Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zemřel muž, který začal s konkurencí v autodopravě dřív než Jančura

  9:29aktualizováno  9:29
Ve věku nedožitých 64 let zemřel na Zlínsku Karel Housa. V regionu už krátce po revoluci začal provozovat soukromého autobusového dopravce Housacar, vytvořením konkurence ve Zlínském kraji tak o dvacet let předběhl Radima Jančuru s firmou Student Agency.

Autobus firmy Housacar. | foto: MAFRA

Když začátkem 90. let začaly po Zlínském kraji jezdit žlutočervené autobusy s nápisem Economy express, zapůsobilo to jako zjevení. Mezi státní autodopravce se vklínila soukromá firma Housacar a začal konkurenční boj.

Mužem, který za tímto milníkem stál a o dvacet let předběhl podnikatele Radima Jančuru s firmou Student Agency, byl Karel Housa. Ve věku nedožitých 64 let minulý týden podlehl rakovině. Pohřeb má v sobotu v Želechovicích, kde žil.

Autobusovou dopravu začal provozovat v roce 1992. A od nuly jako řidič. Rychle se mu ale začalo dařit i díky tomu, že nasbíral zkušenosti před rokem 1989 v legendárním Agrokombinátu Slušovice pod Františkem Čubou.

Housacar měl v minulosti své vlastní zastávky nedaleko zlínského autobusového...

Housacar měl v minulosti své vlastní zastávky nedaleko zlínského autobusového nádraží.

„Byl to vynikající podnikatel, který si šel svojí vlastní cestou,“ řekl Čuba.

Zavzpomínal ale i na to, jak Housa ve Slušovicích vozil coby řidič autobusu družstevníky na zahraniční dovolené.

Nejen vnitropodniková autodoprava fungovala na principu ekonomických pronájmů, které v dobách socialismu připomínaly kapitalismus. Zaměstnanec si pronajal autobusy, které pak provozoval.

„Byl jeden z prvních, kdo to pochopil,“ poznamenal Čuba.

Přísný, ale spravedlivý

První linku coby soukromník Karel Housa vypravil ze Zlína do Luhačovic, pak přidával další, především na Slušovicku, kde měl kontakty a oblast nebyla dobře pokrytá. Zajížděl i do malých obcí a cestující si získal tím, že byl levnější a měl kratší dojezdové vzdálenosti.

„Pro cestující to bylo plus, zvýšila se konkurence. Karel Housa dbal na to, aby autobusy i řidiči dobře vypadali,“ nepochybuje jeho dlouholetý zaměstnanec, který si přál zůstat v anonymitě.

„Řidiči nesměli porušit pravidla v ošacování. I když bylo třicet nad nulou, museli mít kravatu. Housa byl přísný, ale poctivý a spravedlivý,“ doplnil.

Vrchol zažíval Housacar ve druhé polovině 90. let. Vozový park čítal kolem šedesáti autobusů, které jezdily i do Brna, Prahy či Mariánských Lázní.

„Jezdíval i přes Želechovice, fandili jsme mu. Vzpomínám si, že když začal vypravovat autobusy do Brna, jezdil jsem jen s ním. Měl dobré ceny, pěkné autobusy a byl rychlý,“ poznamenal starosta Želechovic Michal Špendlík.

Housa měl i neotřelé nápady, na které lákal cestující. Na dálkových linkách dostávali jeden čas jako prémii vstupenku v hodnotě 50 korun, kterou si mohli proměnit za žetony ve zlínském kasinu. Autobus je tam navíc zavezl.

Housacar také často vyjížděl jen o pár minut dříve než další dopravci, což konkurenci vadilo. Možná i proto firma přišla kolem roku 2000 o licence k obsluze Vsetínska a Uherskohradišťska a musela pár autobusů prodat, přestože jezdila bez dotací (více zde).

V roce 2013 koupil firmu Housacar miliardář Zdeněk Zemek, který má i další autodopravce - ve Zlínském kraji ČSAD Vsetín a Krodosbus (více zde).

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Záchranářka Dana Polášková předváděla prvňáčkům na ZŠ Mikoláše Aleše ve Zlíně...
VIDEO: Prvňáci se učí první pomoc na méďovi. Do rytmu zpívají „rolničky“

Do základních škol se znovu vrátila výuka první pomoci. Učí ji přímo záchranáři a během školního roku proškolí na pět tisíc prvňáků.  celý článek

Roman Kafka je žalobce v metanolové kauze, pro hlavní míchače otrávené směsi...
Mohlo zemřít přes 150 tisíc lidí, vrací se žalobce k metanolové aféře

Pět let uplynulo od metanolové aféry. Spolu s policií ji tehdy začal rozkrývat zlínský žalobce Roman Kafka. V rozhovoru pro MF DNES mluví o tom, jestli se může...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Žena souzená za kuplířství obvinila expolicistu, že po ní chtěl sex

Krátkou konfrontací mezi svědkem a obžalovanou pokračovalo ve Zlíně soudní projednávání večírků pro zvané v Kostelanech, za kterými se podle spisu skrývala...  celý článek

Kočárky, které přežijí i dva raubíře.
Kočárky, které přežijí i dva raubíře.

Přečtěte si recenze kočárků na eMimino.cz a vyberte ten nejlepší.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.