Státní dopravce má další čtyři roky jezdit mezi Zlínem a Otrokovicemi a po koridoru Přerov - Břeclav. Arriva pak má na deset let získat východní část kraje, jehož páteří je Vlárská dráha.
„Železnice je páteří integrovaného dopravního systému, který se snažíme vybudovat. Pokud se s tím zastupitelé ztotožní, budeme dál dojednávat smluvní podmínky s dopravci a v únoru bychom mohli podepsat smlouvy,“ řekl náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek z KDU-ČSL.
Vedení Zlínského kraje už dříve rozhodlo, že od konce roku 2019 najezdí vlaky na regionálních tratích mnohem více kilometrů než dnes, aby se zvýšila nabídka cestování. Má to být o 1,3 milionu kilometrů ročně víc, denně má tedy přibýt asi třináct tisíc kilometrů.
Posílí spoje v přepravních špičkách ve směrech ze Zlína do Přerova či Uherského Hradiště a Veselí nad Moravou nebo také mezi Valašským Meziříčím a Vsetínem.
Škrtat se bude v odborech
Krajští radní vycházeli z tržních konzultací pracovní skupiny. Ta porovnávala nabídky dopravců, tedy poměr cena/výkon. ČD dostaly svoji část na kratší dobu, neboť se chystá elektrifikace železniční trati z Otrokovic do Vizovic, což se dotkne i koridoru do Přerova. Po dokončení se bude muset zakázka přesoutěžit.
Více kilometrů ale znamená i více peněz. V roce 2020 má Zlínský kraj železničním dopravcům zaplatit o 300 milionů korun více, což je zhruba dvojnásobek současné částky. S tím má problém řada zastupitelů, včetně těch koaličních.
Krajská rada tento bod schválila jen nejtěsnější většinou, pro byli lidovci a radní Petr Gazdík ze STAN. Zástupci ANO, ODS a náměstek Josef Zicha ze STAN byli proti.
„Není to dobře připravené. Máme obavy z toho, jak to dokáže kraj zafinancovat, když ještě chce stavět novou nemocnici,“ prohlásil Zicha.
„Navýšení je obrovské a škrty jsou navržené v rozpočtovém výhledu. Požadavky na navýšení drážní dopravy musí být kryté úsporami,“ podotkl ekonomický náměstek Jiří Sukop (ANO).
Zlínský kraj chce ušetřit peníze škrty v téměř všech krajských odborech. Investice by přišly o osmdesát milionů korun, doprava o padesát milionů. Takže by bylo na úkor železniční dopravy méně peněz na opravy cest či jiné plánované akce.
„Budeme muset omezit některé investice. Myslím si ale, že to bude k dobrému. Některé činnosti kraje jsou zbytečné,“ uvedl lidovecký hejtman Jiří Čunek. Konkrétnější však teď být nechtěl.
„Zlínský kraj dává ve srovnání s podobně velkými kraji nejméně peněz na veřejnou dopravu a zároveň tady občané najezdí nejméně kilometrů. Takže můžeme jezdit tak málo jako doposud, nebo dát do veřejné dopravy více peněz a přilákat více lidí,“ dodal.
Podle Čunka se kraj musí starat hlavně o veřejnou dopravu a zdravotnictví. „Ale někteří se domnívají, že taková podpora regionální dopravy není potřeba,“ řekl hejtman.
Kraj zaplatí více i za autobusy
Výsledek hlasování zastupitelů se tak dá jen těžko předvídat. Záleží na tom, jestli koaliční ANO, STAN a ODS budou svorně hlasovat proti. „Budeme se o tom ještě bavit,“ přiblížil Zicha.
Jasné však je, že záměr nepodpoří opozice. „Bez ohledu na nemocnici je to obrovské skokové navýšení. Nejsem si jist, že je v pořádku. Je třeba to lépe zdůvodnit,“ sdělil opoziční zastupitel za ČSSD Petr Navrátil.
„Dojde k neskutečnému nárůstu mandatorních výdajů. Zvýšení frekvence vlaků více cestujících nepřinese, jen se vyplýtvají peníze na vlaky, které budou jezdit prázdné,“ podotkl Tomáš Pajonk (Svobodní).
Podle Botka nebudou škrty v rozpočtu tak zásadní, aby to kraj ekonomicky ohrozilo. Musí ovšem počítat s tím, že kraj začne v roce 2020 více platit autobusovým dopravcům, protože u nich navyšuje zakázku o pět milionů kilometrů ročně. Tendr na dopravce chce uzavřít před koncem ledna 2019.