Kraj chce zasáhnout do miliardového byznysu dopravců. Ale rok to ještě počká

  16:51
Vedení Zlínského kraje prodlouží o rok výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří budou jezdit v regionu. Jejich větší konkurence má zvýšit komfort a případně i snížit ceny jízdného.

Ilustrační snímek | foto: Fotodoprava.com

Vypsání soutěže, v níž jde o devět miliard korun, se stává seriálem na pokračování. Až na to, že tady opravdu téměř nikdo neví, jak jeho děj dopadne.

Po loňských podzimních krajských volbách totiž vznikla nová koalice vedená lidovcem Jiřím Čunkem a ta se rozhodla prodloužit tendr vypsaný jejich předchůdci pod taktovkou ČSSD loni v červenci (více zde). „Zadání veřejné soutěže bylo špatné, přitom jde o devět miliard korun,“ prohlásil Čunek.

Ten už krátce po nástupu do funkce naznačil, že tendr zruší. Pak ale změnil postoj s tím, že bude stačit „jen“ opravit zadání. Výběrové řízení mělo končit v březnu. Teď se termín odkládá zhruba o rok.

„V březnu příštího roku by to mohlo být hotové,“ odhadl Pavel Botek, krajský radní přes dopravu z KDU-ČSL.

Zemek má nádraží i dopravce. Podle kraje si může pomáhat

Nové krajské koalici vadí, že zakázka je na 20 milionů naježděných kilometrů ročně. Přičemž rozptyl činí dvacet procent, což je podle Botka příliš. „Je to velká nejistota. Nejdříve musíme zjistit, jaké linky skutečně potřebujeme, jaké jsou toky cestujících, a podle toho upravit jízdní řády. Pak budeme vědět, jak velký objem kilometrů autobusy najezdí,“ přiblížil Botek.

Problematická je také část týkající se poplatků za vjezd a výjezd z autobusových nádraží. Zejména s ohledem na fakt, že nádraží ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí a Vsetíně vlastní firmy slováckého podnikatele Zdeňka Zemka, který provozuje i některé autobusové společnosti, jež na tato nádraží jezdí.

„Jde o obrovský zisk pro toho, kdo vlastní nádraží i autobusy. Může si tak ekonomicky sám vypomáhat,“ upozornil Čunek. A argumentuje i čísly: odborníci přes dopravu mu vyčíslili, že vjezd a výjezd na autobusové nádraží stojí v Česku průměrně 13 korun, ve Zlínském kraji je to však 90–120 korun.

S tím nesouhlasí Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, tedy společnosti, kterou vlastní Zemek. Podle něho je krajský průměr 70 korun a 120 korun je u mezinárodních linek, kterých tady moc nejezdí.

„Autobusové nádraží má své náklady na provoz a ceník je pro všechny stejný. Nevidím v tom výhodu ani nevýhodu,“ reagoval Holubář. A třetí zásadnější změna v zadání: původní zadání počítalo s tím, že Zlínský kraj bude v rámci integrovaného dopravního systému propojený jen s Moravskoslezským krajem. Nově má přibýt také Olomoucký a Jihomoravský kraj.

To by v praxi mohlo znamenat, že cestující pojedou na jednu kartičku v autobusech a zřejmě i vlacích po všech čtyřech krajích. „Zlínský kraj sousedí se třemi kraji, což je třeba zohlednit,“ upozornil Botek.

Holubář tento krok vítá, byť to nemusí být jednoduché. „V některých krajích jsou odlišné odbavovací systémy,“ upozornil šéf ČSAD Vsetín.

Stihne se všechno včas?

Autobusoví dopravci úpravu zadání obecně vítají, protože ho už dříve kritizovali. Jenže zároveň stále přesně nevědí, co všechno po nich kraj bude chtít.

„Nejistota trvá už několik roků, budeme se muset zase přizpůsobit. Každá změna k lepšímu v soutěži bude ale dobrá. Autobusy budeme muset kupovat i tak, protože vozový park stárne,“ sdělil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Pokud se soutěž posouvá o rok, jde o komplikaci, ale ne tak velkou. Bude lepší, když to bude mít hlavu a patu,“ podotkl Holubář.

Vážnějším problémem může být čas, na což již nyní upozorňuje opozice. Evropská unie totiž požaduje, aby vysoutěžení dopravci jezdili po kraji od roku 2018, při využití přechodného období od roku 2019.

„Dělali jsme vše pro to, aby byla soutěž co nejdříve. Další časová prodleva není žádoucí pro občany ani pro dopravce. Netuším, proč chce koalice tak dlouho předělávat zadání, když se dají upravit jen některé parametry,“ řekl opoziční zastupitel za ČSSD a bývalý radní Petr Navrátil

„Soutěží se sníží náklady. Čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ připojil se komunistický zastupitel a bývalý radní pro dopravu Jaroslav Kučera, jenž původní soutěž připravoval (více zde).

Autor:
  • Nejčtenější

Při nehodě zemřel řidič osobního auta, srazil se s náklaďákem plným kamení

25. března 2024  14:33,  aktualizováno  26.3 8:35

Tragická nehoda nákladního a osobního auta uzavřela v pondělí dopoledne provoz na silnici mezi...

Tehdy a teď. Fotografie ukazují, jak se proměnila známá místa ve Zlíně

23. března 2024  13:57

Některá místa se příliš nezměnila, jiná dostala moderní tvář, další už neexistují. Muzeum ve Zlíně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za med bychom neměli chtít méně než 200 kč za kilo, říká včelař. A bojí se sršní

26. března 2024

Premium Díky nezvykle teplému únoru se příroda probudila o dost dříve, než bývá běžné. Rozkvetla řada...

Babiččiny zelové kraslice měl v pracovně i císař, říká krasličářka z Hradiště

22. března 2024  15:56

Nová techniku zdobení velikonočních vajíček se poprvé objevila před více než sto lety. Tehdy ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zlínští hokejisté rozdrtili Litoměřice, semifinálovou sérii srovnala i Jihlava

20. března 2024  22:04

Zlínští hokejisté vyhráli ve druhém semifinálovém utkání první ligy v Litoměřicích drtivě 8:1 a...

Připadá mi, že jsem v sále nejstarší, říká kapelník kultovní Mňágy a Žďorp Fiala

28. března 2024

Premium Před pár dny oslavil šedesátiny, plánuje se „dohrabat“ k dalším kulatinám a mezitím si dělá radost...

Vydří trojčata dovádějí v tropické hale zoo, úspěšný odchov se podařil potřetí

28. března 2024  12:56

Zlínská zoo představila vydří mláďata narozená koncem letošního ledna. Návštěvníci už je mohou...

Otrokovice si pořídí první radar, bude krotit rychlé řidiče v Kvítkovicích

28. března 2024  8:54

Mnoho řidičů, kteří jezdí přes otrokovickou část Kvítkovice, si nedělá hlavu s dodržováním...

Zlín odvrací semifinálový krach. Musí zlepšit zakončení, těší se na podporu fanoušků

28. března 2024  8:29

Repríza loňského finále se Zlínem, nebo překvapivá série s Litoměřicemi. Jedna věc je jistá. V...

Advantage Consulting, s.r.o.
SENIOR CONTROLLER (75-90.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 75 000 - 90 000 Kč

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...