Zlín chystá stavbu terminálu, potkají se tam vlaky, autobusy i MHD

  • 11
Zlínská radnice už má zpracovanou studii na podobu dopravního terminálu, kde by se potkávala vlaková a autobusová doprava s MHD. Čekají ji jednání s vlastníky pozemků a se Zlínským krajem.

Fakt, že stát zhruba před měsícem odsouhlasil studii na elektrifikaci železniční trati Otrokovice - Zlín - Vizovice i s jejím částečným zdvoukolejněním, byl důležitým krokem ke vzniku dopravního terminálu v krajském městě.

Další postup bude záležet hlavně na zlínské radnici, která už má zpracovanou studii, jak by mohl vypadat prostor, kde se setká vlaková i autobusová doprava s MHD.

Nová železniční stanice se posune k nadjezdu, kde je trolejbusová zastávka. Autobusové nádraží bude menší a také blíž k nadjezdu.

„Brzy budeme jednat s vlastníky pozemků a krajem, podepíšeme memorandum, ve kterém se zavážeme k vybudování terminálu,“ konstatoval zlínský radní Josef Novák.

„Studii pak upravíme i podle požadavků zainteresovaných stran. Je v zájmu města i jeho obyvatel, aby se terminál podařilo co nejdříve vybudovat,“ doplnil.

To bude ovšem ještě pár let trvat. Investice na železniční trati, jejíž součástí je stěhování vlakového nádraží, začne nejdříve v roce 2018. Postará se o to Správa železniční dopravní cesty ČR. Výstavba může trvat dva roky. Dříve než v roce 2020 tak lidem ve Zlíně nový terminál určitě sloužit nebude.

Čekání na Zemkovo stanovisko

Magistrát odhaduje, že by jeho vybudování mohlo stát 200 až 500 milionů. Bude záležet na tom, jak komfortní varianta se vybere.

„Budeme žádat o dotaci Evropskou unii,“ podotkl Novák.

Vlastníkem autobusového nádraží je podnikatel Zdeněk Zemek, na jehož pozemky nová vlaková stanice zasahuje. MF DNES ho již před pár týdny oslovila s dotazem, co záměru říká. Dosud se nevyjádřil.

Novák ale doufá, že bude i v Zemkově zájmu, aby se nevzhledný prostor změnil k lepšímu. Což také Zemek potvrdil v loňském rozhovoru pro MF DNES: „My se rozhodně nehrneme do nějaké sólové akce. Nejkrajnějším řešením je, že se nebude dělat nic a vše zůstane v současných podmínkách. Byla by to škoda, protože by se podle nás měla v centru krajského města sejít autobusová, železniční, městská a taxi doprava do jednoho terminálu.“

Naproti nové budově vlakového nádraží by mohl vzniknout další objekt, například patrové parkoviště nebo polyfunkční dům. To už bude záležitost soukromého investora.

Podstatné na terminálu bude, že se lidem zkrátí vzdálenosti při přecházení z autobusu na vlak či trolejbus. „Tisíce cestujících denně uspoří několik stovek metrů při přestupu. A uspořený čas jsou peníze, což se kladně promítá do ekonomické efektivity projektu,“ upozornil Petr Pšenička z investičního odboru Správy železniční dopravní cesty.