Vlak společnosti Arriva.

Vlak společnosti Arriva. | foto: Václav Šimandl - 4koridor.cz

Slovácko spojí s Prahou a Trenčínem nový víkendový vlak

  • 14
Další přímý vlakový spoj z Prahy do regionu začne od soboty vypravovat soukromý dopravce Arriva. Přímým spojem přes Uherské Hradiště bude zajíždět až do Trenčína. Zlínský kraj chce v létě rozhodnout, zda soukromníkům otevře regionální tratě.

Pro cestující je to dobrá zpráva, protože se opět o něco zlepší spojení Zlínského kraje se zbytkem republiky a především s její metropolí. Navíc se mezi dopravci zvýší konkurence, což může vést i ke snížení cen či navyšování komfortu cestování.

Firma Arriva v sobotu v 8:40 hodin poprvé vypraví z Prahy motorové jednotky 845, které ve všední dny začaly pendlovat mezi hlavním městem a Benešovem (o spojích zde).

V sobotu ráno expres vyrazí přes Zlínský kraj do Trenčína. Zastavovat bude kolem poledne kromě Otrokovic, Starého Města a Uherského Hradiště i v Uherském Brodě, Bojkovicích, Slavičíně a Brumově-Bylnici.

Tedy většinou ve městech, odkud přímé spojení s hlavní městem, případně se Slovenskem není. Zpáteční vlak do Prahy tudy bude projíždět v neděli odpoledne (kompletní jízdní řád i mimořádné termíny jízdy vlaku v době svátků najdete zde).

„Trasa přes Vláru do Trenčína je velmi zajímavá a má podle nás velký potenciál pro cestující z Trenčína i ze Slovácka. Řada studentů dojíždí na univerzity do Olomouce a do Pardubic, přímý spoj ale neexistuje,“ nastínil ředitel Arrivy Daniel Adamka.

Arriva se chce zaměřit na lidi za Uherským Brodem

Do Otrokovic, které jsou hlavním železničním uzlem regionu, přijíždí denně přes deset přímých vlaků z Prahy. Některé pokračují do Luhačovic či Veselí nad Moravou.

Soukromí dopravci Leo Express a RegioJet také přivážejí ke svým vlakům pomocí autobusů cestující ze Zlína a okolí - RegioJet do Otrokovic, Leo Express do Přerov.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Nejde o spojení z Prahy do Otrokovic, tam je nabídka ostatních dopravců velmi silná. Ale dál za Uherským Brodem už tolik možností není,“ zdůraznil Adamka.

Spoléhá i na to, že je málo přímých spojů ze Slovácka na Slovensko, což mohou ocenit v létě turisté s koly.

Pro České dráhy, které vypravují z regionu do Prahy a zpět nejvíce přímých rychlíků, je to další konkurence.

„Pohybujeme se na liberalizovaném trhu, jsme připraveni s konkurencí o své zákazníky soupeřit,“ řekla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.

A co na nového hráče trati z Prahy do Zlínského kraje říkají soukromí dopravci?

„Bereme to spíš pozitivně, každý konkurent na české železnici je dobrý,“ reagoval majitel RegioJetu Radim Jančura.

Zlínský kraj stále zvažuje otevření regionálního trhu

České dráhy si zatím udržují monopol na regionálních tratích, se Zlínským krajem mají podepsanou smlouvu do roku 2019. Přesto krajský radní Jaroslav Kučera z KSČM, jenž má dopravu v kompetenci, už dříve nevyloučil, že by kraj mohl vypsat soutěž na některé trati v roce 2015. Nestalo se.

„Máme přípravný tým, který vedení kraje do konce června předloží plán, jak budeme postupovat dál,“ nastínil Kučera.

„Buď kraj prodlouží smlouvu, přímo někoho osloví, nebo vypíše nabídkové řízení a trh otevře. Rozhodnuto zatím není,“ doplnil.

Kučera nechtěl říci, k jaké variantě se přiklání ani jakých tratí by se výběrové řízení mohlo případně týkat.

„Výběrovým řízením se dá dosáhnout lepších podmínek. Daňoví poplatníci, případně cestující by mohli ušetřit,“ myslí si opoziční krajský zastupitel Michal Špendlík z hnutí STAN.

„Soutěže jsou navíc transparentní,“ dodal.

Otevření regionálního trhu by soukromí dopravci uvítali. Mohli by pak jezdit do Prahy přímo ze Zlína. V současnosti mají totiž na regionální trať mezi Zlínem a Otrkovicemi monopol České dráhy.

„Dokážu si představit, že bychom na této trati jezdili hybridním vlakem. Na dieselový motor do Otrokovic, odsud na elektrickou energii do Olomouce nebo třeba do Prahy,“ prohlásil před časem spolumajitel Leo Expressu Leoš Novotný.

„Výběrové řízení na železničního dopravce v regionech přinese vyšší kvalitu služeb a kraj by platil nižší dotace,“ je přesvědčen Adamka.