Nová lávka spojující dva břehy Uherského Brodu, která získala titul stavba roku.

Nová lávka spojující dva břehy Uherského Brodu, která získala titul stavba roku. | foto: MF DNES

Z lávky, která spojila břehy Uherského Brodu, je stavba roku

  • 3
Přístupová lávka v Uherském Brodě je nejlepší stavbou roku 2010. Lávka se táhne nad městským nádražím i silnicí a stála 75 milionů korun. Ostatní dvě stavby, které byly rovněž přihlášené do soutěže, ale uspěly také. Dostaly čestné uznání.

"Je to taková duševní odměna pro architekta, když vidí, že stavba se líbí, dobře slouží lidem a je ozdobou města," uvedl po vyhlášení spokojený architekt Jaroslav Habarta, který navrhl architektonické řešení lávky.

Spokojený byl i starosta Patrik Kunčar, který výsledky vyhlašoval. "Vítězná stavba, stejně jako další soutěžící stavby, má svůj nesmazatelný rys a přínos pro Uherský Brod," prohlásil.

Lávka v Uherském Brodě

Lávka má už za sebou několik prestižních ocenění včetně hlavní ceny Zlínského kraje a ceny ředitele Státního fondu dopravní infrastruktury v celostátní soutěži nejlepších staveb.

Jak vyřešit přemostění silnice a kolejí a spojit dvě části města, o tom přemýšleli v Brodě dlouho. Lidé sice mohli přecházet přes původní 45 metrů dlouhou lávku, jenže ta vedla jen přes koleje a byla v hodně špatném stavu. Navíc nebyla bezbariérová, maminky s kočárky i tělesně postižení lidé museli koleje obcházet, což znamenalo zdržení o několik minut.

Za takového stavu začal architekt Habarta přemýšlet, jak celou situaci vyřešit. "Musel jsem vycházet z terénu. Zadání bylo poměrně náročné, šlo o to překonat téměř tři sta metrový úsek, který se klenul přes údolí, přičemž bariérou tam byla komunikace a železniční trať. Začali jsme proto uvažovat o zavěšené lávce."

Brod se může díky lávce dál rozvíjet

Lidé, kteří chtějí jít z historického centra města na jeho okraj, kde stojí mimo jiné hojně navštěvovaný hypermarket, můžou vejít na rampu, která je vede přes lávku až na druhou stranu. U lávky je navíc výtah, takže lidé tam nenarazí na žádné bariéry. Díky lávce se tak vlastně propojily dvě části Brodu.

Unikátní 213 metrů dlouhá lávka spojila historické centrum Uherského Brodu s průmyslovou zónou.

"Přirovnávám to k době, kdy kolem měst byly hradby, lidé je začali bourat, a město se tak mohlo dál rozvíjet. Tím, že lávka spojila dva pomyslné břehy, tak rovněž umožňuje další rozvoj města," pochválil si Habarta.

Lávka přitom není poslední projekt, na kterém v Uherském Brodě pracuje. Dalším je právě probíhající příprava velké proměny prostoru kolem železničního a autobusového nádraží.

Tato místa vypadají na první pohled zastarale a neodpovídají tomu, jak se město dál rozvíjí. "Na tuto práci se opět velmi těším," řekl architekt.

Ocenění dostaly i další dvě stavby

Kromě zmiňované ceny pro lávku ocenila odborná komise čestným uznáním ještě dvě stavby, které se rovněž ucházely o vítězství v soutěži Stavba roku Uherského Brodu. Ocenění dostala rekonstrukce staré budovy, kterou nechal v roce 1862 postavit hrabě Albrecht Vincenc Kaunic. Rozlehlá stavba sloužila sto let jako sklad obilí, dnes je sídlem společnosti QStudio, jež tam má mimo jiné galerii a rozlehlý ateliér.

Jako třetí počin ocenili Broďané stavební úpravy budovy společnosti EGP Invest.

Zatímco v Brodě proběhlo vyhlašování bez jakýchkoliv připomínek, ve vedlejším Uherském Hradiště bylo nedávno kolem stavby roku pořádně rušno. Opozičním zastupitelům se totiž nelíbilo, že cenu získala stavba akvaparku. Budova totiž měla příliš nedodělků a vad. Nakonec však radniční koalice vítězství akvaparku těsně prohlasovala (více čtěte zde).