Ani kolo, ani auto. Studenti sestavili velomobil v designu slavné Tatry

  • 17
Rok a čtvrt přemýšlení, návrhů, kreslení, zkoušení materiálů a samotné výroby. A nakonec výsledek, který předčil očekávání. Stříbrný nablýskaný velomobil od studentů zlínské univerzity, který se na českých silnicích objevuje jen výjimečně, dostal název veloplán.

„Chtěli jsme, aby alespoň designově trochu připomínal průkopnický Tatraplán a odkazoval i na zlínské cestovatele Hanzelku a Zikmunda, kteří projeli svět právě s Tatrou,“ vysvětlil jeden z iniciátorů projektu, lektor Roman Slavík z Fakulty technologické Univerzity Tomáše Bati.

Netradiční dopravní prostředek je společným dílem studentů napříč zlínskými fakultami. Podíleli se na něm mimo dalších studentů i designéři Rostislav Zapletal a Petr Sehnoutka z Fakulty multimediálních komunikací.

Chtěli dohromady vyrobit něco, co se bude lišit od obvyklejších formulí, které v republice na univerzitách vznikají. Proto sáhli po modelu, který v sobě spojuje výhody ekologické cyklistiky s pohodlím automobilu.

Jeho základ tvoří tříkolkové lehokolo, které nadšení cyklisté už znají i v České republice a vyrábí ho třeba uherskobrodská společnost Azub. Kolo je ukryté v karoserii ze sklolaminátu, která má ergonomický tvar.

Velomobil tak nabízí hned několik výhod. Pro životní prostředí je ekologický, protože nespaluje žádné pohonné hmoty. V případě špatného počasí není potřeba jízdu přerušit, protože jezdce chrání kapota. Dá se do něj také přimontovat elektromotor, díky kterému kolo jede až padesátikilometrovou rychlostí.

„Navíc je veloplán mnohem bezpečnější než kolo, na kterém nejste při nárazu nebo dopravní nehodě prakticky chránění,“ doplnil lektor projektu.

Výrobce není. Zatím

Celý stroj vyrobili studenti z velké části sami, a to včetně ohýbané karoserie ze sklolaminátu, která měla být původně z jiného materiálu. Díky náhradnímu řešení se ale podařilo celou práci o tři čtvrtě roku urychlit.

Takzvaný velomobil už je známý třeba v rovinatém Holandsku nebo Americe. V Česku se ale zatím nevyrábí. Nový designový stroj ze Zlína by to však mohl změnit.

„Budeme ho teď ukazovat a předvádět na výstavách a také v podnicích, které se cyklistikou zabývají a mohly by o něj mít zájem,“ poukázal Slavík.

Cena v případě kusové výroby by se mohla pohybovat kolem 100 tisíc korun. V případě sériové už by se ale výrobce zřejmě dostal na třetinu. Do té doby by měl být pro zájemce k vidění v rámci akce Zlín Design Week.