Nejsou to velké mosty, po kterých denně projedou desetitisíce automobilů. Přesto se bez nich většinou neobejdou stovky lidí v menších obcích v kraji. Třeba na Salaši na Uherskohradišťsku je most součástí příjezdové cesty.
Které mosty v kraji čeká opravaNivnice směr jízdy na Korytnou Salaš most přes Bunčovský potok Všemina most přes potok Všeminka Huslenky most přes potok Kychová Zlámanka most přes potok Trňák Ludslavice most přes potok Ludslávka Jankovice most směrem na Traplice Hovězí most na náměstí |
"Kdyby se s ním něco stalo, domů bychom se vůbec nedostali," řekl starosta Zdeněk Píštěk.
Právě most přes Bunčovský potok v této obci je jedním z těch, které silničáři letos opraví. V plánu jsou také práce u obce Nivnice, ve Všemině, v části Kroměříže nebo v Huslenkách.
Ve velmi špatném stavu jsou čtyři mosty
Každý rok se ve Zlínském kraji dostane zhruba na deset mostů. Což znamená investici zhruba za 100 milionů korun. Podle poslední kontroly z konce loňského roku je totiž ve špatném stavu ještě asi 140 mostů v celém kraji.
"Není to ale tak, že by u nich hrozilo propadání nebo dopravní omezení," zdůraznil provoznětechnický náměstek Ředitelství silnic Zlínského kraje Radek Berecka.
Z celkového množství 700 mostů v kraji je bez problémů asi 160. Odborníci jim na sedmibodové stupnici dali známku jedna nebo dva. Nejvíce je přitom na cestách těch mostů, které patří do kategorie označené jako uspokojivé. Těch je téměř 300.
Úplně nejhorší známku dostaly čtyři mosty, z nichž tři opraví silničáři letos. Jedním z nich je most v centru obce Hovězí na Vsetínsku. "Trápí nás to už několik let," připustil starosta Antonín Koňařík. "Když tudy chtělo jet třeba delší auto s nákladem dřeva, muselo se vytočit a najít jinou cestu," vysvětlil starosta.
Od tohoto týdne v centru obce začali pracovat stavaři. Nový most by měl být hotový na podzim.
V Kroměříži čekají na nový most už roky
Na konci prázdnin bude podle silničářů dokončen i nový most mezi obcemi Jankovice a Traplice na Uherskohradišťsku, který byl také zařazen do kategorie havarijní stav. Stejně jako most přes potok Kychová v obci Huslenky.
"Nosná konstrukce je ve velmi špatném stavu, mostní opěry a čelní zdi jsou místy vydrolené, spárování je popraskané," popisují špatný stav mostu odborníci.
Na podzim podle plánů skončí i opravy mostu v místní části Kroměříže, ve Zlámance. Most totiž pochází z roku 1930 a podle odborníků už nevyhovuje dnešním požadavkům. Přitom tudy jezdí nejen osobní auta, ale i autobusy.
"Je to na hlavní trase do Kroměříže a lidé už si na špatný stav stěžují několik let," potvrdil Leoš Minařík z městského výboru pro část Zlámanka. Mosty cíleně opravují silničáři už několik let. Loni investovali do oprav a staveb nových mostů skoro 130 milionů korun.
Nové jsou třeba v Troubkách, Zdounkách, ve Lhotě u Vsetína, u Rajnochovic nebo přes železniční trať v Bylnici. "Mosty v kraji zrovna nejsou v nejlepším stavu, ale každý rok se to zlepšuje," zhodnotil Berecka.