Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kraj chce zasáhnout do miliardového byznysu dopravců. Ale rok to ještě počká

  16:51aktualizováno  16:51
Vedení Zlínského kraje prodlouží o rok výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří budou jezdit v regionu. Jejich větší konkurence má zvýšit komfort a případně i snížit ceny jízdného.

Ilustrační snímek | foto: Fotodoprava.com

Vypsání soutěže, v níž jde o devět miliard korun, se stává seriálem na pokračování. Až na to, že tady opravdu téměř nikdo neví, jak jeho děj dopadne.

Po loňských podzimních krajských volbách totiž vznikla nová koalice vedená lidovcem Jiřím Čunkem a ta se rozhodla prodloužit tendr vypsaný jejich předchůdci pod taktovkou ČSSD loni v červenci (více zde). „Zadání veřejné soutěže bylo špatné, přitom jde o devět miliard korun,“ prohlásil Čunek.

Ten už krátce po nástupu do funkce naznačil, že tendr zruší. Pak ale změnil postoj s tím, že bude stačit „jen“ opravit zadání. Výběrové řízení mělo končit v březnu. Teď se termín odkládá zhruba o rok.

„V březnu příštího roku by to mohlo být hotové,“ odhadl Pavel Botek, krajský radní přes dopravu z KDU-ČSL.

Zemek má nádraží i dopravce. Podle kraje si může pomáhat

Nové krajské koalici vadí, že zakázka je na 20 milionů naježděných kilometrů ročně. Přičemž rozptyl činí dvacet procent, což je podle Botka příliš. „Je to velká nejistota. Nejdříve musíme zjistit, jaké linky skutečně potřebujeme, jaké jsou toky cestujících, a podle toho upravit jízdní řády. Pak budeme vědět, jak velký objem kilometrů autobusy najezdí,“ přiblížil Botek.

Problematická je také část týkající se poplatků za vjezd a výjezd z autobusových nádraží. Zejména s ohledem na fakt, že nádraží ve Zlíně, Rožnově pod Radhoštěm, Valašském Meziříčí a Vsetíně vlastní firmy slováckého podnikatele Zdeňka Zemka, který provozuje i některé autobusové společnosti, jež na tato nádraží jezdí.

„Jde o obrovský zisk pro toho, kdo vlastní nádraží i autobusy. Může si tak ekonomicky sám vypomáhat,“ upozornil Čunek. A argumentuje i čísly: odborníci přes dopravu mu vyčíslili, že vjezd a výjezd na autobusové nádraží stojí v Česku průměrně 13 korun, ve Zlínském kraji je to však 90–120 korun.

S tím nesouhlasí Oldřich Holubář, ředitel ČSAD Vsetín, tedy společnosti, kterou vlastní Zemek. Podle něho je krajský průměr 70 korun a 120 korun je u mezinárodních linek, kterých tady moc nejezdí.

„Autobusové nádraží má své náklady na provoz a ceník je pro všechny stejný. Nevidím v tom výhodu ani nevýhodu,“ reagoval Holubář. A třetí zásadnější změna v zadání: původní zadání počítalo s tím, že Zlínský kraj bude v rámci integrovaného dopravního systému propojený jen s Moravskoslezským krajem. Nově má přibýt také Olomoucký a Jihomoravský kraj.

To by v praxi mohlo znamenat, že cestující pojedou na jednu kartičku v autobusech a zřejmě i vlacích po všech čtyřech krajích. „Zlínský kraj sousedí se třemi kraji, což je třeba zohlednit,“ upozornil Botek.

Holubář tento krok vítá, byť to nemusí být jednoduché. „V některých krajích jsou odlišné odbavovací systémy,“ upozornil šéf ČSAD Vsetín.

Stihne se všechno včas?

Autobusoví dopravci úpravu zadání obecně vítají, protože ho už dříve kritizovali. Jenže zároveň stále přesně nevědí, co všechno po nich kraj bude chtít.

„Nejistota trvá už několik roků, budeme se muset zase přizpůsobit. Každá změna k lepšímu v soutěži bude ale dobrá. Autobusy budeme muset kupovat i tak, protože vozový park stárne,“ sdělil zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště Ivan Kallus. „Pokud se soutěž posouvá o rok, jde o komplikaci, ale ne tak velkou. Bude lepší, když to bude mít hlavu a patu,“ podotkl Holubář.

