Některou z regionálních značek už získala i řada včelařů ze Zlínského kraje. Ilustrační snímek.

Některou z regionálních značek už získala i řada včelařů ze Zlínského kraje. Ilustrační snímek. | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Med i petlice. Čím dál víc výrobků ve Zlínském kraji obnovuje tradice

  • 1
Bílé Karpaty, Slovácko, Beskydy, Valašsko i Haná. Pět oblastí má ve Zlínském kraji vlastní značku původu. Ta nejstarší, Tradice Bílých Karpat, nyní přijímá další řemeslníky. Aby uspěli, musí přesvědčit odbornou komisi, která garantuje kvalitu.

Originálně kovanou petlici na dveře, domácí med nebo nový dřevěný sud dokážou vyrobit lidé, kteří mohou používat vůbec nejstarší tuzemskou značku původu - Tradice Bílých Karpat.

Jejich zákazník má díky ní jistotu, že koupil výrobek, který zaručeně vznikl na daném území a jeho tvůrce používal tradiční materiály či postupy.

"Navíc ho vyrobil způsobem, který je šetrný k přírodě," řekla Hana Machů z Ekologického institutu Veronica v Hostětíně.

Právě odtud se značka už čtrnáct let šíří do okolí. Navíc v těchto dnech přijímají žádosti dalších řemeslníků.

Ve Zlínském kraji je celkem pět značek původu a všechny fungují na stejném principu. Svou vlastní mají řemeslníci, zemědělci a chovatelé v Bílých Karpatech, Beskydech, na Valašsku, Slovácku či Hané.

Výrobce objíždějí přísní komisaři

Všude musí žadatelé splnit přísná kritéria, která hodnotí odborná komise. Ta přijede přímo do dílny, sadu nebo pekárny a zkoumá, do jaké míry se k práci využívají stroje nebo jaké suroviny se na místě používají.

Značky v kraji

  • Tradice Bílých Karpat
  • Haná regionální produkt
  • Beskydy originální produkt
  • Pravé Valašské
  • Tradiční výrobek Slovácka

"Stává se, že výrobce neuspěje třeba proto, že má jinou představu o šetrnosti k přírodě nebo o tom, co je ruční práce, než my," připustila Julie Zendulková, která předsedá sdružení Haná regionální produkt.

Kdo ale nakonec značku získá, má zaručenou propagaci, na jakou by sám stěží dosáhl, nebo třeba pozvánky na jarmarky či farmářské trhy.

A samozřejmě také prestiž. Na té si správci všech pěti značek mimořádně zakládají. Jde totiž o víc.

Maso už nedodávám jinam, prodám ho i tady

Chová ovce, pěstuje jablka a ještě letos plánuje postavit vlastní moštárnu. Soukromý zemědělec Zdeněk Miklas z Poteče získal pro své produkty značku Tradice Bílých Karpat. "Společná propagace má smysl pro mě i zdejší region," tvrdí s jistotou Miklas.

Značku máte několik let a obnovujete ji. Pomáhá vám s prodejem?
To nebyl hlavní důvod, proč jsem do toho šel. Odbyt jsem měl zajištěný. Ale byl jsem přesvědčený, že tím můžeme zviditelnit region a přitáhnout sem návštěvníky. Hodně z nás to vidí stejně, ctí přírodu a tradice.

A funguje to podle představ, nebo jste čekal trochu víc?
Myslím, že značka má úspěch, ale propagaci to chce daleko větší, tam vidím pořádné rezervy. Už nestačí pouze nabízet značku, ale musíme provázat jednotlivé výrobce. Třeba aby ve zdejších restauracích vařili z našich surovin a zrovna tak to i nabízeli zákazníkovi. Ve Švýcarsku, Rakousku to běžně vidíte, každý mikroregion nabízí své víno, kozí sýr, cokoliv, ale s patřičnou hrdostí.

Nenarazí to na kupní sílu v kraji?
Samozřejmě, že každý sleduje slevy v marketech. Zároveň už ale platí, že si lidé chtějí užít kvalitu a zaplatí za ni. V posledních letech už nemusím dodávat maso jen do Prahy nebo Brna, bez potíží ho prodám i u nás.

Je značka původu skutečně zárukou kvality?
Všechny vznikaly v jednom hnízdě. Stojí za nimi lidé, kteří tu kterou oblast mají rádi, často jsou to ochránci přírody a chtějí ji udržovat. A dělali to už předtím, než značka vznikla. Takže se skutečně nemůže stát, že by šlo o dovozové zboží, které se tady jen přebalí.

"Nejen že propaguje výrobek samotný, ale také kraj, z něhož pochází, a také podporuje obnovení tradic, o které jde především," vysvětlila Machů.

Lidé objevují místní produkty

Tradice Bílých Karpat momentálně eviduje 32 výrobců, další zhruba desítka je už nyní přihlášena a čeká na přezkoumání.

Jako jediná značka přesahuje hranice státu a nabízí stejně výrobce z Bílých i Bielych Karpat. Ani ostatní značky se však neomezují jen na Zlínský kraj a propagaci výrobkům zajišťují v sousedních krajích.

Například zdejší držitele značky Haná regionální produkt znají i zákazníci na Olomoucku a Beskydy originální produkt zase propagují řemeslníky z Valašska i v Moravskoslezském kraji.

"Situace se za posledních deset let podstatně zlepšila, lidé ale místní produkty pořád ještě objevují. Už to ale není tak, že by vítězila cena, zákazníci chtějí kvalitu," naznačil Dalibor Kvita ze sdružení Hájenka, které beskydskou značku uděluje.

Uvítali by silnější propagaci

Na tom se shodují i výrobci samotní. "Když lidé hledají šikovného řemeslníka, tak víc hledí na to, co umí, než na cenu," uvedl umělecký kovář Jakub Uhlíř ze Suché Lozi.

Co by ale uvítal, je masivnější propagace značky. S tím může pomoci i rodící se spolupráce se Zlínským krajem.

"Snažíme se prosadit, aby jako reklamní předměty pro partnery a návštěvy používali regionální produkty se značkou. Tak by se dostala do většího povědomí," popsala Machů. Možností ale region skýtá mnohem víc, třeba propojení zdejších dodavatelů s restauracemi.