Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlečka, po níž jezdily stovky lidí i letadla v bednách, míří do šrotu

  10:22
Letošním rokem definitivně končí historie železniční vlečky, po níž kdysi jezdily tisíce pracovníků do letecké továrny v Kunovicích i kusy letadel. Aircraft Industries se rozhodl koleje, které už řadu let neměly využití, odstranit. Úvahy na turistické využití tím definitivně padly.
Při největším rozkvětu továrny, která dávala práci až šesti tisícům lidí, táhla...

Při největším rozkvětu továrny, která dávala práci až šesti tisícům lidí, táhla mašina i sedm osobních vagonů. | foto: archiv Milana Jiříkovského

Ještě 30. dubna 1998, den před koncem způsobilosti, se na trať vypravily poslední spoje, které zaměstnanci ozdobili smutečními věnci.

Definitivní konec kdysi tolik využívané železniční vlečky do letecké továrny v Kunovicích ale nastává teprve letos. Po letech chátrání se její majitel, kterým je výrobce letadel Aircraft Industries, rozhodl koleje odstranit.

Železniční vlečka v Kunovicích se po sedmdesáti letech nadobro stává minulostí, koleje po rozřezání poputují do šrotu.

„Provozování podnikové vlečky bylo úředně ukončeno před devatenácti lety. Opakovaně byla posuzována možnost dokončení potřebné rekonstrukce ve vazbě na případné budoucí využití vlečky. Ekonomicky to bylo vyhodnoceno jako nevýhodné,“ uvedla referentka marketingu Aircraft Industries Olesija Sadjarová.

Jak nákladná byla každoroční nutná údržba kolejí a několika přejezdů, firma sdělit odmítla.

Před lety se objevily úvahy o možném turistickém využití kolejí, o což měla zájem kunovická radnice. V úvahu přicházel vznik společné obecně prospěšné společnosti, k dohodě ale nakonec nedošlo. Kunovice se pak marně snažily i o získání samotných pozemků. Zájem radnice přitom trvá.

„Záleží na firmě Aircraft Industries, jak bude chtít dál nakládat s pozemkem. V kontaktu jsme, k pokročilejšímu jednání o budoucnosti pozemků ale zatím nedošlo,“ poznamenal kunovický starosta Pavel Vardan.

„Turistické využití, které se původně nabízelo, po odstranění tělesa dráhy možné není. Z našeho pohledu se tak nyní nabízí už jen rozvojové využití. Trať vedla podél silnice, variantou tak může být třeba vznik cyklostezky, případně rozšíření cesty. Ale tyto úvahy jsou předčasné,“ dodal.

Historie nejznámější vlečky v kraji začala v roce 1950

Najatá odborná firma začala všechny součásti dráhy odstraňovat už na jaře, práce mají trvat až do konce letošního roku. Dopravní omezení na silnici, která je jediným příjezdem na letiště i do celé průmyslové zóny, mají být po celou dobu minimální.

„Někteří dopravní nadšenci se o této akci na základě výběrového řízení na demoliční práce dozvěděli a ozvali se s žádostmi na odkoupení částí vybavení,“ upozornila Sadjarová.

Alespoň v soukromých sbírkách tak zůstanou vybrané artefakty připomínající zřejmě nejznámější vlečku v regionu.

Její historie se začala psát v roce 1950, kdy odstartovaly práce na takzvaném novém závodu. Dokončen byl o čtyři roky později. Stará fabrika umístěná na opačné straně letiště se nacházela v bezprostřední blízkosti železniční trati Brno – Trenčanská Teplá, rozvést koleje i do nového areálu tak bylo logickým krokem.

Jednokolejná trať k továrně měřila 2769 metrů, další stovky metrů kolejí byly roztažené k jednotlivým výrobním halám.

Provoz nejprve zajišťovaly parní mašiny, poslední z nich byla podle dostupných údajů odeslána k sešrotování do otrokovického Kovošrotu v roce 1969. Byla tehdy 73 let stará. Následně zde sloužily dieselové lokomotivy.

Smutná devadesátá léta

Dobové snímky ukazují, že při největším rozkvětu továrny, která dávala práci až šesti tisícům lidí, táhly mašiny i šest osobních vagonů.

Na trati ale jezdily převážně smíšené vlaky. Osobní vůz hojně využívaly manipulantky, které převážely díly, výkresy a další nezbytnosti mezi závody.

Zaniklé tratě

Kromě toho se vlečkou často dopravovalo uhlí do kotelny v novém závodě, dále se sem navážel potřebný hutní materiál pro vlastní výrobu letadel, motory, hydraulika a další díly, které si podnik nevyrobil sám.

Opačným směrem se pak expedovala hotová letadla určená na export, která byla rozložená v obřích bednách.

V 90. letech minulého století však v kunovické továrně znatelně poklesl objem výroby i počet přepravovaných cestujících, nákladní přeprava po železnici prakticky vymizela.

Po konci provozu v roce 1998 byly dva motorové vozy nejprve odstaveny v novém závodě, jeden z nich pak byl v prosinci 2003 rozložen a mladší z nich odkoupil soukromý majitel.

Železniční vlečka spojovala tzv. starý závod kunovického výrobce letadel (zelená šipka) s novým (červená šipka).

Železniční vlečka spojovala tzv. starý závod kunovického výrobce letadel (zelená šipka) s novým (červená šipka).

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

  • Nejčtenější

Koncert za veřejné peníze? Půlmilionový honorář nechám v kraji, navrhl Mareš

24. dubna 2024  10:32,  aktualizováno  11:22

Zpěvák a moderátor Leoš Mareš nabídl, že svůj honorář za vystoupení na zářijovém Dnu Zlínského...

Kraj dá za koncert Mareše půl milionu, za stejnou sumu loni hrály tři kapely

23. dubna 2024  16:37

Vedení Zlínského kraje chce šetřit, přesto vyplatí bezmála půl milionu korun za vystoupení Leoše...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vsetín - Kladno 3:4. Rytíři dvakrát otočili skóre a zůstávají v extralize

22. dubna 2024  17:50,  aktualizováno  21:05

Hokejisté Kladna budou patřit i v následující sezoně mezi extraligovou elitu. V baráži se Vsetínem...

Kladno - Vsetín 7:2. Druhé vítězství Rytířů v baráži, kanonádu domácích zahájil Jágr

18. dubna 2024  17:45,  aktualizováno  21:55

Druhé vítězství pro Kladno a střelecký rekord pro legendu. Domácí porazili ve druhém utkání...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

POHLED: Formát, co postrádá smysl. Má vůbec cenu sledovat hokejovou baráž?

23. dubna 2024

Premium Z triumfu v první hokejové lize se ani nestihl radovat. Místo oslav musel věnovat pozornost...

Policie prověřuje zlínského zastupitele za SPD kvůli tajně pořízené nahrávce

25. dubna 2024  18:31

Zlínský opoziční zastupitel Pavel Sekula (SPD) je i předsedou Bytového družstva Podlesí a právě na...

Svah pod silniční rampou je v pohybu, stavba nové křižovatky se zpozdí

25. dubna 2024  12:14

Druhým rokem cestáři pracují na úpravách nebezpečné křižovatky ve Vsetíně, jíž se také říká...

Chci vyhrát první ligu a jít do baráže, říká nový zlínský kouč Pardavý

25. dubna 2024  9:57

Z kempu slovenské reprezentace před mistrovstvím světa si odskočil do Zlína, aby tady podepsal...

Kraj usiluje, aby zlínští studenti mohli jezdit na univerzitu do Texasu

25. dubna 2024  8:56

Když delegace ze Zlínského kraje navštívila americký stát Texas, který je v přepočtu HDP na...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...