Při zahajování stavby R49 v roce 2008 ministr dopravy Aleš Řebíček (nalevo od základního kamene) a tehdejší hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš (napravo) ujišťovali, že R49 bude v provozu od roku 2011. | foto: Zlínský kraj

Sedm let od poklepání základního kamene silničáři ani nezačali R49 stavět

  • 72
Smutné sedmé výročí uplynulo před pár dny od chvíle, kdy byla u Hulína na Kroměřížsku slavnostně zahájena výstavba důležité rychlostní silnice R49. I přes spoustu slibů a ujištění politiků ale dosud ani není jasné, kdy silničáři poprvé kopnou do země.

Na velký základní kámen zánovními kladívky poklepali 30. září 2008, dva týdny před krajskými volbami, zlínský hejtman Libor Lukáš a ministr dopravy Aleš Řebíček (oba z ODS), který „deklaroval připravenost státu dodržet termíny výstavby této důležité silnice“. Řidiči po ní měli projet v říjnu 2011.

Dosud se ale nekoplo do země, není vydané ani pravomocné stavební povolení a přípravy se prakticky zastavily.

Tehdy zněla slova plná optimismu a budovatelského elánu. Lukáš vyzdvihl při slavnostním zahájení význam této rychlostní silnice, přestože neměl v ruce povolení.

„Napojí na dálniční síť průmyslový park v Holešově a významně dálnici přiblíží i krajské město Zlín,“ zdůrazňoval Lukáš.

Ve stejné době zahájil i výstavbu ochvatu Bánova, který je už dávno hotový. Silnice R49 je pořád jenom na papíře.

Lukáš: Můžou za to environmentální šílenci

Když silničáři konečně získali stavební povolení, stát neměl peníze (více zde).

Pak povolení napadli ekologičtí aktivisté a ministr dopravy Antonín Prachař jej po rozhodnutí soudu a doporučení rozkladové komise zrušil. Scházela výjimka k zásahu do území chráněných živočichů (více zde).

„K mé velké lítosti environmentální šílenci zavinili to, že se stavba ještě nerozjela. Státní správa by s nimi měla udělat pořádek,“ říká dnes Lukáš, jehož ODS v krajských volbách 2008 jasně podlehla ČSSD.

Lukáš se nejprve posunul na náměstka sociálnědemokratického hejtmana Stanislava Mišáka, nyní už je pouze opozičním krajským zastupitelem pracujícím pro majitele sázkařské firmy Synot a senátora Ivo Valentu.

Šéf silničářů: Žádný termín už říkat nebudu

„Byla to ostuda politiků, kteří zahajovali stavbu bez povolení. Pouhé divadlo pro voliče,“ odmítl vinu Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.

„Ironií je, že ani po sedmi letech povolení vydané není,“ dodal.

Silničáři momentálně čekají na vyjádření ministerstva životního prostředí, kde žádají o ověření řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.

I kvůli tomu momentálně R49 chybí v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který schválila vláda. Ministr dopravy Daniel Ťok ale ujišťuje, že v případě vydání stavebního povolení nebude s financováním osmimiliardové stavby problém (více zde).

„Projekt stojí,“ konstatoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek, který byl před sedmi lety také u poklepání základního kamene.

To, že výstavba, vlastně jen vyřízení povolení, bude trvat sedm let a déle, ho ani ve snu nenapadlo.

„Věřil jsem, že se bude po cestě jezdit v roce 2011 či 2012,“ přiznal Chudárek.

„Teď už nebudu říkat žádný termín, protože opravdu nevím, kdy budeme moci stavbu zahájit.“

I kvůli chybějícímu napojení k dálniční síti je přitom už roky prázdná strategická průmyslová zóna u Holešova (více o ní čtěte zde).

Budou na R49 všichni čekat dalších sedm let?

Kdy se podle vás skutečně začne stavět R49?

celkem hlasů: 1564

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 neděle 11. října 2015. Anketa je uzavřena.

Nikdy
Nikdy 1037
Později
Později 400
2017
2017 65
2016
2016 62