Torzo ze zlínského sídliště zmizí přes léto, další využití radnice nezná

  • 8
Nečekaně levně, na necelých pět milionů korun, vyjde zlínský magistrát demolice nedostavěného obchodního centra na sídlišti Jižní Svahy. Stavební firma začne torzo bourat zanedlouho, lidé žijící v okolí se musejí v létě připravit na prach a hluk. Další využití rozsáhlého prostoru vedení města stále nezná.

Nebude to velkolepá detonace, ale mravenčí práce, která může trvat i tři měsíce. Přesto do podzimu konečně zmizí z největšího zlínského sídliště Jižní Svahy ruina nedostavěného obchodního centra z konce osmdesátých let.

Torzo, jak se betonovému skeletu obrovské budovy říká, zbourá ostravská firma DAV, která vyhrála výběrové řízení vypsané magistrátem.

„Zástupci firmy už brzy převezmou staveniště, poté budou mít na demolici a následnou recyklaci materiálů 119 dnů,“ informoval zlínský primátor Miroslav Adámek.

Pro vítěznou firmu rozhodla nejnižší částka, za kterou zbourání nabídla. Radnice si musí připravit 4,7 milionu korun, původně přitom počítala s 25 miliony.

„Dostali jsme se na pětkrát nižší sumu. A to i díky moderním technologiím, které společnost použije,“ zhodnotil radní Josef Novák, jenž se na přípravě demolice torza podílí.

Cena podle něj ale není podezřele nízká. „Podobnou sumu v soutěži nabídlo více firem,“ zmínil.

Firma chce dopady demolice na okolí minimalizovat

Se samotnými pracemi firma začne zhruba za měsíc.

„Zatím jsme ve fázi příprav. Záleží, kdy se nám podaří zajistit potřebnou dokumentaci. Předpokládáme, že samotnou demolici provedeme přes letní prázdniny a potrvá dva až tři měsíce,“ řekl stavbyvedoucí společnosti DAV Radek Hložánek.

Kvůli tomu, že se torzo nachází v zastavěné oblasti, nepřicházel v úvahu odstřel pomocí výbušnin.

Ve zlínském torzu žijí bezdomovci, vypadá jako po apokalypse

„Budovu bude rozebírat několik demoličních bagrů. Speciálními nůžkami budou odstříhávat kusy skeletu, ty následně třídit a drtit na recyklát,“ vysvětlil Hložánek.

Z takové drti pak vznikne certifikovaný stavební materiál.

„Budeme ho využívat jako podkladovou vrstvu při rekonstrukcích silnic, chodníků a cyklostezek, což nám tyto práce výrazně zlevní,“ upozornil radní Novák.

Za takové množství recyklátu by podle něj město dalo i několik milionů.

Během demoličních prací se lidé ze sídliště musejí připravit na zvýšenou prašnost a hluk.

„Pomůže načasování během prázdnin, kdy bude část lidí na dovolených,“ dodal Novák.

Podle Hložánka však nepůjde o žádnou nadstandardní zátěž. „Pracovat se bude v částečně uzavřeném areálu. Myslím, že řada lidí si ničeho nevšimne,“ řekl.

Primátor: O dalším využití rozhodnou až naši nástupci

Po skončení demoličních prací chce město v lokalitě provést terénní úpravy a vysázet zde zeleň. Dočasně by tak mohla vzniknout odpočinková plocha.

Co torzo v budoucnu nahradí, však zatím není jasné.

„Pro nás je důležité, že městu po odstranění torza zůstanou velice důležité pozemky. Jde o největší rozvojovou plochu, kterou má Zlín k dispozici. O jejím dalším využití však zřejmě bude rozhodovat až další politická reprezentace města,“ naznačil primátor.

Zároveň připomněl, že město brzy spustí anketu, kde se bude ptát lidí, co by na pozemcích mohlo v budoucnu vyrůst.

Zatím se nejeví příliš pravděpodobně, že by zde vzniklo parkoviště.

„Víme, že lidé z Jižních Svahů vnímají parkování jako problém, ale zároveň víme, že například na parkovišti u Alberta je stále hodně volných míst,“ poznamenal Adámek.

Podle zlínského architekta Ivana Bergmanna by měl prostor posloužit pro potřeby místních.

„Časem by tu mohl například být multifunkční objekt, který by sloužil potřebám sídliště, aby lidé nemuseli chodit do centra,“ myslí si Bergmann.