"Chceme co nejvíce rozšířit používání čipových karet při placení jízdného mezi veřejnost," uvedl krajský radní přes dopravu Jaroslav Drozd.
Odborníci se teď snaží skloubit technologii autodopravců a Českých drah. Jakmile se to podaří a vyřeší se formální věci, začne nový, jednodušší způsob platby fungovat.
"Může to být už příští rok," naznačila jednatelka organizace Koordinátor veřejné dopravy ve Zlínském kraji Věra Fuksová.
"Je to otázka nastavení technických parametrů. Nebude to ale pro nás úplná novinka, třeba v Praze už se jízdenky na čipové karty nahrávají v rámci Opencard," poznamenala regionální mluvčí Českých drah pro Moravu Kateřina Šubová.
Systém by se mohl propojit i mezi jednotlivými kraji
Systém by se mohl časem propojit i mezi jednotlivými kraji v České republice. Pak by člověk ze Zlína platil stejnou čipovou kartou doma a třeba i v MHD v Karlových Varech nebo v Ostravě. "Na projektu národní karty pracujeme," potvrdila Fuksová.
Ve Zlínském kraji už lidé mohou několik let používat jednu čipovou kartu u všech větších autodopravců i v městské hromadné dopravě v Kroměříži, Vsetíně i v Uherském Hradišti.
Ve Zlíně to zatím možné není, protože dopravní podnik zatím nepoužívá systém čipových plateb. Počet prodaných karet stále pomalu roste. Dnes jich je ve Zlínském kraji v oběhu už přes 62 tisíc.
Podle Drozda bylo nejtěžší přesvědčit ministerstvo dopravy, aby celý projekt zastřešilo. Jde sice o věc, na níž některé soukromé firmy vydělají, ale důležité je nastavení jednotného systému, který by lidem pomohl snadněji cestovat. Většina dopravců poskytuje uživatelům karet také zlevněné jízdné o několik procent.
Kartičkou se bude možná platit i ve Zlíně
Obyvatelé Zlína se také možná dočkají toho, že budou moci platit čipovou kartou v městské hromadné dopravě. Rozhodne se v září, kdy Brusel řekne, zda pošle potřebné peníze. "Usilujeme o dotaci z Evropské unie. Pokud ji získáme, půjdeme do toho," potvrdil ředitel Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice Josef Kocháň.
Jednoznačně největší výhodu čipových karet je to, že lidé nemusejí platit v autobusech různých dopravců penězi. Proto se kartě říká elektronická peněženka. Takže člověk může vlastně cestovat bez peněz. Stačí, když má kartu, na níž je "nahraný" dostatečný obnos. Nejčastěji 1 000 nebo 500 korun.
Kartu pak přiloží u řidiče ke čtecímu zařízení a je odbaven. Bez čekání, lístků, vracení drobných. V případě MHD mají čtecí zařízení řidiči i revizoři. "Je to obrovský skok dopředu oproti době, kdy se točilo kličkou," pousmál se Oldřich Holubář z ČSAD Vsetín.
Každý z dopravců má svůj odbavovací systém, který však "uzná" i odlišný. Proto je možné používat různé čipové karty u více společností. Kromě ČSAD Vsetín také u ČSAD Uherské Hradiště, u firem Krodos Bus, Housacar i u kroměřížských Technických služeb, jež ve městě provozují MHD. Autodopravci ale ze systému žádný profit nemají.