Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Pro trať do Zlína za 9 miliard bude klíčové získat dva tisíce pozemků

  12:20aktualizováno  12:20
Kolem dvou tisíc pozemků bude třeba vykoupit pro zdvojkolejnění železniční trati z Otrokovic do Zlína a její elektrifikaci do Vizovic. Letos by mělo být na světě územní rozhodnutí, do dvou let stavební povolení. Začít se může na začátku roku 2020.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Stát hodlá do tří let zahájit projekt, který udělá z vlaku hlavní dopravní prostředek mezi Otrokovicemi a Zlínem. Dosud jednokolejná trať se bude rozšiřovat o další koleje. Po dokončení v roce 2023 budou mezi městy pendlovat spoje každých patnáct minut.

K tomu je ale potřeba udělat ještě spoustu kroků, a především – získat mnoho pozemků. K výkupu, případně k vyvlastnění, protože jde o veřejně prospěšnou stavbu, jich bude kolem dvou tisíc. Toto číslo vyplývá z dokončeného projektu pro územní rozhodnutí, v němž už je přesná trasa rozšíření.

„Jednání s majiteli teprve začnou, bude záležet na každém z nich, jak se k tomu postaví. Budeme se snažit co nejvíce pozemků vykoupit. Když to nepůjde, přistoupíme k vyvlastňování,“ uvedl Martin Hryzbil z technického úseku Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je investorem akce.

Stačí stížnost jednoho majitele pozemků – a stavba se zdrží

S výkupy se začne příští rok a skončí v polovině roku 2019. Takový je plán s tím, že pak by SŽDC zažádalo o stavební povolení a v úvodu roku 2020 by se mohly zahájit stavební práce.

„Bude záležet na tom, jaká bude zima. Třeba začneme už na konci roku 2019. Během jara 2020 by se měly kácet stromy. V časovém harmonogramu máme rezervy, uvedené termíny jsou reálné,“ podotkl Hryzbil.

Úskalí ovšem může nastat hned několik, zejména při zmíněných výkupech pozemků. Stačí, aby se jeden majitel obrátil na soud, a celý projekt za devět miliard korun, díky němuž se Zlín napojí na slušnou železniční síť, se může zbrzdit o měsíce, možná až o roky.

Důležitý bude už letošní červenec, kdy se má záměr dostat do centrální komise ministerstva dopravy. To k němu dalo připomínky a SŽDC na ně reagovalo. Bez souhlasu resortu se celý projekt zastaví. Ministerstvo už projekt jednou odkývalo, když ho posvětilo jako celek.

„Kdyby ho komise neschválila, celé by to skončilo. Věříme ale, že se to nestane,“ řekl Hryzbil.

Současně vznikne terminál

SŽDC v červenci požádá o územní rozhodnutí, které chce mít v závěru letošního roku. Poslalo také na ministerstvo životního prostředí dokumentaci EIA, v níž se posuzuje vliv stavby na životní prostředí.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

To už jednou se zdvojkolejněním a elektrifikací trati také souhlasilo, jenže projekt se pak změnil, takže se musí vše odehrát znovu.

„Proces EIA je na začátku. Aktuálně zpracovává zhotovitel oponentní posudek k předložené dokumentaci,“ sdělila Zuzana Taušová z tiskového odboru ministerstva životního prostředí.

Později bude svoláno veřejné projednání, závěrečné stanovisko resortu může padnout za pár měsíců. Podle Hryzbila by ani tady komplikace nastat neměly.

Na modernizaci trati navazuje výstavba dopravního terminálu ve Zlíně (více zde), obě akce se musí uskutečňovat současně. Pokud vše půjde podle plánu, mohlo by v roce 2023 stát v krajském městě nové autobusové i vlakové nádraží. Do Otrokovic by pak jezdily vlaky každých 15 minut, do Vizovic každou půlhodinu.

Zlín připravuje Prštenskou příčku, unikátní nadjezd pomůže dopravě

„Zlín se zařadí mezi města s moderním dopravním terminálem evropských kvalit. Díky chystané modernizaci a elektrifikaci železniční trati získá i přímé a rychlejší spojení s dalšími velkými městy,“ řekl zlínský primátor Miroslav Adámek.

Kvítkovickou křižovatku v Otrokovicích vlaky podjedou tunelem. Na Podvesné ve Zlíně se zase koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta. Aby bylo cestování co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi, například Otrokovice-Trávníky nebo Zlín-Louky.

Autor:



Nejčtenější

Muž ve Zlíně ubil sousedova jorkšíra smetákem. Pořád to hulákalo, říká

Soused zabil seniorovi psa

Čtyřicetiletý muž ve Zlíně ubil sousedovi psa smetákem. Policii se přiznal a řekl, že mu došla trpělivost se štěkáním...

Jihlava - Zlín 1:1, drama o záchranu, v poslední minutě srovnal Ikaunieks

Zlínský brankář Zdeněk Zlámal čelí jihlavské šanci, v níž se ocitli Martin Nový...

Zlínští fotbalisté byli vteřiny od důležitého vítězství, které by je posunulo blízko k záchraně v první lize. V páteční...



Věznice v Hradišti byla komunistickým peklem, popravy hlásilo vytí psů

Uherské Hradiště bylo v 50. letech místem, kde dozorci brutálně týrali...

Její zdi nikdy nebyly místem radosti. Události po komunistickém puči v roce 1948 ale uherskohradišťskou věznici...

V domově našla kancelář ombudsmana utlumené seniory, ředitel to odmítá

Domov pro seniory ve Zlíně na Burešově.

Kancelář ombudsmana zjistila vážná pochybení v provozu zlínského Domova pro seniory na Burešově. Klienti údajně...

Po čelní srážce dvou motocyklů jeden skončil v lese. Řidič nepřežil

Devětadvacetiletý motocyklista nepřežil u Horní Lhoty na Zlínsku čelní střet s...

Devětadvacetiletý motocyklista zemřel při srážce dvou motorek nedaleko Horní Lhoty na Zlínsku. S druhým strojem se...

Další z rubriky

Vize pro rok 2030: Zlínský kraj bude chytrý, bohatý a atraktivní

Baťův mrakodrap ve Zlíně

Hejtmanství připravuje vizi budoucnosti Zlínského kraje. Řeší veřejnou dopravu, automatizaci ve firmách, problém sucha,...

Kvůli pochybnému hospodaření zlínské nemocnice je obžalovaná někdejší šéfka

Krajská nemocnice T. Bati ve Zlíně.

Policie ukončila vyšetřování hospodaření zlínské nemocnice kolem roku 2012. Výsledek potvrdil podezření na zkreslování...

Chyba při výběru firmy zpozdí rekonstrukci kolonády v Luhačovicích

Kolonáda v Lázních Luhačovice.

Formální chyba zastavila výběrové řízení na rozsáhlou rekonstrukci kolonády v Luhačovicích. Práce, které mají stát přes...

Už víte, kam do školky?
Už víte, kam do školky?

Také vás čeká tento rok zápis do školky? Poraďte se, jaká školka je nejlepší ve vašem okolí, či jestli zvolit státní nebo soukromou.

Najdete na iDNES.cz