O dotační peníze na nákup nových vozidel usiluje Dopravní společnost Zlín -...

O dotační peníze na nákup nových vozidel usiluje Dopravní společnost Zlín - Otrokovice. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zlín budou brázdit trolejbusy s klimatizací. Vyjedou příští rok

  • 3
Pětadvacet nových trolejbusů by mělo do dvou let začít brázdit ulice Zlína a Otrokovic. Vozy v hodnotě přes 320 milionů korun si Dopravní podnik objednal u plzeňské firmy Škoda Transportation. Cestující v krajském městě už mají zkušenost s klimatizovanými autobusy, nyní se nabídka rozšíří i na trolejbusy.

První várka moderních trolejbusů dorazí do Zlína na jaře 2013. "Další dodávky budou následovat každé čtvrtletí tak, aby se do Zlína dostala celá flotila do konce roku 2014," objasnil agentuře ČTK manažer Škody Radek Kapr.

Větší pohodlí pro cestující se zamlouvá i radnici. "Nákup nových trolejbusů přispěje ke zvýšení úrovně městské hromadné dopravy ve Zlíně," ocenil náměstek primátora Aleš Dufek.

Brzy budou všechny trolejbusy nízkopodlažní

Také obtížné nastupování po schůdcích, které vadilo seniorům a lidem s kočárky, bude brzy minulostí. "Směřujeme ke stavu, kdy budou všechny naše trolejbusy nízkopodlažní," přisvědčil Vojtěch Cekota z Dopravního podniku.

Deset nových trolejbusů bude mít pomocný dieselový motor. Budou jezdit na linkách 3, 11 a 12 a na místech, kde nevedou troleje. "Tyto vozy nám udržují dopravu i v situacích, kdy dojde k výpadku elektrického proudu," doplnil Cekota.

Zvlášť v horkých letních měsících ocení cestující to, že patnáct nových vozidel bude vybaveno klimatizací.

"Na to už se moc těším, jezdívám trolejbusem z Jižních Svahů do centra a v létě to byla skoro soutěž o to, kdo nejrychleji propotí košili," pousmál se Tomáš Hájek ze Zlína.

"Plně klimatizované vozy dodáváme na český trh vůbec poprvé," upozornil za Škodu Radek Kapr. "Na zahraničních trzích jsou takové trolejbusy žádané poměrně často," doplnil Kapr s tím, že Škoda dodávala v poslední době podobné vozy do Lotyšska, Bulharska nebo Rumunska.

Dopravní podnik si takto vybavené vozy zvolil díky dobré zkušenosti, kterou má s klimatizovanými autobusy. Ty letos jezdily v ulicích Zlína a Otrokovic první sezonu.

Starší vozy budou na prodej

"Cestující to v horkých dnech oceňují," podotkl Vojtěch Cekota. Další část vozidel budou kloubové trolejbusy, které mají velkou kapacitu.

"Proto je nasadíme převážně na páteřní trasu mezi Zlínem a Otrokovicemi a na linky vedoucí z centra Zlína na sídliště Jižní Svahy," vysvětlil Cekota.

Dopravní podnik tak postupně obnoví svůj vozový park, který čítá téměř šedesát vozidel a průměrné stáří trolejbusu je dvanáct let. Ty starší čeká vyřazení z provozu a odprodej případným zájemcům nebo sešrotování.

"Vyřazovat budeme hlavně starší trolejbusy, některé z nich mají najeto i úctyhodný milion kilometrů," poukázal Cekota.

Nákup pětadvaceti trolejbusů se uskuteční díky čtvrtmiliardové dotaci z Evropské unie a značka Škoda vzešla z výběrového řízení.