Na velký základní kámen zánovními kladívky poklepali 30. září 2008, dva týdny před krajskými volbami, zlínský hejtman Libor Lukáš a ministr dopravy Aleš Řebíček (oba z ODS), který „deklaroval připravenost státu dodržet termíny výstavby této důležité silnice“. Řidiči po ní měli projet v říjnu 2011.
Dosud se ale nekoplo do země, není vydané ani pravomocné stavební povolení a přípravy se prakticky zastavily.
Tehdy zněla slova plná optimismu a budovatelského elánu. Lukáš vyzdvihl při slavnostním zahájení význam této rychlostní silnice, přestože neměl v ruce povolení.
„Napojí na dálniční síť průmyslový park v Holešově a významně dálnici přiblíží i krajské město Zlín,“ zdůrazňoval Lukáš.
Ve stejné době zahájil i výstavbu ochvatu Bánova, který je už dávno hotový. Silnice R49 je pořád jenom na papíře.
Lukáš: Můžou za to environmentální šílenci
Když silničáři konečně získali stavební povolení, stát neměl peníze (více zde).
Pak povolení napadli ekologičtí aktivisté a ministr dopravy Antonín Prachař jej po rozhodnutí soudu a doporučení rozkladové komise zrušil. Scházela výjimka k zásahu do území chráněných živočichů (více zde).
„K mé velké lítosti environmentální šílenci zavinili to, že se stavba ještě nerozjela. Státní správa by s nimi měla udělat pořádek,“ říká dnes Lukáš, jehož ODS v krajských volbách 2008 jasně podlehla ČSSD.
Lukáš se nejprve posunul na náměstka sociálnědemokratického hejtmana Stanislava Mišáka, nyní už je pouze opozičním krajským zastupitelem pracujícím pro majitele sázkařské firmy Synot a senátora Ivo Valentu.
Šéf silničářů: Žádný termín už říkat nebudu
„Byla to ostuda politiků, kteří zahajovali stavbu bez povolení. Pouhé divadlo pro voliče,“ odmítl vinu Miroslav Patrik z hnutí Děti Země.
„Ironií je, že ani po sedmi letech povolení vydané není,“ dodal.
Silničáři momentálně čekají na vyjádření ministerstva životního prostředí, kde žádají o ověření řízení EIA, v němž se posuzuje dopad stavby na životní prostředí.
I kvůli tomu momentálně R49 chybí v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury, který schválila vláda. Ministr dopravy Daniel Ťok ale ujišťuje, že v případě vydání stavebního povolení nebude s financováním osmimiliardové stavby problém (více zde).
„Projekt stojí,“ konstatoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek, který byl před sedmi lety také u poklepání základního kamene.
To, že výstavba, vlastně jen vyřízení povolení, bude trvat sedm let a déle, ho ani ve snu nenapadlo.
„Věřil jsem, že se bude po cestě jezdit v roce 2011 či 2012,“ přiznal Chudárek.
„Teď už nebudu říkat žádný termín, protože opravdu nevím, kdy budeme moci stavbu zahájit.“
I kvůli chybějícímu napojení k dálniční síti je přitom už roky prázdná strategická průmyslová zóna u Holešova (více o ní čtěte zde).
Budou na R49 všichni čekat dalších sedm let?