Závory by z baťovského areálu mohly od ledna zmizet.

Závory by z baťovského areálu mohly od ledna zmizet. | foto: Dalibor Glück, MAFRA

Město odstraní z baťovského areálu závory, vjezd bude pro firmy zdarma

  • 2
Baťovský areál v centru Zlína oddělují od města závory a poplatky za vjezd. To se ale změní. Radnice si totiž vezme od ledna zpátky do své správy 12 kilometrů silnic, které má v současné době v bezplatné výpůjčce Sdružení podnikatelů baťovského areálu Zlín.

"Neexistuje řešení, se kterým by někdo mohl být spokojený na sto procent," upozornil náměstek zlínského primátora Aleš Dufek, který má tuto oblast ve své kompetenci. "Město ale musí z pozice vlastníka pozemků převzít zodpovědnost a najít nejlepší možnou variantu. Budeme chtít zrušit poplatky u vjezdů a snížit počet závor," upřesnil Dufek.

Radnice si teď nechává komunikace v areálu zaměřit. Kvůli přípravě na jejich převzetí zasedá každý týden od poloviny června speciální komise, kterou město vytvořilo. A zástupci města se scházejí i s podnikateli, kteří v areálu působí. Drtivá většina z nich se záměrem města souhlasí.

"Je to dobrý krok. Voláme po něm už dlouho," reagoval Jaroslav Plachý z firmy Triodon, která má v areálu obchod. "Naši zákazníci dnes musí za vjezd platit, což není dobře."

Podle Martina Jarolíma, ředitele společnosti Cream, která vlastní řadu nemovitostí v areálu, by měla radnice otevřít i vjezd od křižovatky Antonínova, na němž jsou dnes betonové zátarasy. "Věříme, že když město cesty převezme, tak změní i dopravní režim," naznačil.

Firmám se nelíbí přispívat městu na jeho silnice

Jisté je, že se režim změní, záleží ale na tom, jak moc. Podle Dufka není totiž možné otevřít areál úplně, protože v něm působí výrobní firmy, jsou tam železniční vlečky a silnice jsou ve špatném technickém stavu.

S tím souhlasí i šéf Sdružení podnikatelů baťovského areálu Zlín Čestmír Vančura. SPBAZ se o cesty stará tři roky. Na jejich údržbu a opravy vybírá peníze od svých členů i od dalších místních firem. Ročně tak utratí asi šest milionů. "Je třeba regulovat dopravu, areál se ale nemůže otevřít živelně," upozornil Vančura.

Dodal, že pokud se zruší poplatky u vjezdů, vážně hrozí, že lidé budou jezdit do areálu parkovat, což tam může způsobit velké problémy. Právě platby u závor toto eliminují. Město chce sice poplatky zrušit, nicméně by bylo rádo, kdyby mu firmy v areálu na údržbu a opravy komunikací přispívaly, tak jak to dělaly v případě SPBAZ. S tím ale možná narazí. "Nevím, proč bych měl městu platit za to, že se stará o své cesty," řekl Plachý.