Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Slovensko na kole. Cyklostezky přes hranice se otevřou za rok

  9:47aktualizováno  9:47
Zvýší bezpečnost, podpoří turistický ruch a obnoví historické vazby mezi státy. Cyklotrasy vedoucí od Vsetína až k Trenčínu mohou být hotové během pár let.

Pro cyklostezku vznikl v Brumově-Bylnici zajímavý most přes řeku Vláru. | foto: TM Stav

Projíždět členitou a divokou přírodou Valašska a Bílých Karpat, navštívit historické památky a hlavně bezpečně a pohodlně přejet z Česka na Slovensko. To všechno zaručí mezinárodní projekt cyklostezky Bečva–Vlára–Váh (Bevlava), která povede z Ústí u Vsetína až do Nemšové v Trenčínském kraji.

Některé úseky více než padesát kilometrů dlouhé stezky jsou už hotové, jiné se právě stavějí a další brzdí složité výkupy pozemků. Starostové všech obcí, kudy trasa bude procházet, se však shodují, že dostavění cyklostezky je pro ně priorita.

Cyklostezka Bečva-Vlára-Váh.

Cyklostezka Bečva-Vlára-Váh.

„Bude to mít obrovský přínos pro místní i pro turisty. Když v současné době chcete jet tuto trasu na kole, musíte na silnici, což je velmi nebezpečné,“ řekl místostarosta Valašských Klobouk Martin Janík.

Tady už od loňska funguje část trasy, která prochází městem. Plánuje se i napojení na Brumov-Bylnici a na druhé straně na Poteč.

Spojnice Valašských Klobouk a Brumova je již vyprojektovaná a čeká se jen na stavební povolení. Půjde o 2,5 metru širokou cyklostezku s živičným povrchem určenou i pro pěší.

„V ideálním případě by se už na konci tohoto roku mohlo začít s pracemi. Pokud všechno dobře půjde a uspějeme s žádostí o dotaci, příští rok bude úsek hotový,“ poznamenal Janík.

Hrady se vzájemně propojí

V Brumově-Bylnici ještě v červnu skončí práce na městské části cyklostezky, kde vyrostl nový most přes řeku Vláru. Usilovně se pracuje také na napojení na slovenskou stranu.

„Část trasy po Svatý Štěpán už máme vyřešenou. Další část ke státní hranici trochu komplikují jednání s vlastníky pozemků. Vyřešit majetkoprávní vztahy není jednoduché a někdy se kvůli tomu musí i upravit směr trasy,“ podotkl starosta Zdeněk Blanař.

Od cyklostezky si slibuje i vyšší návštěvnost brumovského hradu. Ten se symbolicky propojí s historickými památkami za hranicemi - Trenčínským hradem a s nejstarším poutním místem na Slovensku Skalkou nad Váhom. Celý slovenský úsek cyklostezky by přitom mohl být dokončen už v příštím roce.

„Pamatuji si časy, kdy jsme chodívali dvacet kilometrů do Valašských Klobouk dát do opravy rozbitou televizi. Cyklistické propojení nás opět sblíží,“ míní Jozef Húserka, starosta Horného Srnie, první slovenské obce za hranicemi.

Za dva roky až ke Vsetínu?

Nové možnosti se otevřou i českým cykloturistům.

„Zlínský kraj je na tom s infrastrukturou velmi dobře, u nás je větší problém se získáváním peněz. Ale v přípravách je i napojení Trenčína skrz vážský cyklokoridor či stezky do Žilinského kraje,“ nastínil Blanař.

Pracuje se také na opačném konci stezky Bevlava, která bude končit v Ústí u Vsetína a napojí se tak na stávající okruh cyklostezky Bečva.

„Tento úsek je technicky komplikovaný. Vede členitou krajinou a není moc prostoru, kudy stezku vést. Čeká nás ještě spousta práce, ale za dva roky už by se tudy mohlo jezdit,“ odhadl starosta Horní Lidče Josef Tkadlec.

I on vidí v trase mimořádný přínos. „Bude z toho těžit celý region. U nás je obrovským problémem nákladní doprava a dostat cyklisty mimo silnice je skvělá věc,“ těší se.

Cykloturistika je atraktivní

Ze Zlínského kraje povedou na Slovensko i další spojnice. Cyklotrasa vzniká mezi Šanovem a Hornou Sučou. Zbývá dokončit zhruba tříkilometrový úsek, který vede lesem a má zároveň sloužit jako cesta pro obyvatele místních samot.

„Už finišujeme, čekáme na schválení dotace. Doufám, že na jaře příštího roku to dostavíme,“ konstatoval starosta Šanova Milan Humpola.

Trasa pomůže místním i Slovákům, kteří pravidelně chodívají do Šanova nakupovat. Ale význam bude mít i pro celý region.

„Jsme domluvení na napojení se Slavičínem a odtud se bude dát na kole dostat až do Luhačovic,“ uvedl Humpola.

Podle Zdeňka Urbanovského z Centrály cestovního ruchu východní Moravy má Zlínský kraj jednu z nejlepších cyklistických infrastruktur v republice.

„Nejde jen o délku cyklotras, ale také o zázemí, které kolem nich vzniká. Přibývají bikeparky, vyhlídkové okruhy i odpočívadla. Dovedeme uspokojit všechny typy cyklistů a slovenským hostům máme rozhodně co nabídnout,“ sdělil Urbanovský.

A ve vzdálenější budoucnosti je navíc v plánu propojení Zlína s Vizovicemi či Uherského Brodu s Luhačovicemi.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na...  celý článek

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

Květákové pečené placičky
Květákové pečené placičky

Zdravá dobrota na eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.