Na gymnáziu Ladislava Jaroše v Holešově i dalších středních školách v zemi...

Na gymnáziu Ladislava Jaroše v Holešově i dalších středních školách v zemi začaly v pondělí ústní maturity. | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Začala poslední fáze maturit, studenti ve Zlínském kraji drží laťku vysoko

  • 0
Závěrečná část letošních maturit v podobě ústních zkoušek začala v úterý také pro 4 054 studentů středních škol ve Zlínském kraji. Všichni už za sebou mají písemnou státní maturitu a většina zná výsledky. Školy je uveřejňují postupně.

Nervozity bylo mezi maturanty holešovského Gymnázia Ladislava Jaroše v pondělí ráno jen málo, zato černého humoru hodně. Sešli se ve škole už po sedmé hodině, aby společně zahájili ústní, a tedy závěrečnou část letošních maturit.

Někteří pak rovnou zůstali na zkoušky, ostatní se rozešli domů. V tu chvíli už věděli, že všichni, až na jednu výjimku, uspěli u písemek, které byly součástí státní maturity.

„Výsledky jsme dostali přes víkend, takže jsme je rovnou vytiskli a předali studentům. Jeden student neuspěl v didaktickém testu z češtiny,“ uvedl ředitel gymnázia Zdeněk Janalík. V matematice i cizích jazycích měli maturanti stoprocentní úspěšnost a nemálo bylo i těch, kteří je napsali na plný počet bodů.

Ačkoliv detailní rozbory budou trvat několik měsíců, předběžné výsledky letos v regionu ukazují na úspěšný ročník. Maturanti ze Zlínského kraje tak pravděpodobně udrží vysokou laťku nastavenou z minulých let.

„V mezikrajských srovnáních patří po celou dobu, kdy se konají státní maturity, opakovaně mezi trojici nejlepších v zemi,“ řekl krajský radní pro školství Petr Navrátil.

Zkoušku dospělosti letos v kraji skládá 4 054 studentů, z toho 2 686 jich končí odborné školy a 1 368 gymnázia. To je zhruba o dvě stovky maturantů méně než loni. Celý maturitní proces pro ně definitivně skončí nejpozději do dvou týdnů.

Státní maturity už si sedly, shodli se ředitelé škol

Povinně museli absolvovat český jazyk, který je rozdělený na didaktický test, slohovou práci a ústní zkoušení. Druhý předmět volí mezi matematikou a cizím jazykem. I ten se skládá natřikrát jako čeština, zatímco matematika je vyřešená jedním testem. Na to navazují další předměty, které studenti volí ve školní části.

Letos poprvé za pět let, kdy se maturuje podle státního zadání, se zadání testů obešlo bez zásadních připomínek. Debata se rozhořela jen kolem literárního pojmu „epizeuxis“, který se používá v poezii a označuje opakování slova v jedné větě těsně po sobě. Češtináři se ale shodují, že to je pojem, o kterém se běžně učí a maturanti jej mají znát.

„Nezaznamenali jsme stížnosti ani na obtížnost, ani na formulaci otázek,“ reagovala zástupkyně ředitele zlínského gymnázia na Lesní čtvrti Jana Dvořáčková. Tady maturuje šest tříd a pouze jediný student neprošel přes matematiku. Výborné výsledky hlásí i gymnázium T. G. M. ve Zlíně, kde jen jeden student neuspěl z češtiny.

I ostatní ředitelé středních škol v kraji soudí, že systém státních maturit už si takzvaně sedl. „Studenti sice tvrdili, že letošní zadání bylo obtížnější než to minulé, ale takový pocit mají každý rok. Žádné konkrétní potíže nebyly,“ sdělil ředitel vsetínského Masarykova gymnázia a Střední zdravotnické školy Dalibor Sedláček.

Příští rok se známkování slohovek vrátí hodnotitelům Cermatu

Ze 120 gymnazistů zde neuspěli u státních maturit dva, jeden z matematiky a druhý z češtiny, z budoucích zdravotníků bude maturitu v září opakovat šest, dva matematiku a čtyři češtinu. Cizí jazyk zvládli všichni.

„Neúspěch v češtině je pro mě překvapení, musím se podívat, v čem chybovali,“ přiznal Sedláček.

Na odborných školách jsou výsledky maturit tradičně o něco horší než na gymnáziích, což je dáno už skladbou rozvrhu, do něhož se musí dostat odborné předměty.

Například na Střední průmyslové škole v Otrokovicích neuspělo u maturity z matematiky asi 30 procent studentů, což je výsledek podobný jako v jiné roky. Naopak s češtinou a cizími jazyky potíže nebyly.

Poslední tři roky byla organizace maturit stejná, v příštím roce se chystá změna ve způsobu hodnocení písemných prací. Ty se nejprve známkovaly centrálně, kvůli téměř třetinové neúspěšnosti se ale hodnocení vrátilo zpět na školy. Od příštího roku je znovu budou hodnotit speciálně vyškolení kantoři, které určí autor státních maturit, společnost Cermat.

„Pokud to má být skutečně objektivní, je to v pořádku,“ zmínil Sedláček. Nejasná zůstává otázka povinné maturity z matematiky, která má podle novely školského zákona začít v době, kdy k maturitám dospějí letošní osmáci. Novelu ale zastavil prezident. Jestli poslanci přehlasují jeho veto, bude jasné za týden.