Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kunovice chtějí vyrábět legendární Blaník, musí se ale dohodnout s Rusy

  20:30aktualizováno  20:30
Kunovické firmě Aircraft Industries se podařil zásadní krok. Po dlouhých letech hledání našla zájemce, který je schopný znovuobnovit výrobu legendárního kluzáku L-23 Super Blaník.

Legendární větroně Blaník se nyní nevyrábějí, přesto létají po celém světě. | foto: Aircraft Industries

V tuto chvíli se zpracovávají studie, které ukážou, jestli se o výrobu nakonec postarají odborníci v Kunovicích. Technickou dokumentaci ke všem typům celokovových kluzáků, které se dříve vyráběly právě v Kunovicích, totiž firma prodala. Vlastníkem je teď ruský holding S7 Engineering, který v Rusku dělá údržbu letounů ze Západu.

"Čekají nás jednání, na kterých se rozhodne, jestli se Blaník bude vyrábět tady, nebo v Rusku," upřesnila ředitelka společnosti Ilona Plšková.

Jak dlouho jednání budou trvat, není jasné. Jisté ale je, že návrat výroby by potěšil spoustu lidí. Poslední Blaník tohoto typu odletěl z kunovické firmy před sedmi lety. Pak se ale výroba zastavila.

"Neuměli jsme najít odbyt ani zákazníky, bohužel," připomněla Plšková.

Ale Blaník byl tehdy i dřív pojem. Nejen v České republice, ale i v zahraničí. Větroň určený ke cvičení pilotů začala firma vyrábět už v padesátých letech minulého století.

"V té době byl celokovový kluzák revoluční," zdůraznil Martin Hrabec, který je dlouholetým obdivovatelem letounů a momentálně se snaží zachránit a zmodernizovat letecké muzeum v Kunovicích (o projektu čtěte zde).

"Navíc je Blaník konstruovaný a vyrobený tak, že má velmi dlouhou životnost, což je pochopitelně obrovská přednost," dodal.

Za půl století tři tisíce Blaníků ve čtyřicítce zemí

Firma vyvezla různé typy Blaníku do více než čtyřiceti zemí světa. Ve Spojených státech údajně dostal přezdívku Cadillac, létal i v Austrálii a posloužil též k základnímu výcviku kadetů brazilského letectva i britské RAF.

Svého času to byl nejvíce vyráběný větroň na světě. Firma ho za půl století vyrobila kolem tří tisíc kusů. I proto se po ukončení jeho výroby snažila o obnovu.

"Má tady obrovskou tradici a bylo by mi velmi líto, kdyby skončil tak zvaně ve šrotu," vysvětlila dlouholeté snahy Plšková.

Pokud se s ruskou firmou domluví na obnovení výroby, bude potřebovat specializované a kvalifikované pracovníky. A to několik desítek. "Letecká továrna už přijala nového manažera pro tento projekt, který bude veškeré práce související s kluzákem Blaník ve firmě koordinovat," konstatovala mluvčí Aircraft Industries Nora Strádalová.

V kunovické firmě nepřetržitě vyrábějí náhradní díly pro kluzák L-23 Super Blaník a společnost nadále poskytuje technickou podporu provozovaným kluzákům.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

V trase budoucí dálnice D55 u Napajedel už pracují archeologové.
Archeologové zkoumají místa, kudy povede obchvat Otrokovic

Otrokovice jsou zase kousek blíž vytouženému dálničnímu obchvatu. Nedaleko sousedních Napajedel už vjela do trasy plánované dálnice D55 těžká technika a na...  celý článek

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.