Letadlo těsně před nárazem do země.

Letadlo těsně před nárazem do země. | foto: Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod

Za smrt při soutěži v Kroměříži může chyba pilota, zjistili inspektoři

  • 2
Tragickou nehodu letadla při červencové soutěži v letecké akrobacii v Kroměříži způsobil pilotem chybně zvládnutý pád do vývrtky. Konstatovala to vyšetřovací zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Pilot z Příbramska následný náraz do země nepřežil.

Jednapadesátiletý pilot, který do Kroměříže přiletěl z letiště ve východočeských Podhořanech, patřil podle zjištění Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod mezi zkušené. Na různých typech letadel měl nalétáno dohromady skoro 934 hodin, ve třech měsících před nehodou strávil ve vzduchu přes 31 hodin.

Den před osudným letem pilot nad kroměřížským letištěm soutěžní akrobacii dvacet minut nacvičoval, když pak ráno přišel na brífink před závodem, nepůsobil podle jednoho ze svědků nijak mimořádně a zdál se být v dobré pohodě.

V letounu Zlin 526 F, který v roce 1972 vyrobil otrokovický Moravan, soutěžil ještě ráno před neštěstím další z pilotů, který na stroji nepozoroval cokoliv zvláštního.

Na vybrání vývrtky má stačit 300 metrů

Také inkriminovaný let zpočátku nebyl podezřelý. Soutěžící letěl v nejnižší kategorii, kdy piloti zahajují kreace ve výšce jeden kilometr a sletět při nich mohou nejníž do šesti set metrů.

Kritickým se stal až čtvrtý prvek, když bylo letadlo ve vzduchu osm minut. Ve výšce asi 1200 metrů nad zemí a při rychlosti kolem 250 km/h se pilot snažil o přemet s výkrutem na vrcholu.

Vinou nižší rychlosti ale letadlo přemet nedokončilo a začalo se řítit k zemi, až nakonec dopadlo na kraj zahrady novostavby rodinného domu v části Kroměříže zvané Vlčetín, necelého půl kilometru od dráhy letiště.

Nultý ročník Kroměřížského poháru v motorové letecké akrobacii byl okamžitě po tragické nehodě ukončen (více zde).

„Dle zkušeností je k úspěšnému vybrání obrácené vývrtky pomocí kormidel je pro letoun Z 526 F potřebná ztráta výšky cca 250 až 300 metrů,“ uvádí ve své závěrečné zprávě vyšetřovatelé nehody.

„V poslední fázi jsem se mu snažil radiostanicí radit ‚tahej, tahej‘, ale na to
nebyla žádná reakce letounu,“ cituje zpráva jednoho z rozhodčích kroměřížského závodu.

Podle něj byl pilot zkušený, akrobatických soutěží se účastnil pravidelně.

„Důvody chybného postupu vybírání nemohly být na základě dostupných informací určeny, avšak přispět k nim pravděpodobně mohl omyl v určení charakteru vývrtky nebo stres,“ poznamenali vyšetřovatelé.