Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Historie dorazila po kolejích do Zlína. Vlak ukazuje, jak žili legionáři

  8:15aktualizováno  8:15
Už jen dva dny mají lidé možnost prohlédnout si repliku legionářského vlaku, který stojí na hlavním nádraží ve Zlíně. Od pátku už by za ním museli do Břeclavi, která je další zastávkou. Muzeum na kolejích je názornou ukázkou toho, v jakých podmínkách legionáři žili.

Ve Zlíně zastavil legiovlak, který křižuje republiku a později zamíří i na Slovensko. | foto: Zdeněk Němec, MAFRA

Mezi čtyřmi dřevěnými stěnami vlaku trávili českoslovenští legionáři dva roky. Vypořádat se museli s těžkými boji s bolševiky i třeskutou ruskou zimou. Probíjeli se od Volhy a Uralu až k Vladivostoku. Přístav na Dálném východě na břehu Pacifiku pro ně totiž znamenal jedinou volnou cestu zpět domů.

Fotogalerie

Československé jednotky disponovaly 259 soupravami různého určení, v nichž měly zapojeno přes deset tisíc vagonů. Vlaky nesloužily jen k přepravě vojáků, jejich součástí byly i vozy poštovní, obrněné, velitelské, nemocniční či kovářské.

„Všechny vagony jsou sto let staré originály, které ale přímo nepřepravovaly po Transsibiřské magistrále naše legionáře. Bylo složité je zrekonstruovat, schází technická dokumentace. Vycházeli jsme z velkého množství fotografií a dalšího dobového materiálu. Kovářský vagon pak postavili železniční nadšenci ze Zvolena,“ vysvětlil průvodce Petr Čížek.

Legiovlak ve Zlíně

Přístupný je od 8 do 16 hodin.

Komentované prohlídky s průvodcem začínají ve 13, 14 a 15 hodin.

Posádka vlaku v dobových uniformách nabídne odborný výklad a pomůže lidem i s dohledáním jejich předka-legionáře.

Legiovlak bude ve Zlíně už jen do 19. listopadu, poté odjíždí do Břeclavi.

Ve Zlíně stojí repliky jedenácti z nich. Zájemci se dostanou do deseti, jeden slouží jako zázemí pro průvodce. Osahat si tak mohou kulomety i dřevěná lůžka vojáků.

Vagonům pro ženaté říkali peklo

Teprve nedávno se k Legiovlaku, který se z Prahy vydal na trať letos v květnu, připojil krejčovský vagon.

„Když začalo být nutné obstarat pro naše vojáky nové uniformy a na Sibiři nebylo možné sehnat v dostatečném množství látky, obrátili se legionáři z Vladivostoku na nejbližší spojence Dohody, kterými byli Japonci,“ uvedl tajemník Legiovlaku Jiří Charfreitag.

Japonci jednak dodávali látky, ale část uniforem se u nich i přímo šila pod dohledem československých vojáků. „K některým jednotkám se dostaly, až když se chystaly ve Vladivostoku k odjezdu do vlasti. Proto se těmto uniformám přezdívalo vladivostocká nebo návratová,“ dodal Charfreitag.

Velkou pozornost návštěvníků poutají obytné vagony zvané těplušky, což byly původně nákladní vozy upravené pro přepravu legionářů. Jejich zařízení je velmi strohé, nacházejí se v nich jen vojenské pryčny.

„Jeden vagon obývalo dvanáct až šestnáct mužů. Byl to jejich domov, proto si je postupně dovybavovali a zdobili. Při čtyřicetistupňových mrazech bylo nutné, aby byl zateplený,“ upozornil Charfreitag.

Pokud se legionář oženil, dostal od armády věnem polovinu těplušky. „Tu druhou půlku zase obývala další rodinka. Zajímavostí je, že ostatní legionáři vagonům pro ženaté říkali peklo,“ usmál se Čížek.

Ešalony se staly desetitisícům československých vojáků pojízdnými kasárnami od jara 1918 až do odjezdu posledního transportu z Vladivostoku o dva roky později.

„Předvést jen samotnou historii by bylo málo. Chceme mladé generaci ukázat, v čem dokázali roky žít naši legionáři. Měli místo na palandě, pušku, batoh, občas hlad, často jim byla zima. Přesto v tom žili a bojovali, protože věřili, že jejich země bude šťastná a samostatná,“ vysvětlil jednu z myšlenek vzniku repliky Legiovlaku první místopředseda Československé obce legionářské Jindřich Sitta.

Autor:


Nejčtenější

Ukrajinští fotbalisté odmítli ubytování ve zlínském hotelu Moskva

Jedenáctipodlažní Hotel Moskva na náměstí Práce v centru Zlína se začal stavět...

Česká fotbalová reprezentace odehraje na začátku září v rámci Ligy národů zápas s Ukrajinou v Uherském Hradišti....

Pustevny získají stezku v oblacích, na nápor turistů není místo připravené

Plánovaná podoba stezky v oblacích na Pustevnách.

Stavba panoramatické stezky na Pustevnách pokročila, veřejnosti se má otevřít ještě letos. Projekt, který se...



Nebyl to bordel, hájí u soudu majitel penzionu večírky se středoškolačkami

Ilustrační snímek

Tresty od pěti do šesti let navrhl státní zástupce dvojici obžalované z pořádání večírků, na které podle něj vozili...

Kde je víc studánek než lidí. Opuštěným hřebenem Bílých Karpat na kole

Západ slunce na Velké Javořině

Česko-slovenské pohraniční pohoří se může pochlubit unikátní přírodou horských luk, bukových lesů a vápencových skal....

V rybníku ve Starém Městě se utopil muž, jeho syna lidé zachránili

Pátrání po utonulém muži na vodní ploše ve Starém Městě.

V rybníku ve Starém Městě u Uherského Hradiště se v neděli odpoledne utopil pětadvacetiletý muž. Při koupání se začal...

Další z rubriky

Čunka čeká při obhajobě místa v Senátu pět soupeřů, Kunčara šest

Budou úřadující lidovečtí senátoři Jiří Čunek (vlevo) a Patrik Kunčar letos...

Celkem třináct kandidátů bude na podzim usilovat o zvolení do Senátu v obvodech 78 (Vsetínsko) a 80 (část Zlínska a...

Hubený jedlík vytvořil český rekord, spořádal 202 švestkových knedlíků

Subtilní Dvořáček spořádal  přes dvě stovky knedlíků

Tisíce diváků sledovalo při letošním ročníku Trnkobraní, jak subtilní Radim Dvořáček z Ostravy vytvořil český rekord v...

Nebyl to bordel, hájí u soudu majitel penzionu večírky se středoškolačkami

Ilustrační snímek

Tresty od pěti do šesti let navrhl státní zástupce dvojici obžalované z pořádání večírků, na které podle něj vozili...

Najdete na iDNES.cz