Cyklistické piktogramy na Štefánikově ulici ve Zlíně.

Cyklistické piktogramy na Štefánikově ulici ve Zlíně. | foto: Cyklo Zlín

Zlín zvažuje vznik cyklozón. Kvůli konfliktům cyklistů s chodci

  • 31
Konflikty cyklistů a chodců na úseku mezi zlínskou nemocnicí a čtvrtí Cigánov jsou takřka na denním pořádku. Cyklostezka podél řeky Dřevnice je v poslední době jedním z nejvypjatějších míst ve Zlíně. Je totiž určena pouze cyklistům, ale na nábřeží se pravidelně procházejí pěší.

„Chodí tam lidé s kočárky či psy na vodítku a cyklistovi ani náhodou neuhnou,“ čertil se cyklista David Vícha.

Chodci se naproti tomu nechtějí vzdát procházky podél řeky a navíc v části této trasy chybí jiný chodník.

I proto navrhuje iniciativa Cyklo Zlín, aby v lokalitě vznikla takzvaná cyklozóna.

„Jednalo by se o ulici, kde cyklisté přenechají chodník chodcům a budou jezdit po silnici. Platila by taková pravidla, aby byli cyklisté chráněni. Jde vlastně o takovou obdobu pěší zóny pro cyklisty,“ vysvětlila koordinátorka projektu Cyklo Zlín Jana Vybíralová.

Elegantní řešení bez velkých nákladů?

Pojem „cyklistická zóna“ má od letoška oporu v zákoně o provozu na pozemních komunikacích. V takto vymezeném území mohou například cyklisté jezdit po celé šířce vozovky, řidiči tu mohou jet maximálně třicetikilometrovou rychlostí a cyklisty nesmějí ohrožovat.

„Nejde ale o absolutní přednost před auty, spíš o větší bezpečí a ohleduplnost,“ zdůraznil národní cyklokoordinátor Jaroslav Martínek.

Podle Vybíralové by zavedení cyklozóny situaci okolo Dřevnice pomohlo. „Je to frekventované místo a stále se tu řeší nejrůznější stížnosti. Zavedení cyklozóny by mohlo být elegantním řešením a bez velkých nákladů. Samozřejmě nejdřív to musejí vyhodnotit odborníci.“

Jenomže ti jsou v případě nábřeží spíše skeptičtí.

„Cyklistická zóna se má zřizovat v místě, kde je jen doplňkový provoz aut. Tady se ale jedná o obslužnou komunikaci a takové opatření by omezilo řadu řidičů,“ upozornil zlínský cyklokoordinátor Martin Habuda.

Podle něj se ale cyklozónami i dalšími možnými úpravami zabývají odborníci z dopravního odboru. Je tedy možné, že úseky s předností pro cyklisty v budoucnu ve Zlíně vzniknou.

Úsek mezi Cigánovem a Dřevnicí by měla příští rok vyřešit změna označení cyklostezky na stezku pro chodce a cyklisty se smíšeným provozem.

„Stezka byla postavena před necelými deseti lety za pomoci dotací a po dobu deseti let nelze tuto stavbu nijak měnit. Z mého pohledu jde o velmi nešťastný případ a myslím, že se tu v budoucnu nevyhneme větším stavebním úpravám,“ dodal Habuda.

Konflikty mezi cyklisty a chodci vznikají na úseku mezi zlínskou čtvrtí Cigánov (modrá značka) a nemocnicí (červenáú.

Konflikty mezi cyklisty a chodci vznikají na úseku mezi zlínskou čtvrtí Cigánov (modrá značka) a nemocnicí (červenáú.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz