Fakulta humanitních studií dosud samostatné sídlo neměla.

Fakulta humanitních studií dosud samostatné sídlo neměla. | foto: vizualizace UTB Zlín

Stavba univerzitní budovy omezí stovky školáků i dopravu, potrvá 2 roky

  • 15
Jedno z nejvytíženějších a nejfrekventovanějších míst v centru Zlína čekají komplikace. Za zastávkou MHD Školní ve Štefánikově ulici začíná univerzita stavět nové vzdělávací centrum. Práce potrvají dva roky.

Denně se tam vystřídá téměř padesátka spojů městské hromadné dopravy, vystoupí a nastoupí stovky cestujících a po tříproudové spojnici projedou tisíce řidičů. Na stejném místě navíc sídlí dvě velké základní školy, jedna střední a jedna fakulta. Všech se dotkne právě zahájená stavba nové univerzitní budovy.

„Musíme zvážit, jestli nezačneme syna ze školy vyzvedávat autem, aby se netoulal kolem staveniště,“ naznačila maminka jednoho z žáků sportovní Základní školy Emila Zátopka.

Podobné obavy budou zřejmě řešit i další rodiče. Na obě základní školy chodí dohromady skoro tisícovka dětí ve věku od 6 do 15 let. Část z nich vozí rodiče auty, další jezdí samy městskou dopravou a další chodí pěšky. Už od pondělí 9. listopadu se ale rodiče ke školám nedostanou.

Stavba oficiálně začala v pondělí 9. listopadu. Stavební firma zabere příjezdovou cestu ke školám a ostatní auta budou muset respektovat zákaz vjezdu. Skončí tak i možnost parkování podél této cesty, kam zajížděli například studenti fakulty multimediálních komunikací nebo pedagogové základních škol, případně Střední školy gastronomie a obchodu.

Radnice navíc rodiče upozorňuje, že nebude možné ani rychle zastavit a vysadit nebo nabrat školáka na zastávkovém zálivu městské dopravy. „Je to nevhodné a děti by byly vystavované nebezpečí,“ vysvětlila náměstkyně primátora Kateřina Francová, do jejíž kompetencí patří školství. Na místo pošle strážníky, aby právě na zákaz dohlédli.

Univerzitní budovu navrhla Eva Jiřičná

Vzhledem k velkému počtu malých školáků ale magistrát vyjde rodičům vstříc změnou na parkovišti v ulici Hradská pod městskými lázněmi. To bude nově přístupné zdarma až do osmé ráno, zatímco doteď bylo zpoplatněné už od sedmé. Odtud se pak školáci dostanou spojovací cestou k chodníku ve Štefánikově ulici.

I pak ale budou muset být pozornější než nyní. „Kolem chodníků budou jezdit auta ze stavby, takže učitelé určitě budou dětem připomínat, aby si dávaly pozor,“ potvrdil ředitel 9. ZŠ Miroslav Nejezchleba.

Změna směru i nové nájezdy V jednosměrné příjezdové cestě se navíc už v příštím týdnu změní směr jízdy. Nájezd bude podél tělocvičny vedle Kongresového centra, ne od základních škol jako dosud. Stavebníci si proto budou muset upravit i přístup z frekventované silnice.

„Zruší kus zeleně na příjezdové i odjezdové straně od staveniště, aby se s nákladními auty lépe vytočili,“ upřesnil šéf Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

S komplikovanější situací se budou muset vyrovnat i řidiči MHD. „Budeme se muset přizpůsobit, ale už teď je to jedno z nejvytíženějších míst,“ naznačil ředitel dopravního podniku Josef Kocháň.

Nová univerzitní budova bude sloužit fakultě humanitních studií, která jako jediná ještě nemá vlastní sídlo. Navštěvuje ji přitom na tři tisíce studentů, kteří jsou roztroušeni po celém městě. Stavbu navrhla světoznámá architektka Eva Jiřičná. Počítá se dvěma šestipatrovými budovami s podzemními garážemi, které bude propojovat centrální část s velkým přednáškovým sálem.

Největší ze čtyř poslucháren bude mít 250 míst, nejmenší sedmdesát. Součástí bude také dvanáct seminárních učeben, pět multimediálních jazykových učeben, odborné učebny pro zdravotníky nebo místo pro samostudium jazyků. Náklady by měly dosahovat ke 460 milionům, větší část z nich tvoří dotace.