Tak by mohla vypadat třípodlažní obchodní galerie naproti vsetínskému nádraží. | foto: vizualizace: archiv Města Vsetín

Vsetín plánuje tunel u nádraží, potřebuje na něj půl miliardy

  • 4
Dopravě ve Vsetíně by mohl pomoci tunel. Počítá se s ním v návrhu přestavby vlakového a autobusového nádraží. Prostor se může začít měnit už v roce 2018.

Část Nádražní ulice možná už za několik let povede tunelem. Jde o jeden ze dvou urbanisticko-dopravních návrhů chystané proměny prostranství před vsetínským vlakovým nádražím, s kterými pracuje místní radnice. Stavět by se mohlo začít už za dva roky.

Zapuštění vozovky pod zem by podle odborníků mělo zajistit větší bezpečnost pro chodce a cyklisty pohybující se kolem nádraží. Jako nejlepší možnost ji vnímá i starosta Jiří Čunek.

Místo banky vyroste obchodní galerie

Koncem letošního roku půjde k zemi budova ČSOB naproti vsetínského vlakového nádraží. Od jara pak dělníci začnou s výstavbou třípodlažní obchodní galerie, která ji nahradí. V budoucnu bude navíc podchodem propojena s přestavěným autobusovým a vlakovým nádražím.

Návštěvníci v galerii najdou obchody, pobočky bank, restauraci nebo bowlingové dráhy. „Půjde také o místo, kde budou moci lidé strávit čas při čekání na vlak nebo autobus,“ nastínil vsetínský starosta Jiří Čunek.

Oproti původním záměrům je zapotřebí budovu na základě požadavku radnice posunout o několik metrů tak, aby zachovala uliční čáru v ulicích Žerotínova a Smetanova. Kvůli tomu musí investor, kterým je společnost Valatrans, odkoupit od města další nezbytný pozemek a zároveň se postarat o přemístění inženýrských sítí.

„Pokud by přeložka stála více než 1,2 milionu korun, zaplatí Valatrans za pozemek jen korunu. Jestli to bude méně, tak budeme chtít rozdíl v ceně za náklady, které vznikly kvůli požadavkům města,“ vysvětlil starosta.

Galerie zabere zhruba dvě třetiny plochy, na kterých nyní stojí budova ČSOB a parkoviště. Pod obchodním centrem vzniknou podzemní garáže s kapacitou 119 míst. Na jejich financování se zhruba 32 miliony korun bude podílet i vsetínská radnice.

„Město nemá téměř žádné dluhy. Vzít si na podobné akce úvěr je proto v pořádku, navíc při současné nízké úrovni úrokových sazeb,“ konstatoval opoziční zastupitel Michal Berg.

Vjezd do garáží povede z Žerotínovy ulice. Nad částí podzemního parkoviště pak vznikne malé náměstíčko, které poslouží jako místo k odpočinku.

„Aby se mohlo začít stavět, musíme s městem doladit ještě některé záležitosti týkající se dopravy a financování,“ přiblížil majitel společnosti Valatrans Jaroslav Vala. „Víc bych o věci zatím nechtěl mluvit,“ doplnil.

Vizuální podobu galerie, která má zabírat plochu o rozměru 66 krát 51 metrů, představí investor a město zájemcům 2. května při veřejném projednávání na vsetínské radnici. Na základě případných připomínek odborníků i obyvatel se pak její venkovní podoba ještě může změnit.

„Auta by do tunelu vjížděla u křižovatky s ulicí Svárov, jeho vyústění pak plánujeme až u řeky,“ popsal Čunek.

Před zplodinami z aut by tak byla ochráněna blízká nemocnice a poliklinika. Před nádražím by navíc vznikl pochůzný prostor, do něhož by z vozidel směly pouze autobusy.

„Ulicí denně projede na 12 tisíc aut. Pokud bychom je dostali pod zem, chodcům by to jen prospělo,“ podotkl místostarosta Tomáš Pifka.

Základ mají tvořit státní a evropské peníze

Výstavba tunelu odhadem přijde na půl miliardy korun. Další stamiliony si pak vyžádá úprava vlakového nádraží a jeho okolí, kterou město společně připravuje se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC).

Stěžejní část peněz by na vše měl poskytnout stát a fondy Evropské unie.

„Věřím, že když podobné věci jdou v řadě rakouských a německých měst, budeme úspěšní i my,“ naznačil starosta.

Ve hře ale zůstává i umírněnější verze, jež zachovává povrchový provoz v Nádražní ulici.

Z autobusu do vlaku za pár vteřin

Obě varianty pak počítají se zbouráním současné výpravní budovy, místo které vznikne o kousek dál menší odbavovací hala s pokladnou, čekárnami a toaletami.

S tím souhlasí i SŽDC, která má v příštích měsících nádražní budovu převzít do svého majetku od Českých drah.

„Z našeho pohledu je demolice současné budovy a vybudování zcela nového terminálu finančně shodné jako renovace staré budovy,“ zopakoval mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

K přestupnímu terminálu se navíc přesunou zastávky pro autobusy. Vznikne tedy společná nástupní hrana. Z její jedné strany se lidé dostanou do autobusů, z druhé do vlaků stojících na prvním nástupišti. Přestupní časy by se tím smrskly doslova na vteřiny.

Do Prahy díky novým kolejím o čtvrt hodiny rychleji

Práce ze strany SŽDC se dotknou také přímo kolejiště. Souvisejí s modernizací železniční trati Hranice na Moravě - Vsetín - Horní Lideč. V některých jejích úsecích budou vlaky moci nově jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu.

„Dojezdová doba například do Prahy se pak zkrátí až o 15 minut,“ upřesnil Petr Pšenička z investičního odboru SŽDC.

Přímo na nádraží ve Vsetíně se objeví dva hlavní perony, z nichž se zásluhou zvýšené nástupní hrany dostanou pohodlně do vagonů i matky s kočárky nebo vozíčkáři.

Vzájemně je propojí podchod, který má dále vést směrem k Rokytnici na jedné straně a Smetanově ulici na straně opačné. Pro vlaky směřující do Velkých Karlovic vznikne pobočné nástupiště.

Veřejné projednávání návrhu bude na radnici 2. května

Zkrátka nemají přijít ani cyklisté. Lidem, kteří přijedou k vlaku nebo autobusu na kole, poslouží nová úschovna na bicykly.

„Návrh bohužel zatím nepočítá s vybudováním přímé cyklotrasy směrem na Ohradu, kam jezdí nejvíce cyklistů,“ poukázal opoziční zastupitel Michal Berg.

„Cyklostezky samozřejmě budeme ještě řešit, návrhy jsou zatím ve své počáteční fázi,“ reagoval Čunek.

Železničáři začnou v kolejišti pracovat zřejmě už příští rok. Stavba před nádražím pak podle současných plánů odstartuje o rok později.

„Jde o termín, na kterém jsme se dohodli s ministerstvem dopravy,“ ujistil Čunek.

Obyvatelé Vsetína se s chystanou proměnou nádraží a jeho okolí budou moci seznámit v pondělí 2. května při veřejném projednávání na radnici. Tam také mohou k celé stavbě vznést své připomínky.

Nový dopravní terminál a obchodní galerie mají ve Vsetíně vzniknout v prostoru u vlakového a autobusového nádraží.

Nový dopravní terminál a obchodní galerie mají ve Vsetíně vzniknout v prostoru u vlakového a autobusového nádraží.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz