun.

Kromě toho, že by nebylo dobré přechod do Dlouhé ulice vracet, dopravní komise přišla ještě s jedním doporučením. Navrhla radě, aby se opět otevřela odbočka na Zarámí, která je řadu roků zaslepená. "Byla by to další možnost odbočit z Dlouhé ulice do západní části města, což by řidiči asi uvítali. Navíc by se tím více rozprostřelo dopravní zatížení," vysvětlil Novák.

Dopad na silniční provoz v křižovatce v Dlouhé ulici by ale podle jeho názoru zřejmě nebyl nijak velký. Nicméně si i přesto myslí, že je to krok správným směrem. Uskutečnit by se mohl příští rok. Podle Nováka je ale třeba posoudit dopravní řešení v celé ulici Zarámí. Ta byla dříve hodně frekventovaná, a dokonce tudy měly jezdit trolejbusy.