Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Iveta Lhotská, MF DNES

Za vínem jezdí do Zlínského kraje čím dál víc lidí, služby se zlepšily

  • 1
Vinaři a provozovatelé penzionů ve vinařských obcích na Uherskohradišťsku očekávají turisticky nejsilnější rok. Nejezdí k nim přitom už jen firmy, ale i rodiny s dětmi.

Rodina z Prahy tráví víkend na Uherskohradišťsku. Rodiče jsou zvědaví na místní památky, chtějí si užít folklor a navštívit Velehrad. Děti se zase zabaví v akvaparku. Proč ale vlastně vyrazili zrovna sem? Odpověď je jednoduchá: za vínem.

Počet takto zaměřených turistů ve Zlínském kraji roste. A vypadá to, že letošní rok bude, co se týče vinařské turistiky, tím vůbec nejsilnějším.

Rekordní obsazenost hlásí vinaři či s nimi provázaní ubytovatelé. Například slevový portál Pepa.cz zaznamenal letos osmiprocentní nárůst prodeje voucherů do vinařské oblasti na Slovácku.

„Vinařské pobyty patří již několik sezon v řadě ke stálicím domácího turismu. Tento typ cestování se stal i cenově dostupným,“ uvedla šéfka marketingu slevového portálu Jana Bačová.

Víkendové ubytování má do zimy zamluvené

Podle ní hraje roli i to, že vinaři umí tento druh poptávky využít. Řada majitelů vinohradů na Slovácku už totiž neláká jen na víno jako produkt, ale také na další zázemí pro turisty.

Třeba vinař Zbyněk Vaďura v Polešovicích už pátým rokem nabízí ubytování v penzionu.

„Letos je velmi silný rok, ubytování je o víkendech až do zimy prakticky zamluvené, horko těžko hledám volné termíny. Lidé zkrátka jezdí za vínem čím dál víc,“ konstatoval vinař.

Ještě větší zájem lidí si slibuje od nedávno otevřené cyklostezky, která Polešovice napojuje na Baťův kanál.

Nejčastější jsou firemní akce, přibývá i rodin s dětmi

Ubytovaní hosté návštěvu téměř vždy spojí s degustací.

„Lidé už neznají jen sudová vína, jako tomu bylo vždy dřív. Chtějí i lahvová vína – a fakt, že u nás mají ochutnávku s ubytováním, nám pomáhá i při prodeji těchto našich produktů,“ vysvětlil Vaďura.

Přestože největší část klientely pro vinařství a penziony tvoří zaměstnanci při firemních akcích, vinařská turistika je čím dál dostupnější i pro běžné hosty, například rodiny s dětmi.

„Zvýšila se kvalita služeb. Lidi láká také řada akcí spojených s folklorem, jako dny otevřených sklepů, slavnosti vína nebo třeba jen posezení u cimbálu,“ je přesvědčen Zdeněk Urbanovský z Centrály cestovního ruchu Východní Moravy.

Už neplatí, že by byl Zlínský kraj v oblasti vinařství chudým příbuzným Jihomoravského kraje.

„Je pravda, že nejseverněji uznanou vinařskou obcí jsou tu Napajedla, ale Slovácko obecně nabízí nejtypičtější a nejrozmanitější vína,“ poznamenal Urbanovský.

Centrála cestovního ruchu, jejímž zřizovatelem je Zlínský kraj, sice komerční aktivity jednotlivých vinařů přímo nepodporuje, ale propaguje například vinařské cyklostezky a návštěvu nejrůznějších oblastí.

Přibývá návštěvníků z Polska

Sami vinaři už zvládají propagaci dobře a využívají k tomu propojení s dalšími službami.

„Spolupracujeme s provozovateli ubytování, jsme schopní organizovat výlety za památkami i sportovní zážitky, naše hosty můžeme zavézt přímo do sklepů jednotlivých vinařů,“ přiblížil Tomáš Vávra z vinařství Zlomek & Vávra.

To provozuje v Uherském Hradišti Galerii slováckých vín, která sídlí v prostorách historických jezuitských sklepů.

„Zájem je čím dál vyšší, a to nám sezona teprve začíná. Největší návštěvnost máme od září do ledna,“ zhodnotil Vávra, podle nějž se snaží galerie lákat hosty i na speciální produkty spjaté s vínem.

„Nově jsme například vyvinuli čokoládu určenou přímo k vínům nebo speciální vinný likér,“ doplnil.

Za zážitky spojenými s vínem do kraje nejezdí jen Češi, zvuk si zdejší réva získala i v okolních státech.

„Tento druh turistiky se stává velmi populárním například v Polsku a je pravda, že ve statistikách návštěvnosti Zlínského kraje měli Poláci v první polovině roku velké zastoupení,“ doplnil Urbanovský.