Zlín nakupuje 25 trolejbusů. Mají klimatizaci a jsou nízkopodlažní

  14:14aktualizováno  14:14
Dopravní podnik ve Zlíně ve velkém obměňuje svůj vozový park. Za loňský a letošní rok nakoupí celkem pětadvacet nových trolejbusů, lidé ve Zlíně a Otrokovicích se tak mohou těšit na komfortnější cestování.
Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá.

Nízkopodlažních trolejbusů ve Zlíně a Otrokovicích v poslední době přibývá. | foto: MAFRA

Šestnáct nových trolejbusů začne letos jezdit ve Zlíně a v Otrokovicích. Zdejší dopravní podnik pokračuje v masivní obměně vozového parku, kterou zahájil loni nákupem devíti nových vozů.

Mnohamilionová investice, na níž má velký podíl Evropská unie, by měla přispět k tomu, že budou brzy všechny trolejbusy a autobusy v městské hromadné dopravě nízkopodlažní. Což není jen nezbytnost pro invalidy, ale také velké plus pro starší lidi a maminky s kočárky. Zvýší se tím také pohodlí pro všechny běžné cestující.

"Po nákupu budeme zajišťovat prakticky veškerou dopravu nízkopodlažními vozy. Snažíme se je nasazovat vždy, pokud je to možné," přiblížil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.

"Můžeme se rovnat s ostatními krajskými městy," doplnil.

Kloubový trolejbus za čtrnáct milionů, klasický za devět

Dopravní podnik začal v roce 2000 s nákupem nízkopodlažních autobusů. Po jejich obměně se o čtyři roky později pustil do trolejbusů. Postupně je stále mění a nízkopodlažní vozy nasazuje na nejfrekventovanějších linkách.

Kromě upraveného vstupu mají lepší vytápění a klimatizaci, na kterou si lidé pomalu ale jistě zvykají.

"Není možné jezdit stejnými vozy jako před třiceti lety. Potřebujeme také udržet kontinuitu provozu, proto je třeba měnit vozový park průběžně," podotkl náměstek zlínského primátora Jiří Kadeřábek, který má dopravu v kompetenci.

"Díky novým trolejbusům se podstatně zvýší komfort cestování," zdůraznil.

Ze šestnácti nových trolejbusů jich bude devět kloubových. Jeden stojí bez DPH asi 14 milionů korun. Klasický jednoduchý vůz je o tři miliony levnější.

Lidem vadí málo prostoru

Ne všichni cestující jsou ale z nových trolejbusů nadšení. "Zajímalo by mě, jestli ti, co je vymýšlejí a pořizují, jimi taky jezdí," naznačil Jaroslav Novotný, který trolejbusem jezdí denně.

Důvod? "V nových typech, které se v posledních letech objevily, jsou místa na sezení, kam se normálně vzrostlý člověk nevejde," postěžoval si cestující.

Na velkou zakázku dopravního podniku, jehož majitelem jsou města Zlín a Otrokovice, přispěla ze 75 procent Evropská unie prostřednictvím Regionálního operačního programu Střední Morava.

"Nové trolejbusy budou nasazovány na linky přednostně," ujistil mluvčí dopravního podniku Vojtěch Cekota.

Chytré křižovatky urychlují spojení Zlína a Otrokovic

Přímo úměrně nákupu nových vozů bude podnik prodávat ty staré. Vozový park by se měl pořád držet na zhruba devadesáti kusech, z nich většinu tvoří trolejbusy. Jejich průměrné stáří bylo loni 9,7 roku, u autobusů 8,4 roku.

"Nejstarší vozy pravidelně nasazované na linky MHD jsou trolejbusy z října 1995 a autobusy z prosince 2000," doplnil Cekota.

Nákup nových vozů si dopravní podnik nadělil ke svým 70. narozeninám, které slaví letos (o historii trolejbusů ve Zlíně čtěte zde). A není to jediná změna, již si na výročí přichystal.

Začal fungovat i takzvaný projekt preference a plošné koordinace MHD na světelně řízených křižovatkách (více zde). Ten má za následek zkrácení jízdních dob. Například trolejbus číslo 2 doveze cestující z Bartošovy čtvrti do Otrokovic na nádraží o čtyři minuty dříve než v minulosti, v opačném směru dokonce o šest.

Vozy MHD totiž mohou jezdit plynuleji přes křižovatky. Vymožeností je, že trolejbusy, které se k ní blíží, si na semaforu dokážou prodloužit zelenou, která by se měla změnit na oranžovou, a bez zastavení pokračovat v cestě.

"Profitují z toho cestující, kteří se dostanou do cíle o něco rychleji. A má to samozřejmě vliv i na ekonomiku provozu," doplnil vedoucí dopravního úseku dopravní společnosti Pavel Nosálek.

Autor:

Nejčtenější

Se třemi dětmi rezignujete na spoustu věcí, říká pediatrička Karolová

Kateřina Karolová se svými třemi syny

Jako dětská lékařka odešla Kateřina Karolová sbírat zkušenosti na kliniku do Německa, kde zažila velmi náročné služby....

ANKETA: Krajská města zdobí vánoční stromy, vyberte ten nejkrásnější

Vánoční strom

Centra měst ovládla vánoční atmosféra, ke které patří i ozdobené vánoční stromy. Jako už tradičně mohou čtenáři...

Kladno s Plekancem v sestavě zdolalo Vsetín, Jihlava uspěla v Prostějově

V utkání proti Slavii míří za pukem budějovický Zdeněk Doležal (vlevo).

První hokejová liga pokračovala 33. kolem. Kladno i s Tomášem Plekancem v sestavě přehrálo Vsetín 6:3, trápící se...

Muž se pokusil zastřelit šéfa své přítelkyně, protože jí dával malý plat

Ilustrační snímek

Až dvacetileté vězení hrozí muži ze Vsetínska, který v opilosti vystřelil na provozovatele restaurace a jen těsně jej...

Po sérii násilných potyček sepsali lidé v Uherském Brodě petici

Ilustrační snímek

Devět případů napadení obyvatel za jeden měsíc vyvolalo velké emoce v Uherském Brodě. Řada kritických reakcí se...

Další z rubriky

Most u Tlumačova je po půl roce opravený, končí objížďka přes Otrokovice

Ilustrační snímek

Rozsáhlá oprava silničního mostu přes vlakové koleje mezi Otrokovicemi a Tlumačovem je u konce. Od pondělí budou moct...

Zastupitelé Zlína kývli na přípravu obří rekonstrukce zimního stadionu

Plánovaná podoba Zimního stadionu Luďka Čajky ve Zlíně po rekonstrukci.

Zlínští zastupitelé schválili opravu zastaralého Zimního stadionu Luďka Čajky. Práce za zhruba půl miliardy korun by...

Obnovená městská tržnice ve Vsetíně lidi zaujala, bude pokračovat

Tržnice před městským úřadem ve Vsetíně.

Necelý rok testovali ve Vsetíně městskou tržnici na Svárově. Řadu let ve městě scházela a lidé žádali její obnovení....

Najdete na iDNES.cz