Zemědělci a chovatelé ve Zlínském kraji stále častěji prodávají své produkty přímo nebo se sdružují do menších společností. Ilustrační snímek

Zemědělci a chovatelé ve Zlínském kraji stále častěji prodávají své produkty přímo nebo se sdružují do menších společností. Ilustrační snímek | foto: Martina Čermáková

Farmářských obchodů přibývá. Čubův plán agromarketu zůstává stranou

  • 4
Za pouhý rok vyrostlo ve Zlínském kraji nejméně pět nových prodejen regionálních farmářských produktů a potravin. Hektarový okresní agromarket je však zatím jen vizí, byť ji prosazuje krajský radní a někdejší strůjce slušovického zázraku František Čuba.

Loni v srpnu to byla zlínská prodejna Dary kraje, v listopadu další zlínský obchod Z dědiny a valašskomeziříčská prodejna Bio Valašsko. Letos v lednu pak otevřela vsetínská prodejna Od tadyma a v březnu kroměřížská Krajanka.

Menší farmářský supermarket o ploše do 400 metrů se rovněž chystá spustit zakladatel sítě prodejen Sklizeno.cz, brněnský podnikatel David Kukla, i když zatím jen v Praze a v Brně.

Úspěchy podnikatelů tak ukazují, že na obří hektarový zemědělský agromarket, který prosazuje krajský radní pro zemědělství František Čuba, to zatím nevypadá. Přitom například potravinářský magnát Andrej Babiš by jej nezavrhoval.

"Nápad je to dobrý, ještě najít investora," řekl majitel holdingu Agrofert.

Jak má zemědělský supermarket podle Čuby vypadat? "Tržiště by měla být umístěna v obří kryté hale," napsal ve své loňské knize Zemědělství pro příští dvacetiletí.

V každém okrese by podle něj mělo být jedno takové tržiště o rozloze jednoho hektaru prodejny plus další hektar parkoviště. Prodávaly by se v něm nejen lokální produkty a potraviny, ale i obiloviny, luštěniny nebo olej.

Čubově vizi chybí osobní přístup

"Myšlenka je to krásná," souhlasí Tomáš Kořínek mladší ze společnosti Toko Rudice, která v cestě svých produktů k zákazníkovi vynechala nadnárodní řetězce.

Rozjela totiž revoluci v prodeji čerstvého místního mléka ve vlastních mlékomatech. Své mošty z lokálního ovoce zase prodává pod značkou Ovocňák například do sítě prodejen Nášgrunt.cz.

Ve Zlínském kraji ale zatím vítězí střízlivější představa.

"S panem Čubou nesouhlasím, podle mě je to megalomanská myšlenka, vůči supermarketům se vymezujeme," tvrdí Kateřina Zukalová, ředitelka obecně prospěšné společnosti Od tadyma, do níž se sdružili regionální farmáři, aby prodávali své produkty.

"Znám lidi, kteří je vyrábějí. Ti, co sem přijdou, jsou rádi, že s nimi někdo mluví, což už vůbec neznají. Měli bychom se vrátit zpátky k osobnímu přístupu," myslí si.

Samo sousloví farmářský supermarket nejde dohromady ani Dušanu Lečbychovi, majiteli prodejny Dary kraje v centru Zlína.

"Ano, mohou tam být kvalitní věci, ale už od větších dodavatelů, těžko od regionálních farmářů. Už i my máme problém od některých odebírat ve větším a pravidelně," popsal Lečbych.

"I k nám chodí lidé kvůli osobnímu přístupu. A ten v supermarketu, ať už bude farmářský nebo jakýkoliv jiný, mít nebudou," dodal.

Větší hráči v oboru ale farmářské supermarkety nezatracují.

"Těžko dosáhnou rozměrů, jaké mají dnešní hypermarkety, ale v nějaké menší verzi by to určitě fungovat mohlo. Bude za tím muset stát nějaká organizace schopná například vytáhnout dotace. Anebo silný investor typu Andreje Babiše," naznačil Kořínek mladší.

"My do toho určitě nepůjdeme. Chceme zůstat ve výrobě, do maloobchodu investovat nebudeme," reagoval Babiš. Samotnou myšlenku ale nezavrhuje ani on.

"Nemůže to být chápáno jako nějaká konkurence stávajících hráčů, ale spíš jako něco doplňkového, regionálního, v malém rozměru," řekl agrochemický magnát a zároveň Čubův konkurent v předčasných parlamentních volbách.