Doprava ve Zlíně se má v budoucnu zásadně změnit. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Odborníci Zlínu navrhli silniční tunel pod hlavní třídou, stál by miliardu

  • 56
Po letech marných snah o to, jak pohnout s ucpanou dopravou ve středu Zlína, má magistrát konečně na stole konkrétní návrhy a plány odborníků. V rámci takzvaného generelu se zabývali dopravou v celém městě, od automobilové až po pěší. Přinášejí její možná řešení až do roku 2035.

Vyšlo jim, že centru nejvíce odlehčí Tunel Střed, který by vedl pod třídou Tomáše Bati. Pod zem by se zanořil poblíž 21. budovy baťovského areálu a na povrch vystoupal u městského divadla.

„Prověřili jsme asi dvacet variant a nakonec jsme se přiklonili k Tunelu Střed. Jde o technicky náročné, ale reálné řešení,“ řekl vedoucí radničního odboru koncepce a realizace dopravních staveb Karel Říha.

Vozovka v tunelu by měla dva pruhy plus jeden odstavný a podle dopravního modelu by po ní každý den projelo až 18 tisíc aut. Z povrchu by tak v centru zmizela polovina aut, která tam jezdí dnes.

„To už je hodně, centru by se odlehčilo,“ je přesvědčený Říha.

Po Štefánikově ulici, která je dnes jednosměrná, by se jezdilo v obou směrech. Podle Říhy by zbývající dopravu zvládla pojmout sama.

Z třídy Tomáš Bati by se stala silnice široká jenom šest metrů, po níž by jezdily pouze trolejbusy. Oba parky vedle ní, Sad Svobody a Park Komenského, by se tak téměř spojily.

Centru města by navíc začali dominovat chodci. Uvolnily by se také některé křižovatky, například ta u divadla.

Bez dotačních peněz to nepůjde, říká primátor

Jenže to vše je zatím jen na papíře. Klíčová otázka zní, kde na tunel vzít peníze. Odhadované náklady na výstavbu se totiž pohybují kolem miliardy korun.

Podle primátora Miroslava Adámka nepůjde tunel udělat pouze z vlastních peněz města. Magistrát proto doufá, že uspěje se žádostí o evropskou dotaci v období 2016 až 2020.

„Všude ve světě se takové stavby budují. Takže pokud to může městu pomoci, pojďme shánět peníze. Budeme zjišťovat, kde by se daly sehnat peníze, protože půjčku si na to vzít nemůžeme,“ řekl Adámek.

Město chce na začátku příštího roku zadat pro Tunel Střed studii proveditelnosti, která odpoví na to, jestli jde o technicky možné řešení, které nebude s ohledem na jeho význam neúměrně drahé. Nutné bude i lobbování na vládě či ministerstvu dopravy, což je zase úkol pro politiky.

„Jde o silnici I. třídy, logickou možností na financování by byl stát. Generel dopravy ale nestojí a nepadá na tunelu pod třídou Tomáše Bati, je to jen jedno z mnoha navržených opatření,“ naznačil radní pro dopravu Josef Novák.

Je to nereálné, míní opoziční politik

Část opozice je k podobným plánům trochu skeptická.

„Tunel pod středem města je nereálný kvůli penězům i tomu, že by se při výstavbě, která by mohla trvat 5-7 let, zablokovalo centrum,“ reagoval zastupitel Aleš Dufek z hnutí Zlín 21.

„Mělo by se pracovat spíš na tom, co je aspoň trochu připravené - obchvat Zálešné, silniční přivaděč ze Zlína do Fryštáku, kde bude končit dálnice, nebo Prštenská příčka,“ dodal.

Naopak Roman Vaigel z ČSSD si takové řešení umí představit. „Radnice by měla nejdříve zjistit, za jakých podmínek je možné spolufinancování ze státních a evropských fondů,“ uvedl Vaigel.

Říha obavy odmítá. „Neplánujeme vánoční trhy, ale dopravu v krajském městě na dvacet let. A miliarda se tady už za stejnou dobu proinvestovala, když se rozšiřovala cesta I/49 ze Zlína do Otrokovic,“ připomněl šéf radničního odboru.

Tehdy to platil stát. „Podle mého názoru je tunel reálný a pravděpodobný. Nicméně za předpokladu, že se pro to bude něco dělat,“ zdůraznil Říha.

Tunel u Jižních Svahů nebo pod Tlustou horou by byl dražší

O tunelech se při řešení dopravních potíží v centru Zlína nemluví poprvé. Už dříve přicházel v úvahu tunel pod Jižními Svahy. Odborníci se jím v generelu dopravy zabývali také, neukázal se ale jako nejlepší řešení.

„Pojmul by asi třináct tisíc aut denně, což není málo. Museli bychom ale tunel hloubit pod zemí ve svažitém terénu, což by bylo mnohem dražší,“ přiblížil Říha. Totéž platí pro podzemní cestu na druhé straně města, která by vedla pod Tlustou horou.

Tunel pod třídou Tomáše Bati by naproti tomu nebyl ražený, ale kopaný. Laicky řečeno by se vyhloubila díra, na ni se položil krunýř a na něm by se postavila cesta. Nebo by se dovnitř vložil tubus, který by se obsypal. „Dopady na okolí by nebyly tak velké,“ míní Říha.

V cestě tunelu ale stojí podchod u náměstí Práce, který nechala radnice před třemi lety za 50 milionů opravit. Podle Říhy by se tunel zřejmě budoval až za deset let, možná později a podchod by se pak musel upravit.

Tunel by vedl od 21. budovy k Městskému divadlu.

Tunel by vedl od 21. budovy k Městskému divadlu.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz