Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie dorazila po kolejích do Zlína. Vlak ukazuje, jak žili legionáři

  8:15aktualizováno  8:15
Už jen dva dny mají lidé možnost prohlédnout si repliku legionářského vlaku, který stojí na hlavním nádraží ve Zlíně. Od pátku už by za ním museli do Břeclavi, která je další zastávkou. Muzeum na kolejích je názornou ukázkou toho, v jakých podmínkách legionáři žili.

Ve Zlíně zastavil legiovlak, který křižuje republiku a později zamíří i na Slovensko. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Mezi čtyřmi dřevěnými stěnami vlaku trávili českoslovenští legionáři dva roky. Vypořádat se museli s těžkými boji s bolševiky i třeskutou ruskou zimou. Probíjeli se od Volhy a Uralu až k Vladivostoku. Přístav na Dálném východě na břehu Pacifiku pro ně totiž znamenal jedinou volnou cestu zpět domů.

Fotogalerie

Československé jednotky disponovaly 259 soupravami různého určení, v nichž měly zapojeno přes deset tisíc vagonů. Vlaky nesloužily jen k přepravě vojáků, jejich součástí byly i vozy poštovní, obrněné, velitelské, nemocniční či kovářské.

„Všechny vagony jsou sto let staré originály, které ale přímo nepřepravovaly po Transsibiřské magistrále naše legionáře. Bylo složité je zrekonstruovat, schází technická dokumentace. Vycházeli jsme z velkého množství fotografií a dalšího dobového materiálu. Kovářský vagon pak postavili železniční nadšenci ze Zvolena,“ vysvětlil průvodce Petr Čížek.

Legiovlak ve Zlíně

Přístupný je od 8 do 16 hodin.

Komentované prohlídky s průvodcem začínají ve 13, 14 a 15 hodin.

Posádka vlaku v dobových uniformách nabídne odborný výklad a pomůže lidem i s dohledáním jejich předka-legionáře.

Legiovlak bude ve Zlíně už jen do 19. listopadu, poté odjíždí do Břeclavi.

Ve Zlíně stojí repliky jedenácti z nich. Zájemci se dostanou do deseti, jeden slouží jako zázemí pro průvodce. Osahat si tak mohou kulomety i dřevěná lůžka vojáků.

Vagonům pro ženaté říkali peklo

Teprve nedávno se k Legiovlaku, který se z Prahy vydal na trať letos v květnu, připojil krejčovský vagon.

„Když začalo být nutné obstarat pro naše vojáky nové uniformy a na Sibiři nebylo možné sehnat v dostatečném množství látky, obrátili se legionáři z Vladivostoku na nejbližší spojence Dohody, kterými byli Japonci,“ uvedl tajemník Legiovlaku Jiří Charfreitag.

Japonci jednak dodávali látky, ale část uniforem se u nich i přímo šila pod dohledem československých vojáků. „K některým jednotkám se dostaly, až když se chystaly ve Vladivostoku k odjezdu do vlasti. Proto se těmto uniformám přezdívalo vladivostocká nebo návratová,“ dodal Charfreitag.

Velkou pozornost návštěvníků poutají obytné vagony zvané těplušky, což byly původně nákladní vozy upravené pro přepravu legionářů. Jejich zařízení je velmi strohé, nacházejí se v nich jen vojenské pryčny.

„Jeden vagon obývalo dvanáct až šestnáct mužů. Byl to jejich domov, proto si je postupně dovybavovali a zdobili. Při čtyřicetistupňových mrazech bylo nutné, aby byl zateplený,“ upozornil Charfreitag.

Pokud se legionář oženil, dostal od armády věnem polovinu těplušky. „Tu druhou půlku zase obývala další rodinka. Zajímavostí je, že ostatní legionáři vagonům pro ženaté říkali peklo,“ usmál se Čížek.

Ešalony se staly desetitisícům československých vojáků pojízdnými kasárnami od jara 1918 až do odjezdu posledního transportu z Vladivostoku o dva roky později.

„Předvést jen samotnou historii by bylo málo. Chceme mladé generaci ukázat, v čem dokázali roky žít naši legionáři. Měli místo na palandě, pušku, batoh, občas hlad, často jim byla zima. Přesto v tom žili a bojovali, protože věřili, že jejich země bude šťastná a samostatná,“ vysvětlil jednu z myšlenek vzniku repliky Legiovlaku první místopředseda Československé obce legionářské Jindřich Sitta.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Při dopravní nehodě na hlavním tahu mezi Hulínem a Kroměříží v neděli zemřel...
Chodce bez reflexních prvků srazilo v mlze auto, muž na místě zemřel

Osobní auto v neděli ráno smrtelně zranilo chodce, který se pohyboval na frekventované hlavní silnici mezi Hulínem a Kroměříží. V době nehody byla mlha a...  celý článek

(ilustrační snímek).
Mráz a déšť ničily úrodu. Vinaři na Slovácku spěchají se sklizní

Pěstitelé vinné révy na Slovácku předpovídají, že kvalita vína nebude taková, jakou čekali. Někteří s vinobraním teprve začínají, jiní už mají téměř hotovo.  celý článek

Policejní passat chtěl kontrolovat řidiče felicie, ten zastavil až nárazem o...
Opilý řidič zastavil až o policejní passat, přiznal mnoho piv

Dopravní hlídka ve služebním VW Passat chtěla zastavit řidiče Škody Felicia na Uherskohradišťsku. Ten poslechl, vzápětí ale neodhadl vzdálenost a zastavil až...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.