Silničáři obyčejně v dubnu neutrácejí za sypání a pluhování zasněžených cest. Letos to však museli dělat - chumelilo a sypače brázdily kraj, aby řidiči nezapadli v závějích.
I proto byla letošní zimní sezona pro Ředitelství silnic Zlínského kraje nejdražší v historii. Stála 142,5 milionu korun. Jen pro srovnání: ta nejméně náročná na přelomu let 2006 a 2007 vyšla na necelých 60 milionů.
Náklady na zimní údržbu silnic ve Zlínském kraji2012/13: 142,5 milionu 2011/12: 91,3 milionu 2010/11: 99,7 milionu 2009/10: 111,8 milionu 2008/09: 122,2 milionu 2007/08: 76,3 milionu 2006/07: 59 milionů 2005/06: 130,3 milionu 2004/05: 105,8 milionu 2003/04: 93,1 milionu 2002/03: 67,5 milionu 2001/02: 82,4 milionu |
A ještě tři čísla: druhá část zimy od ledna do jara obyčejně vyjde na 95 milionů korun, tento rok to bylo 118 milionů, z toho v dubnu skoro osm milionů.
A to vše bude mít své následky. "Počasí nás postavilo do svízelné situace. Jednáme proto se Zlínským krajem o posílení našeho rozpočtu," naznačil šéf Ředitelství silnic Zlínského kraj Bronislav Malý.
"Jinak bychom museli ušetřit na letní údržbě, na pokládce nových koberců, na ochranných nátěrech a podobně. To by se na kvalitě cest projevilo," upozornil Malý.
Silničáři potřebují aspoň 40 milionů korun, aby nemuseli omezit další údržbu a opravy. Tolik peněz kraj však zřejmě nenajde. Náměstek hejtmana Jaroslav Drozd, který má krajské finance v kompetenci, naznačil, že by červnové zastupitelstvo mohlo schválit sumu 20 milionů korun.
"A pak bychom případně ještě vyčlenili nějakou částku na podzim. To je ale zatím v jednání," upřesnil Drozd.
Cesty vypadají hůře než jindy
Situace je letos horší i proto, že po dlouhé zimě jsou cesty zničené více, než bývá zvykem.To ostatně na vlastní kůži znají i řidiči, kteří na některých úsecích musejí doslova kličkovat mezi výtluky.
"Někde je to opravdu strašné. Pokud do hluboké díry vjedete, může to být i na výměnu kola nebo poškození auta," postěžoval si zlínský šofér Petr Máčala.
Silničáři by měli výtluky po zimě opravit nejpozději do června. Potom však budou dvakrát zvažovat, kam každou korunu dát.
"Budeme si muset nějak poradit," reagoval Radek Berecka, náměstek Bronislava Malého.
A vyjmenoval, na čem všem by se dalo šetřit: od sečení trávy u cest přes čištění silničních propustí, opravy mostů a pokládky asfaltových povrchů až po udržovací nátěry.
Jisté je, že na obnovu silnic II. a III. třídy letos půjde necelých 22 milionů korun, v minulých letech to přitom bylo kolem 27 milionů.
"Do investic, které jsou z větší části hrazené z Evropské unie, by se ale dražší zimní sezona neměla promítnout," podotkl Berecka.
Takže ředitelství letos bude pokračovat ve výstavbě jihovýchodní části obchvatu Holešova za více než 290 milionů korun anebo opraví silnici z Kroměříže do Jestřabic, z Fryštáku do Horního Lapače či z Uherského Hradiště do místní části Jarošov (více čtěte zde).