Když začátkem 90. let začaly po Zlínském kraji jezdit žlutočervené autobusy s nápisem Economy express, zapůsobilo to jako zjevení. Mezi státní autodopravce se vklínila soukromá firma Housacar a začal konkurenční boj.
Mužem, který za tímto milníkem stál a o dvacet let předběhl podnikatele Radima Jančuru s firmou Student Agency, byl Karel Housa. Ve věku nedožitých 64 let minulý týden podlehl rakovině. Pohřeb má v sobotu v Želechovicích, kde žil.
Autobusovou dopravu začal provozovat v roce 1992. A od nuly jako řidič. Rychle se mu ale začalo dařit i díky tomu, že nasbíral zkušenosti před rokem 1989 v legendárním Agrokombinátu Slušovice pod Františkem Čubou.
„Byl to vynikající podnikatel, který si šel svojí vlastní cestou,“ řekl Čuba.
Zavzpomínal ale i na to, jak Housa ve Slušovicích vozil coby řidič autobusu družstevníky na zahraniční dovolené.
Nejen vnitropodniková autodoprava fungovala na principu ekonomických pronájmů, které v dobách socialismu připomínaly kapitalismus. Zaměstnanec si pronajal autobusy, které pak provozoval.
„Byl jeden z prvních, kdo to pochopil,“ poznamenal Čuba.
Přísný, ale spravedlivý
První linku coby soukromník Karel Housa vypravil ze Zlína do Luhačovic, pak přidával další, především na Slušovicku, kde měl kontakty a oblast nebyla dobře pokrytá. Zajížděl i do malých obcí a cestující si získal tím, že byl levnější a měl kratší dojezdové vzdálenosti.
„Pro cestující to bylo plus, zvýšila se konkurence. Karel Housa dbal na to, aby autobusy i řidiči dobře vypadali,“ nepochybuje jeho dlouholetý zaměstnanec, který si přál zůstat v anonymitě.
„Řidiči nesměli porušit pravidla v ošacování. I když bylo třicet nad nulou, museli mít kravatu. Housa byl přísný, ale poctivý a spravedlivý,“ doplnil.
Vrchol zažíval Housacar ve druhé polovině 90. let. Vozový park čítal kolem šedesáti autobusů, které jezdily i do Brna, Prahy či Mariánských Lázní.
„Jezdíval i přes Želechovice, fandili jsme mu. Vzpomínám si, že když začal vypravovat autobusy do Brna, jezdil jsem jen s ním. Měl dobré ceny, pěkné autobusy a byl rychlý,“ poznamenal starosta Želechovic Michal Špendlík.
Housa měl i neotřelé nápady, na které lákal cestující. Na dálkových linkách dostávali jeden čas jako prémii vstupenku v hodnotě 50 korun, kterou si mohli proměnit za žetony ve zlínském kasinu. Autobus je tam navíc zavezl.
Housacar také často vyjížděl jen o pár minut dříve než další dopravci, což konkurenci vadilo. Možná i proto firma přišla kolem roku 2000 o licence k obsluze Vsetínska a Uherskohradišťska a musela pár autobusů prodat, přestože jezdila bez dotací (více zde).
V roce 2013 koupil firmu Housacar miliardář Zdeněk Zemek, který má i další autodopravce - ve Zlínském kraji ČSAD Vsetín a Krodosbus (více zde).