Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vydělané peníze nejradši investuji, říká slovácký miliardář Zemek

  11:24aktualizováno  11:24
Zdeněk Zemek = železárny ve Veselí nad Moravou. Jednoduchá rovnice už dávno neplatí. Podnikatel žijící v Uherském Hradišti sice dál vlastní železárny ve Veselí i řadě dalších míst v Česku a jeho Steel holding je čtvrtou největší ocelárenskou firmou u nás, zásah jeho aktivit je však už mnohem širší.

Zdeněk Zemek coby slovácký patriot propadl tvorbě místního malíře Joži Uprky. V Uherském Hradišti zřídil pro jeho obrazy galerii. | foto: MAFRA

Od dopravy, v níž nyní významně posiluje například ve Zlínském kraji, přes obnovitelné zdroje, lázeňství, umění až po fotbal nebo golf. Všude tam patří Zdeněk Zemek mezi českou špičku.

"Z pohledu zaměstnanosti se dostává do popředí autobusová doprava, která má ve skupině Z-Group nejvíc pracovníků. Z hlediska ekonomických výsledků jsou ale nejvýznamnější pořád hutě," říká miliardář Zemek.

Jak se vašim hutím daří?
Stále pociťujeme důsledky ekonomické krize, roky 2010 a 2011 jsme přežili jen díky tomu, že jsme budovali součásti solárních elektráren. A to nejen pro ty české, ale pokračovali jsme také na Slovensku, v Bulharsku, teď se snažíme prosadit i na Ukrajině. Je ale velký otazník, zda při současné napjaté situaci pokračovat.

Snažili jste se investovat i na Krymu?
O Krym nešlo, ale ukrajinská oblast Charkova je od ruských hranic nedaleko a situace je tam nyní napjatá. Máme tam možnost poměrně velkých investic, ale riziko není malé. Nyní váháme. Taky čekáme, jaké tarify budou od července potvrzené v Bulharsku, pak bychom mohli jít znovu do budování obnovitelných zdrojů energie tam.

Kterému odvětví se nyní musíte věnovat vy osobně?
Od začátku roku se nejvíc zabývám problémy ve Steel holdingu, který má 26 divizí a dvě z nich ve Veselí nad Moravou vykazují dlouhodobě ztrátu – jen loni byla v desítkách milionů korun. Sanujeme ji jinými divizemi, což je špatně. Pod mým přímým, každodenním dohledem se teď snažíme ty divize dostat zpět do černých čísel, nebo alespoň nulových. Nechci připustit to, co by normálně hrozilo, tedy zastavení provozu a propouštění.

Řešíte to hledáním nových zakázek?
Nejenom, je to soubor desítek opatření v oblasti ekonomiky, obchodu, technologií, organizace práce, oprav, modernizace a případně i nových investic. Manažerské řízení, které zde v minulosti bylo nastavené, absolutně selhalo. Manažeři se starali víc o sebe než o zájmy firmy.

Dělal jste velké změny?
Došlo k výměně vrcholového vedení a snažíme se vyhecovat zbytek lidí k tomu, aby táhli za jeden provaz a nebrali firmu jen jako dojnou krávu. Pak by nebylo nutné další personální zemětřesení.

Lokální tratě místo vlaku líp obslouží autobusy

V autobusech máte nejvíc zaměstnanců. Je to výnosný segment?
Doprava vytváří malý, přiměřený zisk, prostor pro marži zde téměř není. Je to ale sektor s výrazně vyšší stabilitou - někdy do roku 2020, kdy se mají rozběhnout veřejné soutěže. Zatím s nimi začíná jen Ústecký kraj, kde jsme už tři soutěže vyhráli, teď je soutěž ve čtvrtém okrese. Něco menšího zkoušel i Jihomoravský kraj.

Soutěže vypsané v české dopravě se vám příliš nelíbí. Proč?
Paradoxně jsou soutěže vypsané v autobusové dopravě, která má osmdesát procent cestujících. České dráhy mají dvacet procent cestujících ale přitom osmdesát procent dotací. A tam žádné soutěže neprobíhají a třeba Ústecký kraj ještě vyhlásil, že co ušetří na autobusech, to přidá do železnice. Člověk se nad přerozdělováním peněz často nestačí divit. Přitom nejsem nepřítelem železnice, naopak.

