Vlakové nádraží ve Zlíně | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Stát začal vykupovat pozemky pro lepší trať do Zlína, už narazil na odpor

  • 95
Stát začíná s výkupy dvou tisíc pozemků nutných pro modernizaci železniční trati z Otrokovic do Zlína a dál do Vizovic. Začít stavět chce v roce 2020. Záměr za 11 miliard korun má však také odpůrce.

Pro obyvatele Zlína a okolí, kteří jezdí vlakem, je to dobrá zpráva, protože se jim zvýší komfort cestování. Méně nadšení jsou ale někteří obyvatelé domů u železniční trati z Otrokovic do Vizovic.

V úseku do Zlína se rozšíří o druhé koleje, v celém úseku se zelektrifikuje. Vše přinese velké změny v okolí trati, kde je zejména v krajském městě hodně zástavby.

Stát teď začal oslovovat majitele potřebných pozemků, které k modernizaci trati za 11 miliard korun potřebuje, aby stihl zahájení přípravných prací v roce 2020.

„Oslovujeme nyní vlastníky dotčených nemovitostí po celé trati. Rozeslali jsme jim informativní dopisy, jejichž součástí je také orientační cena vycházející ze znaleckého posudku,“ nastínila mluvčí Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) Kateřina Šubová.

„Celkem se jedná o 678 majitelů, kteří vlastní zhruba dva tisíce pozemků různé rozlohy,“ upřesnila.

Získání potřebných ploch je klíčové pro další přípravu projektu, díky němuž by do Zlína a z něj jezdilo mnohem více komfortních vlaků, navíc v menších intervalech. S ohledem na problémy, které s výkupy pozemků bývají u dálnic, se ale dají očekávat problémy i tady. A už se také objevují.

„Evidujeme první odezvy, v některých případech máme příslib souhlasu či žádosti o další jednání. Evidujeme logicky i nesouhlasy. Vysloveně zamítavý bez vůle jednat je aktuálně jeden,“ přiblížila Šubová.

Výhrady k modernizaci trati má například František Kočenda, který 25 let provozuje v domě ve Zlíně-Loukách u přejezdu přes koleje servis elektrospotřebičů.

Elektrifikace trati Otrokovice - Zlín - Vizovice

  • Elektrifikace zlepší železniční spojení mezi Zlínem a okolními městy. Do Otrokovic a zpět mají vlaky jezdit každých patnáct minut, do Vizovic každou půlhodinu. Přibýt mají přímé vlakové spoje například do Kroměříže, Uherského Hradiště či Brna.
  • Maximální rychlost se má zvýšit z dnešních 60 kilometrů v hodině na 100 kilometrů.
  • Aby bylo cestování co nejrychlejší, zruší se některé zastávky mezi Zlínem a Otrokovicemi.
  • Pod kvítkovickou křižovatkou v Otrokovicích povedou koleje v tunelu, který bude dlouhý 200 metrů. Na Podvesné a v Prštném ve Zlíně se koleje zanoří pod zem a přes ně povede nadjezd pro auta.

Stát potřebuje 116 metrů čtverečních z jeho dvousetmetrového pozemku, aby mohla nákladní auta, která pojedou přes přejezd, odbočit na cestu vedoucí rovnoběžně s kolejemi.

„Poradili jsme se s právníkem a nabídku na odkoupení části pozemku jsme jim vrátili. Absolutně nesouhlasíme s jejich podmínkami,“ reagoval Kočenda.

Stát mu nabízí za metr čtvereční 1100 korun, on však tvrdí, že když přijde o větší část pozemků, může živnost zavřít.

„Navrhneme, ať koupí celý dům, jehož odhadní cena je 6,5 milionu korun. Když přijdeme o část pozemků, jeho hodnota výrazně klesne,“ uvažuje Kočenda.

Vadí mu také to, že s ním od SŽDC zatím nikdo nejednal a dostal pouze dopis, v němž jsou dvě možnosti: odkup, nebo vyvlastnění ve veřejném zájmu. Pokud by na vyvlastnění došlo, je Kočenda připravený obrátit se na soud.

To by však nezbrzdilo uskutečnění záměru, čehož si je vědom. I kdyby se totiž rozepře dostala k soudu, ten ji může podle nového zákona řešit souběžně s tím, že bude pokračovat příprava a bude se moci také na daném pozemku i stavět.

„Vyvlastnění je pro nás až nejzazší krok. Pokud by tato situace nastala, uvedený zákon by se uplatnil,“ sdělila Šubová.

„U vybraných prioritních staveb to umožní začít stavět ještě před samotným vyvlastněním všech pozemků v trase budoucí dálnice nebo železnice. Odpadne tak možnost odvolání proti vyvlastnění, které o měsíce až roky zdržuje výstavbu,“ podotkl ministr dopravy Dan Ťok.

O stavební povolení chce SŽDC žádat koncem příštího roku

SŽDC je podle Šubové připravena přispět vlastníkům na znalecké posudky, které ohodnotí ceny jejich pozemků, a také jednat o možných úpravách projektu.

O to by stáli také někteří obyvatelé Bartošovy čtvrti. U místního kynologického klubu se rozšíří přejezd přes koleje a vznikne tam nová křižovatka. Lidé se bojí toho, že si tudy řidiči budou zkracovat cestu ve směru od Vizovic k nemocnici a zničí dosud relativně klidné místo k životu.

„Naše námitky jsou pořád stejné. Zvažujeme, že podnikneme nějaké kroky. Podle nás nemá smysl elektrifikovat trať do Vizovic, protože je velmi málo vytížená,“ myslí si Jaroslav Juráš z Bartošovy čtvrti.

„Hledala se optimální varianta vedení trati a následně její ekonomická obhajitelnost,“ předestřela Šubová.

Jako nejvhodnější ale vyšla právě ta, jež se zdejším lidem nelíbí. Na sousední Podvesné se trať částečně zahloubí a přes silnici od nemocnice povede po nadjezdu.

SŽDC už podala žádost o územní rozhodnutí a aktuálně běží přípravy na zpracování dokumentace pro stavební povolení, o které chce požádat do konce příštího roku. „Do tohoto termínu bychom chtěli mít vyřešenou většinu pozemků,“ věří Šubová.