Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vodohospodáři opravují jez v Bělově, chystají stavbu plavební komory

  10:15aktualizováno  10:15
Vodohospodáři jsou zase o kousek blíž k tomu, aby i větší lodě jednou doplouvaly až do Kroměříže. Podařilo se jim totiž vyřešit majetkoprávní problémy a začalo se s opravou jezu v Bělově. Co však stále chybí, jsou peníze na plavební komoru, díky které by se Baťův kanál prodloužil o 12 kilometrů.

Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora, která prodlouží Baťův kanál. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Montéři vodohospodářských staveb stráví ve stísněném prostoru pod jezem dva měsíce. "Svařují, odstraňují starou barvu a korozi, seřizují motor, čistí zvedací řetězy nebo mění těsnění či dvousetkilové čepy," popsal správce jezu Vlastimil Štimpel z Povodí Moravy.

Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. Správce jezu Vlastimil Štimpel.
Oprava jezu na řece Moravě v Bělově. V budoucnu tu má vzniknout plavební komora, která prodlouží Baťův kanál.

Podobné práce se dělají nejčastěji na podzim. "V září a říjnu jsou totiž nejstabilnější průtoky," vysvětlil správce jezu.

Právě na jezu u Bělova by mohla v budoucnu vyrůst plavební komora, díky které by se Baťův kanál protáhl až do Kroměříže. Dobrou zprávou je, že se podařilo dohodnout s majitelem pozemku, který stavbu komory blokoval. Ta špatná zpráva je, že na stavbu zatím nejsou peníze.

Až vznikne na bělovském jezu plavební komora, lodě doplují po řece Moravě až do Kroměříže.

Až vznikne na bělovském jezu plavební komora, lodě doplují po řece Moravě až do Kroměříže.

Baťův kanál

Nyní je dlouhý 53 kilometrů a dá se z něj doplout z Otrokovic do Skalice na Slovensku. Na jižní straně chybí plavební komora v Sudoměřicích, což brání propojení kanálu až do Hodonína. Na severní straně není plavební komora v Bělově, která by umožnila prodloužení kanálu do Kroměříže.

Stavba komory a přístaviště v Kroměříži by stála 182 milionů korun. Ty zatím Ředitelství vodních cest nemá.

"Vzhledem k tomu, jaká je situace se schvalováním státního rozpočtu, nikdo není schopný říct, kdy bychom prostředky mohli dostat," podotkl Václav Straka, mluvčí Ředitelství vodních cest.

"Díky tomu, že už je na světě dohoda s majitelem pozemku, můžeme ale žádat o územní rozhodnutí a stavební povolení," vysvětlil Straka. Nachystaný projekt má totiž vždycky větší šanci uspět, když se rozdávají peníze.

Pro cestovní ruch v regionu by stavba plavební komory v Bělově znamenala hodně. K Baťovu kanálu dlouhému 53 kilometrů by přibylo dalších 12 kilometrů. A navíc by se kanál přiblížil na dosah Olomouckého kraje.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Krajské volby a referendum o stavbě Penny Marketu ve Starém Plzenci u Plzně....
S volbami budou lidé hlasovat i o těžbě štěrku a o bazénu za 120 milionů

Přestože při sněmovních volbách v pátek a v sobotu půjde především o směřování celostátní politiky, obyvatelé Chropyně na Kroměřížsku a valašského Zubří budou...  celý článek

Devítipatrová stavba obchodního domu je od třicátých let minulého století...
Baťovskému obchodnímu domu chybí výztuž stropů. Na stavbě se šetřilo

Baťovský obchodní dům ve Zlíně potřebuje zpevnit stropy, při jeho opravě se totiž ukázalo, že v nich bylo málo výztuže. Ukazuje se tak, že firma Baťa na...  celý článek

(ilustrační snímek)
Kritik vodáren prohrál soud se Zlínem kvůli účetnictví bytového družstva

Zlínská radnice slaví dílčí vítězství ve snaze o kontrolu hospodaření Bytového družstva Podlesí. Jeho předseda Pavel Sekula tvrdí, že tato kauza je jen...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.