Zdeněk Zemek

  • Narodil se 13. července 1951 v Havřicích, vyrostl ve Vlčnově, nyní žije v Uherském Hradišti.
  • Vystudoval VŠE v Praze a Právnickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně.
  • Do roku 1989 pracoval na různých provozních funkcích ve Slováckých strojírnách Uherský Brod a Železárnách Veselí nad Moravou. Po revoluci začal podnikat.
  • Železárny Veselí koupil v roce 1994, Železárny Hrádek dva roky poté, do konce 90. let další železárenské firmy včetně Válcoven trub Chomutov.
  • V dopravě vlastní například ČSAD autobusy Plzeň, ČSAD Vsetín, Housacar nebo Krodosbus.
  • S rodinou Plachých se věnuje lázeňství v Luhačovicích, Velkých Losinách či Mariánských Lázních.
  • V roce 2007 koupil fotbalový klub Slovácko (více zde), získal také golfové hřiště v Ostrožské Nové Vsi, které rozšiřuje, a chystá se vybudovat další u Vlčnova (více zde).
  • Provozuje Galerii Joži Uprky v Uherském Hradišti.
  • Je otcem šestnáctileté dcery Anety a čtyřicetiletých synů Alexandra a Zdeňka, kteří se naplno zapojili do rodinného byznysu.

Co navrhujete?
Ať železnice buduje rychlé dálkové trasy a konkuruje krátkým leteckým linkám, abych se z Brna do Prahy dostal rychlíkem za hodinu a nemuselo po dálnici denně jezdit 150 autobusů. Ale k čemu je potřeba například lokálka z Újezdce u Luhačovic do Luhačovic, když vedle vede silnice? Železniční trať by se mohla změnit na cyklostezku, v zimě by sloužila jako běžecká dráha a z nádraží by byla třeba turistická ubytovna, restaurace, půjčovna sportovního vybavení. A to vše ať si klidně provozují České dráhy. Zaměstnanost by jim to ještě několikanásobně zvedlo a ušetřilo by to spoustu peněz.

Jaká by byla frekvence spojů?
Byla by vyšší. Máme spočítáno na trati Vsetín - Velké Karlovice, což je obdobný případ, že dráhy dostanou na krajských dotacích 31 milionů korun, přitom my bychom to odjezdili za dvanáct a ušetřené peníze by mohly jít do vyšší frekvence spojů a zároveň i do dalšího rozvoje místní infrastruktury. Autobus navíc zajede i tam, kam se železnice nedostane.

Vaše snaha o nahrazení málo využívaných železničních spojů autobusy zůstává jen u slov, nebo máte šanci dlouhodobé smlouvy krajů s Českými drahami nějak nabourat?
Působíme v Karlovarském, Plzeňském, Ústeckém a Zlínském kraji a všude tam se už pět let snažíme krajským představitelům předkládat návrhy, abychom si vše vyzkoušeli na té úplně nejméně frekventované a nejvíce prodělečné trati. Pak si řekněme, jestli se změna osvědčila. Další rok můžeme posoudit další trať. A to individuálně. Rozhodně nejsem proti lokálním tratím, které z okolí přivážejí do silného centra velké množství lidí, ty jsou nenahraditelné především kolem Prahy a Brna. Jen je potřeba dávat pozor na souběhy spojů, ať na nich zbytečně nesoupeří vlaky a autobusy.

Ve Zlínském kraji vlastníte ČSAD Vsetín a od podzimu 2013 také výrazně menší Housacar. Je pravda, že jste nově majetkově vstoupil i do kroměřížského dopravce Krodos Bus?
Ano, ale nevlastní jej přímo firma z holdingu Z-Group. Krodos Bus získala spřátelená rodinná firma.

Čeho se těmito nákupy snažíte docílit?
Jde jednoznačně o vytvoření synergií. S větší autobusovou dopravou získáváte množstevní výhody na nákupy autobusů, náhradních dílů i pohonných hmot. Je díky tomu lepší příprava jízdních řádů, organizace práce, řídící struktura i třeba opravárenství.

Co z toho budou mít cestující?
Spoje u nás objednává kraj, my můžeme maximálně přicházet s návrhy. A určitě budeme například hlídat, aby už nedocházelo k souběhům spojů. Než aby si konkurovaly, raději ať jeden jede v dosud hluchém čase.

