Cyklisté se za rok konečně dočkají kompletního propojení Zlína a Otrokovic stezkou. Ilustrační snímek.

Cyklisté se za rok konečně dočkají kompletního propojení Zlína a Otrokovic stezkou. Ilustrační snímek. | foto: Michal Fanta

Zlín koupil za draho pozemky na cyklostezku. Bál se, že přijde o dotaci

  • 7
Město Zlín získalo poslední pozemky k prodloužení cyklostezky do Otrokovic. Protože kvůli dotaci pospíchalo, muselo majitele hodně přeplácet, což se nelíbí některým zastupitelům. Cyklostezka má být hotová příští rok na podzim.

Na cyklostezku ze Zlína do Otrokovic čeká řada lidí, kteří jezdí do práce či jen tak rekreačně na kole. Vítají každý posun v této věci, takže jsou rádi, že město už vykoupilo všechny potřebné pozemky.

"Situace pro kolaře ve Zlíně je hodně špatná. Cyklostezka do Otrokovic to může alespoň trochu zlepšit," říká z vlastní zkušenosti Martin Linhart, který jezdí na kole po Zlíně každý den.

Poslední várku pozemků, které leží u řeky Dřevnice v Malenovicích, získalo město od jejich vlastníků teprve nedávno. A muselo se jim hodně přizpůsobovat v ceně, takže nakonec zaplatí mnohem více, než původně chtělo.

Bez potřebných ploch by ale nedosáhlo na dvacetimilionovou dotaci z Evropské unie, za kterou chce cyklostezku postavit.

"Snažili jsme se vyjednávat o ceně, ale když nejde o veřejně prospěšnou stavbu, při níž se dá vyvlastňovat, máme jen omezené možnosti. Celou akci by přitom mohlo zhatit, pokud bychom nezískali třeba jen jeden pozemek," reagoval zlínský radní Josef Novák z TOP 09 a STAN.

Čtyřnásobek nabízené ceny

Poslední část cyklostezky, která měří něco přes tři kilometry a povede podél Dřevnice na hranici katastru Zlína s Otrokovicemi, zasahuje převážně do orné půdy s trávou. Město vlastníkům nabízelo podle cenové mapy 506 korun za metr čtvereční. S tím ale nepochodilo.

Majitelé požadovali více, někteří tisíc, jiní i dva tisíce za metr. Tolik chtěla například firma Eko Garden, která je už několik let v likvidaci. Skoro osm tisíc metrů čtverečních prodala za 1,79 milionu korun, což je čtyřnásobek sumy nabízené městem.

"To byl úplný extrém. Tato firma má finanční problémy a požadovala hodně peněz," přiblížil náměstek primátora Jiří Kadeřábek ze Zlínské volby. "Ale pokud chceme evropskou dotaci získat, museli jsme požadavek akceptovat," dodal.

Hlasování o uzavření smluv o budoucích kupních smlouvách v městském zastupitelstvu bylo hodně těsné. Materiál předložený koalicí prošel o jediný hlas. Někteří zastupitelé se zdrželi, jiní nehlasovali. Jako jediný byl proti nezařazený zastupitel Rudolf Chmelař.

"Cena za pozemky je zcela neopodstatněná, neodpovídá běžným zvyklostem ani cenové mapě. Jde o ornou půdu překrytou travním porostem," naznačil Chmelař. "Město mělo výkupy zastavit i za cenu toho, že přijde o dotaci," je přesvědčený.

Zaspala radnice?

Radnice musí žádost o dotaci podat ještě v říjnu, proto spěchala. Podle Chmelaře ale zaspala. Kadeřábek to odmítá s tím, že vyjednávání byla složitá právě kvůli požadavkům majitelů pozemků.

Město tak ale může pokračovat ve svém záměru a příští rok na podzim by cyklostezku rádo otevřelo. To se týká i propojení Zlína s Lukovem kolem zoo v Lešné. Na tuto akci žádá o evropskou dotaci devět milionů korun.

"Cyklostezka povede po levé straně silnice, která se bude současně opravovat," upřesnil Novák.