Díky světelné signalizaci a závorám se železniční přejezd v Hrachovci stane bezpečnějším. | foto: Jan Salač

Na trati z Meziříčí do Rožnova začala výluka, přejezdy budou modernější

  • 0
Výrazné komplikace začaly v sobotu cestujícím, kteří využívají vlakovou dopravu mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm. Na trati odstartovala úplná výluka, která potrvá až do pondělí 30. března. Důvodem je dlouho plánovaná oprava zastaralých přejezdů.

Namísto vlaků tak budou muset lidé vzít zavděk náhradní autobusovou dopravou. Ta však může ve srovnání s jízdním řádem vlaků nabírat až desetiminutové zpoždění.

„Navíc nemůžeme zajistit přepravu vozíčkářů a jízdních kol. Zatímco na zmiňovanou trať nasazujeme většinou nízkopodlažní soupravy, autobusy takto vybaveny nejsou,“ upozornil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Stanoviště náhradních autobusů

  • Valašské Meziříčí, Rožnov p. R.: před výpravní budovou
  • Krhová: na hlavní cestě u zastávky ČD
  • Hrachovec, Zašová: na autobusové zastávce
  • Střítež nad Bečvou: na zastávce ČD
  • Zubří: u železničního přejezdu u zastávky ČD

Motoristé se z cesty mezi Meziříčím a Rožnovem nedostanou do lokality Pod Zapadlým. Opatrní musí být řidiči u železničního přejezdu na hlavní příjezdové cestě do Krhové. Nebude na něm fungovat světelná signalizace.

„U silnice proto stojí cedule upozorňující motoristy, že je zabezpečovací zařízení mimo provoz. Doplnila ho i značka stop,“ popsal místostarosta Alois Bayer.

Opravy se kromě zmiňovaných přejezdů dotknou ještě několika dalších. Konkrétně jde o přejezdy Na Potůčkách ve Valašském Meziříčí, za bývalou cihelnou v Hrachovci a na místě zvaném K Pospíšilům mezi Hrachovcem a Zašovou.

Ty jsou dosud zabezpečené pouze výstražnými kříži, nyní je doplní i klasická světelná signalizace. Křížení tratě a silnice u zastávky Hrachovec navíc zabezpečí závory.

Hlavním cílem investice za desítky milionů korun je snaha snížit počet vážných dopravních nehod, které na nezabezpečených přejezdech vznikají. Právě trať mezi Rožnovem a Meziříčím je doslova přitahuje.

Nejhorší byl v tomto ohledu rok 2010, kdy si pět nehod na nechráněných přejezdech vyžádalo dva lidské životy (více zde).

„V přepočtu na jeden kilometr kolejí se tehdy jednalo o nejnebezpečnější trať u nás,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal.

Poslední dobou se naštěstí frekvence podobných událostí na této trati snížila. Přesto téměř každý rok registrují inspektoři v úseku alespoň jeden střet vlakových souprav s autem, případně chodcem.

„Opravy vítám, některé přejezdy jsou opravdu velmi nebezpečné. Železnice vede souběžně se silnicí, ve tmě proto řidiči mohou při odbočování z vedlejší cesty na hlavní vlak zaměnit za náklaďák a neštěstí je na světě,“ řekla místostarostka Zašové Anna Mikošková.

Rekonstrukce přejezdů by v budoucnu měla zrychlit cestování vlakem mezi oběma městy v řádu minut. V příštích letech není vyloučena úprava dalších nezabezpečených přejezdů mezi Zašovou a Rožnovem.

Dlouhodobé výluky se letos dotknou i dalších tratí v regionu. Na jaro plánují železničáři rekonstrukci trati mezi Valašskými Klobouky a Horní Lidčí nebo Vsetínem a Velkými Karlovicemi. Přes léto nebude měsíc jezdit lokálka z Kroměříže do Zborovic.

Podívejte se na videoreportáž o přejezdech mezi Valašským Meziříčím a Rožnovem pod Radhoštěm z roku 2010:

7. prosince 2010