Je nesmysl ve fotbale nakupovat sestavu, hrát musí mladí

Spolu s vaším blízkým obchodním partnerem Antonínem Plachým jste vlastníkem několika lázeňských domů v Luhačovicích, Ostrožské Nové Vsi, Velkých Losinách a Mariánských Lázních. Jak se vám daří v tomto oboru?
Lázeňství prožilo dva krizové roky kvůli tomu, že se zase vše řešilo po česku. Místo, abychom ušetřili miliardy na předražených lécích, přístrojích a různých službách do zdravotnictví, střihli jsme lázeňskou vyhlášku, která sebrala lázním část financí. Žádná lázeňská společnost nikdy nevydělávala velké peníze, takže to musely řešit snižováním počtu lidí a stát pak velkou část ušetřených peněz musel dát do podpory v nezaměstnanosti.

Současná vláda už ale situaci vrací do původního stavu, ne?
Zčásti ano, lázeňská péče zase získává větší podporu. Má to svoji logiku, protože s rostoucím průměrným věkem obyvatelstva přibývá nemocných lidí i těch, kteří lázeňství potřebují jako prevenci i jako léčbu svého stavu. Pro podnikání to vidím jako obor perspektivní a zároveň finančně velmi náročný.

Fotbalisté vašeho 1. FC Slovácko jsou letos v první lize poměrně úspěšní, drží se na šestém místě těsně za pohárovými příčkami. Jedná se o maximum, nebo máte ještě vyšší ambice?
Velice často kolem sebe slýchám hlasy, že bychom měli jít na evropské poháry a podobně. Říkám na to, že o účast v poháru, kde bychom si vybojovali zápas někde v Kazachstánu, který by nás stál deset milionů a nic bychom z něj neměli, bychom asi nestáli. Samozřejmě každé lepší umístění v tabulce potěší, ale někdy je potřeba být při zemi. Je malý zázrak, že město, které je s 25 tisíci obyvateli padesáté v republice, hraje první ligu, v níž bez čtyř pražských klubů a dvou sestupujících zbývá už jen deset míst.

Co byste teda s klubem chtěl dál dělat?
Rozhodně nechci jít cestou nákupu kompletní sestavy odjinud, to je nesmysl. Naopak by naším cílem mělo být co největší zapojení klubových odchovanců do ligového fotbalu. Pokud by si tito kluci vybojovali účast v Evropě, nebránil bych jim v tom.

Třeba se některý z vašich mladých fotbalistů ukáže za rok na mistrovství Evropy hráčů do 21 let, které bude hostit i Uherské Hradiště.
To bych jim samozřejmě moc přál, máme ve Slovácku moc šikovné hráče, třeba Michal Trávník je velkým talentem a šanci rozhodně má. Euro bude největší sportovní událostí pro město i celý Zlínský kraj, v celé republice tak významná fotbalová událost nikdy nebyla.

V Uherském Hradišti kromě fotbalu provozujete prostřednictvím Nadace Moravské Slovácko spolu s radnicí Galerii Joži Uprky. Jak jste s ní necelé dva roky po otevření spokojený?
Pokud by byla návštěvnost pravidelně taková jako při Slavnostech vína, bylo by to dobré. Musím přiznat, že v propagaci galerie máme velké rezervy a je nutné na ní výrazně zapracovat. Nejde mi přitom o výtěžek ze vstupného, to je naprosto symbolické. Ale Joža Uprka byl velmi významný slovácký malíř, který si zaslouží ještě větší pozornost místních lidí. Snažíme se také o získání skutečně výjimečných Uprkových děl, která by veřejnost mohly ještě více oslovit.

Na velké cestování mě neužije

Celé vaše podnikání řídíte sám, nebo se do toho zapojují i vaši synové Zdeněk a Alexandr?
Zapojují se výrazně, oba se hodně soustředí na oblast autobusové dopravy a lázeňství. Například ve Velkých Losinách nyní stavíme termální park a rozpracované tam máme i dvě menší stavby, abychom rozšířili celou škálu služeb.

A co říkají vaši synové například na fotbal?
Do fotbalu se mi v nich zatím podobné zapálení jako u mě probudit nepodařilo. Získali ale místa v dozorčí radě slovácké fotbalové mládeže, kde se jim snažím ukázat, že mi nejde o posílání vysokých částek na ligový fotbal, ale že tím nejdůležitějším je vybudování kvalitní mládežnické základny. A věřím, že z ní už brzy vzejdou další velice zajímavá jména pro celý český fotbal.

