Závora u 94. budovy v baťovském areálu

Závora u 94. budovy v baťovském areálu | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Zátaras v baťovském areálu nahradila závora. A firmy se přou o cesty

  • 1
Zátarasy, závory a placené vjezdy. Spory mezi dvěma skupinami podnikatelů, které působí v baťovském areálu v centru Zlína, komplikují dopravu po zdejších cestách. Konflikty o volný průjezd skrz areál se v nejbližší době bude zabývat také městská rada.

Přišla doba, kdy se rozhoduje o další podobě baťovského areálu v centru Zlína, který je pro rozvoj krajského města klíčový. Vytvořily se v něm dvě skupiny firem, které dávají práci několika tisícům lidí, ale zatím se nemůžou dohodnout na tom, jak by měl vypadat. Situaci pomáhá řešit také město. Úspěch má ale zatím jen částečně.

Mezi mírná pozitiva patří to, že zmizel zátaras z Hlavničkova nábřeží v areálu u 94. budovy, který tam před necelým měsícem umístilo SPBAZ (Sdružení podnikatelů baťovského areálu Zlín, které tvoří jednu stranu sporu).

Místo zátarasu tam ale dalo závoru s bránou, u níž se za průjezd z východní do západní části areálu platí. "Nechtěli jsme už situaci více hrotit," řekl šéf SPBAZ Čestmír Vančura.

Bude areál volně přístupný?

Sdružení se v areálu stará o silnice, které má od města v bezplatné výpůjčce. A provozuje také placené vjezdy. Jeden byl i v západní části areálu, ale na pozemku firmy Cream. Té se placení, stejně jako mnoha dalším firmám nelíbí (tvoří tak spolu druhou stranu sporu).

Proto nechala bránu odstranit, načež SPBAZ umístilo bariéry opodál u 94. budovy, které teď upravilo na placený vjezd. "To je kočkopes. Chceme, aby bylo Hlavničkovo nábřeží průjezdné úplně. Komplikuje to život nám i našim zákazníkům," zlobí se Martin Jarolím z firmy Cream.

Podle více firem by měly brány se závorami zmizet, aby byl areál volně přístupný. Uzavřená by měla zůstat jen jeho centrální část, kde působí firmy Mitas a Viva, ta patří Vančurovi. "Nevím, proč musíme za vjezd do areálu platit. Navíc když jsou to městské cesty," postěžoval si za firmu Svit Pavel Zatloukal.

SPBAZ argumentuje tím, že je v areálu nepřehledný dopravní provoz. Jezdí tam vozíky i kamiony, jsou tam železniční vlečky. "Bylo by to riskantní," řekl Vančura. "Pokud ale odborníci řeknou, že areál můžeme otevřít, uděláme to," připustil s tím, že SPBAZ připravuje koncepci dopravního řešení. Tu má nachystanou už i firma Cream.

A ještě v dubnu by se měla situací zabývat také městská rada. "Je třeba rozumně rozhodnout o další podobě areálu," naznačil náměstek zlínského primátora Aleš Dufek. Podle něho také není možné areál hned otevřít. Připustil však, že město omezí výpůjčku městských pozemků pro SPBAZ.

Firmy chtějí tlačit na město

Mezitím se ale ozval Svit, který chce, aby zmizela závora s bránou u 34. budovy ve východní části areálu. Leží totiž z části na jejím pozemku. "Chceme tak vytvořit nátlak na město, aby se do věci pořádně vložilo," podotkl Zatloukal.

Třenice mezi firmami v areálu se postupem času stupňují. Před pár měsíci nastala podobná situace u nové křižovatky Antonínova, z níž vede silnice do baťovského areálu.

Ještě dříve zase firma, kterou řídí Jarolím, postavila závoru u vjezdu do dosud otevřené zóny Rybníky. Ta je součástí baťovského areálu, ale leží na druhém břehu řeky Dřevnice.