Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě.

Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě. | foto: Aircraft Industries

Kunovice chtějí vyrábět legendární Blaník, musí se ale dohodnout s Rusy

  • 3
Kunovické firmě Aircraft Industries se podařil zásadní krok. Po dlouhých letech hledání našla zájemce, který je schopný znovuobnovit výrobu legendárního kluzáku L-23 Super Blaník.

V tuto chvíli se zpracovávají studie, které ukážou, jestli se o výrobu nakonec postarají odborníci v Kunovicích. Technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků, které se dříve vyráběly právě v Kunovicích, totiž firma prodala. Vlastníkem je teď ruský holding S7 Engineering, který v Rusku dělá údržbu letounů ze Západu.

"Čekají nás jednání, na kterých se rozhodne, jestli se Blaník bude vyrábět tady, nebo v Rusku," upřesnila ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Jak dlouho jednání budou trvat, není jasné. Jisté ale je, že návrat výroby by potěšil spoustu lidí. Poslední Blaník tohoto typu odletěl z kunovické firmy před sedmi lety. Pak se ale výroba zastavila.

"Neuměli jsme najít odbyt ani zákazníky, bohužel," připomněla Plšková.

Ale Blaník byl tehdy i dřív pojem. Nejen v České republice, ale i v zahraničí. Větroň určený ke cvičení pilotů začala firma vyrábět už v padesátých letech minulého století.

"V té době byl celokovový kluzák revoluční," zdůraznil Martin Hrabec, který je dlouholetým obdivovatelem letounů a momentálně se snaží zachránit a zmodernizovat letecké muzeum v Kunovicích (o projektu čtěte zde).

"Navíc je Blaník konstruovaný a vyrobený tak, že má velmi dlouhou životnost, což je pochopitelně obrovská přednost," dodal.

Za půl století tři tisíce Blaníků ve čtyřicítce zemí

Firma vyvezla různé typy Blaníku do více než čtyřiceti zemí světa. Ve Spojených státech údajně dostal přezdívku Cadillac, létal i v Austrálii a posloužil též k základnímu výcviku kadetů brazilského letectva i britské RAF.

Svého času to byl nejvíce vyráběný větroň na světě. Firma ho za půl století vyrobila kolem tří tisíc kusů. I proto se po ukončení jeho výroby snažila o obnovu.

"Má tady obrovskou tradici a bylo by mi velmi líto, kdyby skončil tak zvaně ve šrotu," vysvětlila dlouholeté snahy Plšková.

Pokud se s ruskou firmou domluví na obnovení výroby, bude potřebovat specializované a kvalifikované pracovníky. A to několik desítek. "Letecká továrna už přijala nového manažera pro tento projekt, který bude veškeré práce související s kluzákem Blaník ve firmě koordinovat," konstatovala mluvčí Aircraft Industries Nora Strádalová.

V kunovické firmě nepřetržitě vyrábějí náhradní díly pro kluzák L-23 Super Blaník a společnost nadále poskytuje technickou podporu provozovaným kluzákům.