Na několika místech v Česku také se svými potomky provozujete solární elektrárny, policie však vyšetřovala, zda jste je stihli zapojit v termínu. V jakém je to stádiu?
Je to absurdní, ale na letošní červen je nařízeno soudní líčení. Naše solární elektrárny přitom byly investicí za 1,1 miliardy korun a my jsme u nich k 20. prosinci 2010 registrovali nedodělky v hodnotě dvacet tisíc korun. K poslednímu prosinci pak bylo za účasti pětadvaceti kontrolních pracovníků konstatováno, že je všechno v pořádku. Myslím, že celá kauza je vytvořená účelově jen proto, aby zakryla skutečné problémy, které se solárním byznysem v republice souvisí.

Součástí nové klubovny v Ostrožské Nové Vsi jsou také dva golfové trenažery....

Vlastníte golfové hřiště v Ostrožské Nové Vsi a další začnete příští rok budovat v domovském Vlčnově. Jak často se na golf dostanete?
Moc často bohužel ne, nedostává se mi času. Ani tady, ani třeba v zahraničí. Byl jsem si zahrát jen při pobytu s našimi fotbalisty na soustředění v Turecku a pak při dovolené na Kubě, tam bylo moc krásné hřiště.

Jak si tedy vydělaných peněz užíváte?
Pokud nějaké peníze získám, nejraději si jich užiju tak, že je zase investuju do další zajímavé příležitosti. Třeba na nějaké velké cestování mě moc neužije. Občas si zajedu do lázní, našich i konkurenčních, v zimě vyrazím na lyže do Alp. Ale jen na pár dní.




Nejčtenější

Čuba zůstává senátorem, i když není k sehnání a na jednání nejezdí

Noví senátoři zvolení ve Zlínském kraji - František Čuba (vlevo) a Ivo Valenta.

Senátor František Čuba už déle než rok nedojíždí na jednání horní komory parlamentu a nebývá k zastižení ani ve své...

Po nárazu do stromu z auta zbyla půlka, jedenadvacetiletý řidič zemřel

Jednadvacetiletý řidič volkswagenu nepřežil náraz s do stromu (19. listopadu...

Jednadvacetiletý řidič v noci zemřel na Uherskohradišťsku při nárazu s autem do stromu. Podle všeho nezvládl průjezd...



Slovácko - Plzeň 1:4, hvězdou byl Kopic, podílel se na všech gólech

Plzeňský Jan Kopic (vlevo) překonává brankáře Slovácka Milana Heču (uprostřed).

Před týdnem plzeňští fotbalisté dostali doma od Slovácka tři góly a vypadli z poháru. V sobotu večer porážku 2:3...

Brambůrkový byznys začal v garáži, nyní má firma čtyřicet zaměstnanců

Ve slavičínské firmě denně vznikne 50 tisíc sáčků, po rozšíření je v plánu...

Rodinná firma Tomáše Krajčiho u Slavičína denně vyrobí 50 tisíc sáčků Cyrilových brambůrek a plánuje další rozšíření za...

Neúroda jablek v Česku zdraží výrobu, dojde i na dovoz z Číny

Výroba ovocných šťáv ve firmě Linea Nivnice.

Čeští pěstitelé ovoce přišli o velkou část letošní úrody. Například firma Linea Nivnice vyrábějící džusy a přesnídávky...



Další z rubriky

Soud ve Zlíně napodruhé osvobodil muže obžalovaného ze šíření HIV

Pavel Sousedík čelí u zlínského soudu obžalobě z vědomého šíření viru HIV.

Krajský soud ve Zlíně zprostil viny Pavla Sousedíka z Vizovic obžalovaného z vědomého šíření viru HIV. Původně si...

Po letech snažení bude obchvat Otrokovic zdarma. Trvalo to, říká starosta

Obchvat Otrokovic.

Obyvatelům Otrokovic se po letech uleví od aut, která místo po obchvatu projíždí centrem města. Obchvat je totiž...

Česko si v OSN vyslechlo kritiku za přístup úřadů ke guru Járovi

Guru Jára

Českou republiku na půdě OSN kritizoval představitel jedné z mezinárodních organizací hájících lidská práva. Výtka se...

Volkswagen Touran 1.6 TDI 2012...
Volkswagen Touran 1.6 TDI 2012...

r.v. 2012, naj. 142 102 km, diesel
284 000 Kč (s DPH)



Najdete na iDNES.cz