Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá.

Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá. | foto: MAFRA

Zlín nakupuje 25 trolejbusů. Mají klimatizaci a jsou nízkopodlažní

  • 19
Dopravní podnik ve Zlíně ve velkém obměňuje svůj vozový park. Za loňský a letošní rok nakoupí celkem pětadvacet nových trolejbusů, lidé ve Zlíně a Otrokovicích se tak mohou těšit na komfortnější cestování.

Šestnáct nových trolejbusů začne letos jezdit ve Zlíně a v Otrokovicích. Zdejší dopravní podnik pokračuje v masivní obměně vozového parku, kterou zahájil loni nákupem devíti nových vozů.

Mnohamilionová investice, na níž má velký podíl Evropská unie, by měla přispět k tomu, že budou brzy všechny trolejbusy a autobusy v městské hromadné dopravě nízkopodlažní. Což není jen nezbytnost pro invalidy, ale také velké plus pro starší lidi a maminky s kočárky. Zvýší se tím také pohodlí pro všechny běžné cestující.

"Po nákupu budeme zajišťovat prakticky veškerou dopravu nízkopodlažními vozy. Snažíme se je nasazovat vždy, pokud je to možné," přiblížil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

"Můžeme se rovnat s ostatními krajskými městy," doplnil.

Kloubový trolejbus za čtrnáct milionů, klasický za devět

Dopravní podnik začal v roce 2000 s nákupem nízkopodlažních autobusů. Po jejich obměně se o čtyři roky později pustil do trolejbusů. Postupně je stále mění a nízkopodlažní vozy nasazuje na nejfrekventovanějších linkách.

Kromě upraveného vstupu mají lepší vytápění a klimatizaci, na kterou si lidé pomalu ale jistě zvykají.

"Není možné jezdit stejnými vozy jako před třiceti lety. Potřebujeme také udržet kontinuitu provozu, proto je třeba měnit vozový park průběžně," podotkl náměstek zlínského primátora Jiří Kadeřábek, který má dopravu v kompetenci.

"Díky novým trolejbusům se podstatně zvýší komfort cestování," zdůraznil.

Ze šestnácti nových trolejbusů jich bude devět kloubových. Jeden stojí bez DPH asi 14 milionů korun. Klasický jednoduchý vůz je o tři miliony levnější.

Lidem vadí málo prostoru

Ne všichni cestující jsou ale z nových trolejbusů nadšení. "Zajímalo by mě, jestli ti, co je vymýšlejí a pořizují, jimi taky jezdí," naznačil Jaroslav Novotný, který trolejbusem jezdí denně.

Důvod? "V nových typech, které se v posledních letech objevily, jsou místa na sezení, kam se normálně vzrostlý člověk nevejde," postěžoval si cestující.

Na velkou zakázku dopravního podniku, jehož majitelem jsou města Zlín a Otrokovice, přispěla ze 75 procent Evropská unie prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Morava.

"Nové trolejbusy budou nasazovány na linky přednostně," ujistil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

Chytré křižovatky urychlují spojení Zlína a Otrokovic

Přímo úměrně nákupu nových vozů bude podnik prodávat ty staré. Vozový park by se měl pořád držet na zhruba devadesáti kusech, z nich většinu tvoří trolejbusy. Jejich průměrné stáří bylo loni 9,7 roku, u autobusů 8,4 roku.

"Nejstarší vozy pravidelně nasazované na linky MHD jsou trolejbusy z října 1995 a autobusy z prosince 2000," doplnil Cekota.

Nákup nových vozů si dopravní podnik nadělil ke svým 70. narozeninám, které slaví letos (o historii trolejbusů ve Zlíně čtěte zde). A není to jediná změna, již si na výročí přichystal.

Začal fungovat i takzvaný projekt preference a plošné koordinace MHD na světelně řízených křižovatkách (více zde). Ten má za následek zkrácení jízdních dob. Například trolejbus číslo 2 doveze cestující z Bartošovy čtvrti do Otrokovic na nádraží o čtyři minuty dříve než v minulosti, v opačném směru dokonce o šest.

Vozy MHD totiž mohou jezdit plynuleji přes křižovatky. Vymožeností je, že trolejbusy, které se k ní blíží, si na semaforu dokážou prodloužit zelenou, která by se měla změnit na oranžovou, a bez zastavení pokračovat v cestě.

"Profitují z toho cestující, kteří se dostanou do cíle o něco rychleji. A má to samozřejmě vliv i na ekonomiku provozu," doplnil vedoucí dopravního úseku dopravní společnosti Pavel Nosálek.