Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Značka je hotová za pár minut, na odbyt jde Dej přednost v jízdě

  20:20aktualizováno  20:20
Za rok vyrobí kolem dvaceti tisíc dopravních značek, v republice patří mezi špičku. Společnost Výdoz z Kvasic na Kroměřížsku je dodává silničářům, městům a obcím, technickým službám nebo stavbařům. Vyváží i na Slovensko.

Jak vůbec dopravní značky vznikají? Klíčovým materiálem je pozinkovaný plech. Jeho milimetr tenké pláty vozí do Kvasic kamiony po tunách a od dodavatele už jsou nastříhané na předem dané rozměry, které firma dále zpracovává.

Fotogalerie

Značky se začínají rodit v kovodílně, které dominuje obráběcí CNC stroj. „Je jediný svého druhu v republice,“ zmínil jednatel společnosti Milan Šindelář.

K obsluze stroje pomocí počítače stačí jediný člověk. Poté, co pracovníci do jeho nitra namontují vybranou těžkou kovovou matrici, na které závisí výsledný tvar budoucí značky, může výroba odstartovat.

Matice a podložka stisknou plech ve vodorovné poloze podobně jako svěrák. Jedna z obráběcích hlav vzápětí ořeže přebytečné okraje plechu, druhá z hlavic je pak zalemuje a vytvoří na nich dvojitý ohyb.

Vše trvá jen pár minut.

„Dříve jsme museli pracovat na mechanických lisech, které obsluhovali tři zaměstnanci. Výroba byla výrazně pomalejší a nákladnější,“ řekl Šindelář.

Finální polep na mandlu

Stroj ještě v ohybu značky vytvoří díru na odtékání vody a plech pak putuje pod rameno bodovačky, která do něj zezadu vypálí za praskotu a sršení jisker několik nýtků, které slouží k upevnění C profilů.

Ty jsou důležité pro připojení objímek, kterými bývají značky uchycené ke sloupkům.

Z výroby míří značky dočasně do skladu, případně hned na další z dílen, kde je čeká finální polep na speciálním mandlu.

Pracovník Viktor Komadel nasazuje vytvarovaný plech ve tvaru značky STOP na dřevotřískovou formu a čistí jej hadříkem.

„Plech nesmí být mastný ani jinak špinavý,“ vysvětlil.

Pak k němu pečlivě přikládá fólii a značku zručně posunuje pod váleček, který je hlavní součástí mandlu. Za chvíli je fólie nalepená na svém místě a značka je hotová.

Výjimku tvoří značky nebo dodatkové tabulky, na které je ještě třeba doplnit psaný text, číslice nebo symboly v podobě zvířete, retardéru a podobně.

Sedmiletá záruka

Vytištěné znaky pak už jen stačí nalepit na vyhrazené místo. Na zadní část značky pracovníci doplní štítek s názvem výrobce a datem výroby. „Každá značka má sedmiletou záruční dobu,“ poznamenal Šindelář.

Klasická značka stojí asi 800 korun, větší tabule nebo směrovky jsou dražší.

Nejvíce na odbyt jdou známé trojúhelníky Dej přednost v jízdě, velký zájem je i o kulaté značky Zákaz zastavení a stání nebo modré obdélníky značící místa k parkování.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně nabízí kurzy čínštiny, jejichž součástí byla i...
Přesné tahy a soustředit se. Studenti čínštiny se učili tajemství kaligrafie

Fakulta humanitních studií zlínské Univerzity Tomáše Bati otevřela i v letošním roce kurzy čínštiny. Jsou určené nejen pro studenty, ale i pro veřejnost....  celý článek

Při sobotní naháňce zastřelili myslivci na východě Prahy dvě divoká prasata.
Odstřelovači lovili divočáky v oblasti zasažené morem, zabili jen dva

Elitní policejní střelci, kteří v noci na dnešek na Zlínsku poprvé stříleli divočáky v zóně zasažené morem, ulovili jen dva kusy. Přitom je potřeba postřílet...  celý článek

Zlínský lyžařský svah
Úleva pro sportovce ve Zlíně. Soud zastavil insolvenční řízení

Insolvenční řízení se Sportovními kluby Zlín, které vlastní největší sportoviště ve městě, zastavil brněnský krajský soud. Pokud rozhodnutí nabude právní moci,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.