Vážnějším problémem může být čas, na což již nyní upozorňuje opozice. Evropská unie totiž požaduje, aby vysoutěžení dopravci jezdili po kraji od roku 2018, při využití přechodného období od roku 2019.

„Dělali jsme vše pro to, aby byla soutěž co nejdříve. Další časová prodleva není žádoucí pro občany ani pro dopravce. Netuším, proč chce koalice tak dlouho předělávat zadání, když se dají upravit jen některé parametry,“ řekl opoziční zastupitel za ČSSD a bývalý radní Petr Navrátil

„Soutěží se sníží náklady. Čím později bude, o to víc to bude pro kraj ekonomicky nevýhodné,“ připojil se komunistický zastupitel a bývalý radní pro dopravu Jaroslav Kučera, jenž původní soutěž připravoval (více zde).

Autor:

Volby 2018

Volby do obecních zastupitelstev a do Senátu PČR se konají 5. a 6. října. V pátek se volí od 14 do 22 hodin a v sobotu od 8 do 14 hodin.

Komunální volby

Kompletní seznamy kandidátů do zastupitelstev jednotlivých obcí dle okresů pro Zlínský kraj:

Volby do senátu

Ve volbách do Senátu 2018 se ve Zlínském kraji volí v obvodech 77 - Vsetín a 80 - Zlín. Pokud žádný z kandidátů nezíská v daném obvodu nadpoloviční většinu, bude druhé kolo senátních voleb 12. a 13. října.



Nejčtenější

Slovácko - Slavia 1:3, snadná záležitost a hosté jsou opět v čele ligy

Hráči Slavie se radují z gólu do sítě Slovácka.

Fotbalisté Slavie si hravě poradili se Slováckem a vrátili se po osmém kole na první příčku tabulky nejvyšší soutěže....

Na Zlínsku se toulá medvěd mimo lesy, kvůli houbařům nemá klid

Medvěda zachytila v úterý ráno fotopast opět na vrcholu kopce Skalica u...

Na Valašsku se potuluje mladý medvěd. Postřehli jej už lidé na řadě míst jihovýchodně od Zlína, nejnověji zvíře...



Zlín - Ostrava 1:2, ve žhavé bitvě se trefil i Baroš

Zlínský kapitán Petr Jiráček (vpravo) kontroluje míč před Adamem Jánošem z...

Ostravští fotbalisté si po minulé porážce se Spartou spravili chuť. V předehrávce 9. kola první ligy zvítězili ve žhavé...

Nepřátelský závěr na Slovácku. Fauly, výčitky, zranění i nevhodné gesto

Slávista Vladimír Coufal křičí bolestí po zákroku Filipa Kubaly ze Slovácka.

Ostré zákroky, které přinesly zranění. Vulgární nadávky, výčitky i nevhodné gesto. Ligový souboj fotbalistů Slovácka...

KVÍZ: Rozkrájím se pro váš hlas, voliči! Poznáte kandidáty podle hesla?

Ilustrační snímek

Přes dvě stě kandidátek a kandidátů chce obsadit pouhých 27 křesel v českém Senátu. Dalo by se očekávat, že při...

Další z rubriky

Běháte dobře, nebo ne? Na to odpoví „chytrá“ bota, vyvinuli ji ve Zlíně

S myšlenkou takzvané chytré boty přišel Daniel Majc, podnikatel a aktivní...

Vědci ze zlínské univerzity po téměř dvou letech dokončili prototyp unikátní stélky. Pomocí senzorů dokáže vyhodnotit...

Politici ve Zlíně slibují MHD zdarma, město by vyšla na čtvrt miliardy

Ilustrační snímek

Zástupci zlínské ČSSD jsou už osm let mimo městskou radu a protože to chtějí změnit, lákají před komunálními volbami na...

Jinde motýlů ubývá, Valašsko se stává jejich rájem. Pomáhá péče o louky

Soumračník čárkovaný.

Kdo by chtěl vyrazit pozorovat či fotit motýly, málokde najde vhodnější prostředí než na valašských loukách v podhůří...

Najdete na iDNES.cz